Perustelut
Liikuntatoimen hinnastoa esitetään päivitettäväksi vastaamaan Lapuan kaupungin organisaatiossa 1.1.2025 voimaan tullutta hallintosääntömuutosta sekä kaupunginvaltuuston hyväksymää vuoden 2026 talousarviota. Hallintosäännön uudistuksen ja talousarvion mukaisesti vastuu ulkoliikuntapaikkojen, kuten jäähallin, ulkokenttien ja latujen, ylläpidosta sekä hallinnasta on siirtynyt sivistys- ja hyvinvointitoimialalta tekniselle toimialalle. Tästä johtuen kyseiset suoritepaikat ja niiden laskennalliset tulot poistuvat nyt käsiteltävästä hyvinvointilautakunnan hinnastosta. Hyvinvointilautakunnan päätösvaltaan kuuluvat edelleen sisäliikuntatilat, uimahalli sekä ohjattu liikuntatoiminta, joiden tulotavoite vuodelle 2026 on yhteensä 474.900 euroa.
Asian valmistelussa on toteutettu kuntalain 22 §:n ja liikuntalain 5 §:n edellyttämä asukkaiden ja sidosryhmien kuuleminen. Liikuntaseuroja on kuultu kahdessa laajassa seuratapaamisessa (13.5.2025 ja 17.9.2025), joissa on käsitelty hinnastoluonnoksia ja maksuperusteita. Kuulemisen keskeisenä tuloksena on juniorikäsitteen laaja tulkinta koskien liikuntatoimen hinnastoa. Juniorihintaisten vuorojen määrittelyssä ei noudateta pelkkää kronologista ikärajaa (esim. alle 18-vuotiaat), vaan määrittelyssä huomioidaan kunkin lajiliiton viralliset juniorisarjamääritykset (esim. U20-sarjat). Tulkinta varmistaa eri lajien yhdenvertaisen kohtelun ja tukee nuorten harrastamisen jatkumista myös täysi-ikäisyyden kynnyksellä lajikohtaiset erityispiirteet huomioiden.
Vuoden 2026 talousarviossa liikuntatoimelle asetettu toimintatuottotavoite on sitova ja edellyttää tarkkaa taloudenpitoa. Hinnastossa on kuitenkin tehty arvovalinta tukea lasten ja nuorten harrastamista kasvattamalla kaupungin subventio-osuutta juniorihintojen osalta. Esimerkiksi Patruuna-Areenan juniorien vakiovuorohintaa esitetään laskettavaksi kymmenellä eurolla ja Urheilutalon sekä Ritavuoren vastaavia hintoja tarkistetaan maltillisesti alaspäin. Vaikka yksikköhintoja lasketaan, tulotavoitteen ennakoidaan toteutuvan käyttövolyymin kasvun ja käyttöasteen tehostamisen kautta.
Hinnaston soveltamisessa ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisessa on huomioitava kiinteästi myös voimassa olevat harjoitus- ja kilpailuvuorojen jakoperusteet. Vuoronjakoperusteiden mukaisesti kaupungin oma toiminta on etusijalla tilavarauksissa. Tämä tarkoittaa, että hinnoittelun rinnalla turvataan resurssit kaupungin strategisesti merkittävälle toiminnalle, kuten koko perusopetusta koskeville Harrastamisen Suomen mallin mukaisille maksuttomille ryhmille sekä Liikkuva koulu -toimintaan liittyville toimenpiteille. Näiden toimintojen priorisointi varmistaa, että matalan kynnyksen harrastaminen ja koulupäivän aikainen liikkuminen toteutuvat mahdollisimman saavutettavasti, mikä myös tukee hinnastouudistuksen yleistavoitetta lasten ja nuorten liikkumisen lisäämisestä.
Taloudellisen yhtälön toteutuminen on haastavaa, sillä keskeisten liikuntapaikkojen käyttöasteet ovat ilta-aikaan jo nykyisellään korkeat. Tulotavoitteen saavuttaminen vaatiikin onnistumista käyttöasteen nostamisessa myös hiljaisempina aikoina. Hinnastopäätös on osa laajempaa kuntatason kokonaisuutta, jolla pyritään vastaamaan talousarvion asettamiin tavoitteisiin samalla kun turvataan palveluiden saavutettavuus ja harrastamisen edellytykset. Subvention kohdentaminen juuri nuoriin on strateginen investointi, jolla pyritään varmistamaan, ettei taloudellinen tilanne muodostu esteeksi harrastamiselle.
Ennakkovaikutusten arviointi
Esitys toteuttaa Lapuan kaupungin strategian "Onnen resepti" lupausta Voimaa kulttuurista ja liikunnasta sekä vuoden 2026 talousarvion tavoitetta lasten ja lapsiperheiden liikuttamisesta. Hinnastoratkaisuilla ja vahvemmalla subventiolla pyritään vaikuttamaan suoraan huolestuttaviin hyvinvointi-indikaattoreihin ja vähentämään eriarvoisuutta liikuntalain tavoitteiden mukaisesti. Lapualla 8.-luokkalaisten fyysinen toimintakyky on heikentynyt merkittävästi, ja vuoden 2024 MOVE!-mittauksissa 50,8 prosenttia oppilaista sai heikon tuloksen. Lisäksi toisen asteen opiskelijoista noin kolmannes ilmoittaa harrastavansa hengästyttävää liikuntaa korkeintaan tunnin viikossa.
Madaltamalla ohjatun harrastustoiminnan kustannuksia kaupunki tukee perheiden mahdollisuuksia osallistua seuratoimintaan, millä on fyysisen kunnon lisäksi merkittävä sosiaalinen vaikutus. Harrastamisen Suomen mallin ja seuratoiminnan välistä sujuvaa siirtymää tuetaan pitämällä seuraharrastamisen kustannukset kohtuullisina. Vaikka yksikköhintojen lasku vaikuttaa lyhyellä aikavälillä maksukertymään, liikunnan lisäämisen pitkän aikavälin kansanterveydelliset hyödyt ja sote-kustannusten hillitseminen ovat kaupungin elinvoiman kannalta perusteltuja investointeja. Ratkaisu tukee kunnan lakisääteistä tehtävää luoda edellytyksiä asukkaiden hyvinvoinnille, liikunnalle ja tukea kansalaistoimintaa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi
Hyvinvointilautakunta päättää:
1. Todeta, että ulkoliikuntapaikkojen hinnoittelu on siirtynyt 1.1.2025 voimaan tulleen hallintosääntömuutoksen ja vuoden 2026 talousarvion myötä teknisen lautakunnan toimivaltaan.
2. Hyväksyä liitteenä olevan liikuntatoimen hinnaston 1.1.2026 alkaen.
3. Oikeuttaa liikunta- ja nuorisotoimen päällikön tekemään hinnastoon tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.