Tekninen lautakunta, kokous 7.11.2023

§ 139 Ritamäen vesitornin laatuhäiriöt / hinnanalennus

LAPDno-2023-728

Valmistelija

  • Ulpu Viimaluoto, Kunnallistekniikan suunnittelija, ulpu.viimaluoto@lapua.fi

Perustelut

Ritamäen vesitornin ylävesisäiliön vedenjakelun painepiirialueella alkoi 1.10.2023 ylläpitoklooraus. Näytetuloksista löytyi 4.10.2023 Escherichia coli -bakteeri, joten keittokehoitus tuli voimaan 4.10.2023. Keittokehotuksen aikana kaikki juomavesi ja ruuanlaitoon käytettävä vesi oli keitettävä. Keittokehoitus purettiin 13.10.2023 koska painepiirin alueelta saatiin puhtaat näytteet kolmena peräkkäisenä päivänä.

Veden laatuvirhettä koskevan alueen kartta oheismateriaalina. 

Vesihuoltolain 27 §:n mukaan vesihuollossa tai huleveden viemäröinnissä on virhe, kun veden laatu tai toimitustapa tai vesihuoltolaitoksen palvelu ei vastaa sitä, mitä sopimuksen tai säädösten perusteella voidaan edellyttää. Vesihuollossa tai huleveden viemäröinnissä on virhe myös silloin, kun se on yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt, jollei keskeytys aiheudu vesihuoltolaitoksen laitteiston tavanomaisesta korjaus- tai huoltotyöstä, joka kestää yhtäjaksoisesti alle 12 tuntia ja josta on ilmoitettu asiakkaalle etukäteen, tai jollei keskeytystä voida muutoin pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä. Virheenä ei pidetä sellaista vesihuoltolaitoksen palvelun häiriötä tai keskeytymistä, joka aiheutuu vesihuoltolaitoksen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota sen ei kohtuudella voida edellyttää ottavan huomioon toiminnassaan ja jonka seurauksia se ei kaikkea huolellisuutta noudattaen olisi voinut välttää tai voittaa. Asiakkaalla on oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen. Vaatimus hinnanalennuksesta on esitettävä vesihuoltolaitokselle kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Jos virhe perustuu vesihuollon yli 12 tunnin yhtäjaksoiseen keskeytykseen, hinnanalennuksen määrä on vähintään kaksi prosenttia asiakkaan vuotuisesta perus- ja käyttömaksusta. Vesihuoltolaitos vähentää hinnanalennuksen asiakkaan laskusta todettuaan vesihuollon yhtäjaksoisen keskeytyksen. Tässä momentissa säädetystä ei saa asutuksen vesihuollossa sopimuksin poiketa asiakkaan vahingoksi.

Hallituksen esityksen mukaan hinnanalennuksen saaminen yli 12 tunnin keskeytyksen perusteella ei edellyttäisi asiakkaalta erillistä vaatimusta. Vesihuoltolaitoksella on tavallisesti verraten tarkkaan tiedossa, mille alueelle vesihuollon keskeytys on kohdistunut. Vesihuoltolaitos vähentäisi hinnanalennuksen tämän tiedon ja asiakastietojensa perusteella oma-aloitteisesti asiakkaan laskusta. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi

Tekninen lautakunta päättää antaa hinnanalennuksen puhtaan veden perusmaksujen osalta niille Lapuan kaupungin vesihuoltolaitoksen vesijohtoverkostoon liittyneille kiinteistöille, jotka sijaitsevat Ritamäen vesitornin painepiirin alueella. Hinnanalennus on neljä prosenttia asiakkaan vuotuisesta perus- ja käyttömaksusta. Hinnanalennus huomioidaan automaattisesti tulevassa laskussa. Hinnanalennus myönnetään viimeisimmän vuosikulutuksen perusteella. 

Perustelut:

Vesihuoltolaitoiksen veden toimituksessa on ollut keskeytys, joka on kestänyt yli 12 tuntia. Vesihuoltolain 27 §:n mukaan vesihuollossa tai huleveden viemäröinnissä on virhe, kun veden laatu tai toimitustapa tai vesihuoltolaitoksen palvelu ei vastaa sitä, mitä sopimuksen tai säädösten perusteella voidaan edellyttää. Vesihuollossa tai huleveden viemäröinnissä on virhe myös silloin, kun se on yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt, jollei keskeytys aiheudu vesihuoltolaitoksen laitteiston tavanomaisesta korjaus- tai huoltotyöstä, joka kestää yhtäjaksoisesti alle 12 tuntia ja josta on ilmoitettu asiakkaalle etukäteen, tai jollei keskeytystä voida muutoin pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä. Virheenä ei pidetä sellaista vesihuoltolaitoksen palvelun häiriötä tai keskeytymistä, joka aiheutuu vesihuoltolaitoksen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota sen ei kohtuudella voida edellyttää ottavan huomioon toiminnassaan ja jonka seurauksia se ei kaikkea huolellisuutta noudattaen olisi voinut välttää tai voittaa. Asiakkaalla on oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen. Vaatimus hinnanalennuksesta on esitettävä vesihuoltolaitokselle kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Jos virhe perustuu vesihuollon yli 12 tunnin yhtäjaksoiseen keskeytykseen, hinnanalennuksen määrä on vähintään kaksi prosenttia asiakkaan vuotuisesta perus- ja käyttömaksusta. Vesihuoltolaitos vähentää hinnanalennuksen asiakkaan laskusta todettuaan vesihuollon yhtäjaksoisen keskeytyksen. Tässä momentissa säädetystä ei saa asutuksen vesihuollossa sopimuksin poiketa asiakkaan vahingoksi.

Päätös

Lautakunta hyväksyi ehdotuksen.  

Esteellisyys

  • Hanne Ronkainen ilmoitti olevansa esteellinen (intressijäävi) ja poistui kokoushuoneesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.