Perustelut
Asunto-Osakeyhtiö Lapuan A-Ranta on hakenut purkamislupaan jatkoaikaa. Purkamislupa on myönnetty 29.4.2019 (19-0051-P), lupa on tullut lainvoimaiseksi 17.5.2019 ja jatkoaikaa töiden aloittamiseen on myönnetty 17.5.2024 saakka. Rakennustarkastaja on päätöksellään 2.8.2024 jatkanut purkamisluvan voimassaoloaikaa 17.5.2026 asti.
Rakennuksen purkamisluvan voimassaoloa on katsottu perustelluksi jatkaa hakijan esittämien perusteluiden ja oikeudellisten edellytysten ollessa voimassa.
Kiinteistölle voimassaolevan purkamisluvan on katsottu osoittaneen hakijan tahtotila purkaa rakennus määräajan kuluessa.
Lapuan kaupungihallitus on jättänyt oikaisuvaatimuksen rakennustarkastajan päätöksestä.
Rakennustarkastajan päätös ja oikaisuvaatimus oheismateriaalina.
Rakennusluvan jatkoaikaa koskeva hakemus
Rakennuksen purkamisluvan käsittelyssä on virheellisesti myönnetty jatkoaikaa toisen kerran, jonka vuoksi jatko-aikaa ei voida enää myöntää.
Maankäyttö ja rakennuslain 143 §:n mukaan, jollei rakennustyötä ole aloitettu kolmessa vuodessa tai saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa, lupa on rauennut. Muuta toimenpidettä koskeva lupa tai viranomaishyväksyntä on rauennut, jollei toimenpidettä ole suoritettu kolmen vuoden kuluessa. Määräajat alkavat luvan tai hyväksynnän lainvoimaiseksi tulosta. Purkamisluvan voimassaoloaikaa laskettaessa ei oteta huomioon sitä aikaa, jolloin alueella on rakennussuojelulain 9 §:n mukainen toimenpidekielto. (30.12.2008/1129)
Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi pidentää luvan tai hyväksynnän voimassaoloa työn aloittamista varten enintään kahdella vuodella, jos oikeudelliset edellytykset rakentamiseen tai muuhun toimenpiteeseen ovat edelleen voimassa. Työn loppuunsaattamista varten määräaikoja voidaan pidentää enintään kolmella vuodella kerrallaan.
Huonokuntoinen rakennus
Syyskatselmuksessa lautakunnan valitsemien jäsenten toimesta erilliseen hallintopakkokeinoihin rakennuksen tai ympäristön osalta ei ole nähty tarpeelliseksi. Rakennusvalvonta on myös kehottanut kiinteistön omistajaa useaan kertaan siistimään ympäristöä ja sulkemaan ovia rakennukseen pääsemisen estämiseksi. Kiinteistön omistaja on noudattanut näitä kehoituksia, eikä hallintopakkokeinoihin ole katsottu olleen tarvetta. Rakennuksen ympäristöä hoidetaan kiinteistön omistajan esittämän mukaisesti, eikä rakennus vaaranna turvallisuutta tai rumenna ympäristöä vaan täydentää katukuvaa. Rakennukselle uuden käyttötarkoituksen löytäminen tai kunnostaminen, sekä purkaminen uudisrakentamisen tieltä, on rakennuksen sijainti huomioon ottaen ensisijaisesti tavoiteltavaa. Rakennus on myös riittävästi suojattu säältä ja mahdolliselta vahingonteolta. Rakennukseen tunkeutuvan nuorison osalta asioiden käsittely kuuluu rikosasiana poliisille.
Maankäyttö ja rakennuslain 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset. (13.4.2007/488)
Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.
Ennen korjauskehotuksen antamista rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen omistajan esittämään rakennusta koskevan kuntotutkimuksen terveellisyyden tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi.
Rakennuksen omistajan on seurattava rakennuksen kantavuuden kannalta keskeisten rakenteiden kuntoa.
Maankäyttö ja rakennuslain 170 §:n mukaan, jollei aloitettua rakennustyötä tai muuta toimenpidettä ole saatu valmiiksi ennen luvan tai viranomaishyväksynnän raukeamista, kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee velvoittaa asianomainen määräajassa saattamaan työ loppuun taikka ryhtymään muihin toimenpiteisiin, jotka terveellisyyden, turvallisuuden taikka ympäristölle aiheutuvan haitan tai häiriön vuoksi ovat tarpeen.
Jos rakennus on osaksi tai kokonaan tuhoutunut, rakennustyö on jätetty kesken tai rakennuksen käyttämisestä on luovuttu, rakennuspaikka ympäristöineen on saatettava sellaiseen kuntoon, ettei se vaaranna turvallisuutta tai rumenna ympäristöä. Rakennus on myös riittävästi suojattava säältä ja mahdolliselta vahingonteolta.
Lapuan kaupungin rakennusjärjestyksen 11 §:n (mom 1-5) mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.
Rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa.
Rakennusta tulee hoitaa ja pitää kunnossa eikä sitä saa päästää rapistumaan korjauskelvottomaksi. Rakennuksen julkisivut on pidettävä asianmukaisessa ja siistissä kunnossa. Ilkivallan aiheuttamat vahingot on poistettava julkisivuista välittömästi.
Milloin tontin käytöstä on häiriötä ympäristölle, tontin ympäri on rakennettava tai istutettava aita. Tontti tulee muutoinkin tarvittaessa sopivin istutuksin liittää ympäröivään maisemaan.
Rakennukset, niiden julkisivut ja ulkopuoliset osat, portit, aidat, istutukset sekä sellaiset rakennelmat ja pienehköt laitokset, jotka vaikuttavat ympäristökuvaan, on pidettävä asianmukaisessa kunnossa niin, etteivät ne rumenna ympäristöä. Tontilla olevat istutukset eivät saa aiheuttaa näkemähaittaa kadulle.
Lapuan kaupungin rakennusjärjestys 12 §:n mukaan ympäristölautakunta suorittaa maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettua ympäristön hoidon valvontaa pitämällä tarvittaessa katselmuksia päättäminään ajankohtina.
Toimenpiteistä päättäessään ympäristölautakunnan on otettava huomioon tontin tai rakennuspaikan sijainti ja siitä johtuva merkitys yleiselle ympäristökuvalle.
Hallintolaki 6 §:n mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi
Ympäristölautakunta päättää, että se kuulee kiinteistönomistajaa oikaisuvaatimuksen johdosta. Lisäksi se kuulee kiinteistönomistajaa huonokuntoisen rakennuksen ja ympäristön hoidon johdosta. Kiinteistönomistajalle varataan mahdollisuus vastineen antamiseen kaupunginhallituksen esittämän vaatimuksen ja rakennuksen sekä ympäristön hoidon johdosta mahdollisesti hallintopakon käyttöön johtavassa asiassa. Mahdollinen vastine tulee toimittaa rakennusvalvontaviranomaiselle 14 vuorokauden kuluessa selvityspyynnön tiedoksisaannista.
Hallintolain 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.