Perustelut
Verotulot ja valtionosuudet
Lapuan kaupungille on tilitetty kunnallisverotuloja 9,3 milj. euroa, yhteisöveroa 1,07 milj. euroa ja kiinteistöveroa 0,13 milj. euroa huhtikuun lopussa. Kunnallisverokertymä on kehittynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna positiivisesti (0,7 milj. euroa). Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna kunnallisverotuloja on kertynyt 0,6 milj. euroa enemmän.
Yhteisöveroa on kertynyt 1,07 milj. euroa. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna yhteisöveroa on kertynyt 0,12 milj. euroa vähemmän. Talousarvioon verrattuna yhteisöverotuloa on kertynyt 0,25 milj. euroa enemmän mikä vastaa 10,3 %-yksikköä.
Kiinteistöverotuloa ei ole vielä alkuvuodesta merkittävästi kertynyt, koska kiinteistöverotilitykset painottuvat vuoden toiselle puoliskolle.
Huhtikuun lopussa verotulot ovat yhteensä 10,5 milj. euroa. Talousarvioon tasaiseen toteutumaan verrattuna verotuloja on kertynyt 0,1 milj. euroa vähemmän, mikä vastaa 0,1 %-yksikköä. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna verotulot ovat 0,4 milj. euroa suuremmat. Verotulojen kertymä on toistaiseksi jäänyt jälkeen talouden tasaisesta toteutumasta, mikä selittyy ensisijaisesti kiinteistöverojen epätasaisella kertymisellä ja niiden pääasiallisten tilitysten ajoittumisella loppukesään ja alkusyksyyn.
Valtionosuuksia on tilitetty huhtikuun loppuun mennessä 4,8 milj. euroa. Vuoden 2025 valtionosuudet ovat 14,4 milj. euroa. Valtionosuudet tilitetään kuukausittain samansuuruisina summina.
Käyttötalous ja vuosikate 1.1. - 30.4.2025
Liitteenä oleva talouden toteutumaraportti sisältää sekä sisäiset että ulkoiset erät.
Talouden tasainen toteutumaprosentti on 33,3%.
Toimintatuotot ovat 5,5 milj. euroa ja toimintakulut ovat 20,1 milj. euroa.
Toimintakate on -14,5 milj. euroa ja vuosikate on 2,5 milj. euroa. Koska kyseessä on kuitenkin vasta 1.1.–30.4. päättynyt ajanjakso, toimintakatteen kehittymisen osalta ei voida vielä tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, miten talousarviovuosi tulee toteutumaan. Toimintakulut ovat alittuneet 1,9 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Tämä vastaa 1,26 milj. euroa. Toimintatuotot ovat toteutuneet 31,1 %.sti eli niitä on kertynyt 2,2 %-yksikköä vähemmän, mikä vastaa 0,4 milj. euroa.
Kaupunginhallituksen ja lautakuntien talousarvioiden toteutuminen 1.1. - 30.4.2025
Kaupunginhallituksen toimintatuotot ovat 1,4 milj. euroa ja toimintakulut 3,2 milj. euroa. Toimintakate on -1,7 milj. euroa. Kaupunginhallituksen toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,1 milj. euroa eli 1,9 %-yksikköä.
Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat 0,28 milj. euroa ja toimintakulut 9,26 milj. euroa. Toimintakate on -8,98 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 31,7 %:sti talousarvioon verrattuna. Sivistyslautakunnan toimintakate on alittunut 1,6 %-yksikköä (0,5 milj. euroa) tasaiseen toteutumaan verrattuna. Toimintatuotot ovat toteutuneet talousarvioon nähden vain 22,5 %:sti eli ne ovat alittuneet 10,9 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Tämä vastaa 0,1 milj. euroa. Sivistyslautakunnan toimintakulut ovat toteutuneet 31,3 %:sti eli ne ovat alittuneet 2%-yksikköä, mikä vastaa 0,6 milj. euroa. Sivistyslautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 3 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa.
Hyvinvointilautakunnan toimintatuotot ovat 0,4 milj. euroa ja toimintakulut 2,3 milj. euroa. Toimintakate on -1,9 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 29,3 %:sti eli toimintakate on alittunut 4 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna, mikä vastaa 0,3 milj. euroa. Hyvinvointilautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 3 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa.
Teknisen lautakunnan toimintatuotot ovat 3,3 milj. euroa ja toimintakulut ovat 5,2 milj. euroa. Toimintakate on -1,8 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 34,9 %:sti. Teknisen lautakunnan toimintakate on ylittynyt 1,6 %-yksikköä mikä vastaa 0,1 milj. euroa.
Ympäristölautakunnan toimintatuotot ja valmistus omaan käyttöön ovat olleet yhteensä 0,1 milj. euroa ja toimintakulut 0,12 milj. euroa. Toimintakate on -0,017 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 7,4 %:sti.
Ennuste talouden toteutumasta
Toimintakate on talousarvioon nähden alittunut noin 0,8 milj. euroa huhtikuun lopussa. Toimintatuottoja on kertynyt huhtikuun loppuun mennessä 5,5 milj. euroa, mikä vastaa 31,1 %:tia talousarviosta. Toimintatuotot ovat alittaneet talouden tasaisen toteutuman 0,4 milj. eurolla. Edelliseen vuoteen verrattuna toimintatuotot ovat 0,04 milj. euroa pienemmät, joten voidaan todeta, että toimintatuottojen taso on kuitenkin pysynyt samantasoisena kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Toimintatuotot eivät aina kerry tasaisessa tahdissa ja ne ovat usein myös takapainotteisia, joten tässä vaiheessa ei voida tehdä luotettavia johtopäätöksiä toimintatuottojen kertymisestä suhteessa talousarvioon. Toimintatuottojen kertymistä on kuitenkin seurattava säännöllisesti.
Toimintakuluihin on budjetoitu 64,1 milj. euroa. Huhtikuun lopun toteutuman mukaan toimintakulut olivat 20,1 milj. euroa. Talousarvio on toteutunut toimintakulujen osalta 31,4 %:sti. Toimintakulut ovat alittuneet 1,3 milj. euroa talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna.
Vuosikate on huhtikuun lopussa 2,5 milj. euroa. Vuosikate on 0,14 milj. euroa parempi kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Vuosikate on myös 0,9 milj. euroa talouden tasaista toteutumaa parempi.
Investointien nettomenot ovat olleet huhtikuun lopussa 1,05 milj. euroa eli 8,8 % talousarvion nettoinvestoinneista. Investointien toteutuma on yleensä takapainotteista ja painottuvat loppuvuoteen. Kokonaislainamäärä on ollut huhtikuun lopussa 60,35 milj. euroa. Lainojen muutos on ollut -3,95 milj. euroa vuoden 2024 lopun tilanteeseen verrattuna. Kesä- ja loppuvuoden rahoitustarpeiden kattamiseksi sekä investointien rahoittamiseksi on huhtikuussa tehty päätös 5 milj. euron pitkäaikainen lainan ottamisesta.
Vuoden 2025 talouden kehityksestä ei voida vielä tehdä kattavia arvioita tammi-huhtikuun talouslukujen perusteella, sillä vuosi on vasta aluillaan. Luotettavampia johtopäätöksiä on mahdollista tehdä vasta myöhemmin vuoden aikana pidemmän ajanjakson kertymätiedon perusteella. Vaikka tuoreimmat verotuloennusteet antavat viitteitä hieman budjetoitua pienemmistä kunnallisverotuloista koko vuoden osalta, tammi-huhtikuun kunnallisverokertymä on ollut suotuisa kunnallisvero- ja yhteisöverotulojen osalta. Tilannetta seurataan, eikä kunnallisverotulojen koko vuoden kehityksestä voida vielä tässä vaiheessa tehdä lopullisia päätelmiä, ja mm. kiinteistöverotilitysten ajoittuminen vuoden toiselle puoliskolle vaikuttaa osaltaan sekä verotulokehitykseen että vuosikatteeseen.
Toimintakulut ovat huhtikuun talousraporteilla 1,3 milj. euroa pienemmät talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Kulukehitys verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan on ollut 3,7%, mutta tästä ei voida vielä tehdä päätelmiä kuluvan vuoden toimintakulujen kasvun tasosta koska kyseessä on vasta ensimmäisen neljänneksen talousluvut. Lisäksi on huomioitava, että toimintakulut sisältävät myös työllisyyspalvelujen kustannukset, joten toimintakulut eivät ole täysin vertailukelpoiset edelliseen vuoteen.
Loppuvuosi on yleensä ollut kulukehitykseltään alkuvuotta raskaampi. Kulukehitykseen vaikuttavia epävarmuustekijöitä kuluvan vuoden osalta ovat yleinen taloudellinen tilanne, maailmantilanne, verotulokehitys, inflaatio ja korkokulujen kehityksen taso. Taloustilanteen aktiivinen seuranta, toimenpideohjelman ja toiminnan sopeuttaminen käytettävissä oleviin tuloihin sekä kustannustietoisten ratkaisujen tekeminen ovat ehdottoman tärkeitä tekijöitä talouden tasapainon saavuttamisessa.
Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 30.4.2025 on oheismateriaalina.