Hyvinvointilautakunta, kokous 7.10.2025

§ 119 Talousarvio 2026 sekä taloussuunnitelma 2027-2028, hyvinvointilautakunta

LAPDno-2025-701

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi
Tiina Lassila, Hallintosihteeri, tiina.lassila@lapua.fi

Perustelut

Kaupunginhallituksen päätös 23.6.2025 § 249: "Talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2027-2028 lähtökohdat" oheismateriaalina.

Kaupunginhallituksen päätöksessä 23.6.2025 § 249 annetun raamin mukaisesti hyvinvointilautakunnan talousarvioesitys vuodelle 2026 tulee olla seuraava: 

Hyvinvointilautakunta TA 2025 TA 2026 Ero
Toimintatuotot 1.212.750 1.142.700 -70.050
Toimintakulut -4.592.543 -4.665.300 -72.757
Toimintakate -3.379.793 -3.522.600 -142.807

Ehdotus

Esittelijä

Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi

Hyvinvointilautakunta merkitsee talousarvion laadintaohjeet ja raamin tiedokseen. Lautakunnan ensimmäinen talousarviokäsittely on 15.9.

Päätös

Hyvinvointilautakunta hyväksyi sivistys- ja hyvinvointijohtajan ehdotuksen.

Valmistelija

Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi

Perustelut

Koonnos tämän hetken valmisteluvaiheesta, tarkasteluista, kohteista ja huomioitavista asioista hyvinvointilautakunnan vuoden 2026 talousarvion laadinnassa. Tarkemmin talousarviota käsitellään lokakuun kokouksessa.

Kansalaisopisto ja taidekoulu

Talousarviossa huomioitu palkkojen nousun vaikutukset ohjeiden mukaisesti. Tavoitteena on toteuttaa n. 9200 opetustuntia kalenterivuoden 2026 aikana (kansalaisopisto + taidekoulu).

Lisäksi arviossa on huomioitu Lapuan kansalaisopiston 70-v juhlavuoden kuluja (juhlanäyttely, juhlavuoden luentotilaisuudet kevätkaudella 2026 ja syyskaudella 2026). Arviossa on mukana myös joka toinen syksy toteutuvan Virtaa! -runofestivaalin kuluja. Runofestivaali toteutetaan yhteistyössä Paukun toimijoiden kanssa. Koulutusten matka- ja majoituskuluissa näkyvät käynnissä olevan Erasmus+ hankkeen kuluja vuodelle 2026. 

Kirjasto

Eepos-kirjastojen logistiikkakilpailutuksesta syntyvä säästö ja muita pienempiä satojen eurojen säästöjä tulee eri tileiltä esim. toimistotarvikkeista.

Kustannuspaineita on seuraavissa tiliryhmissä:

  • Asiantuntijapalveluiden ostot. Eepos-kirjastojen yhteiset asiantuntijapalvelut, Eepos-kirjastojen uusi kirjastojärjestelmä (sekä kertakustannuksia, että pysyviä).
  • Kulttuuripalvelut ja painatukset.  Vanhan Paukun yhteistyönä toteuttama Virtaa! -runofestivaali, esiintyjät ja ilmoituskulut,
  • Henkilöstön koulutus.
  • E-kirjahankinnat.
  • Kirjastoauton korjauskulut. Kirjastoauto on vm. 2001 ja korjauskulut kasvavat vuosittain

Osallistuminen valtakunnalliseen E-kirjastoon, käyttökulut ja kokoelma ja Eepoksen e-aineiston hankinta / as. pysyneet samalla tasolla kuin aiemmin.

Kulttuuripalvelut ja Vanha Paukku

Kulttuuripäällikön palkanosuus siirretty pois matkailun kustannuspaikalta. Vanhan Paukun käyttötalouteen on sisällytetty pieniä korjaustarpeita, kuten tapahtumateltan kalustekärryt, Alajokisalin puhujapönttö ja kävijämäärälaskurit sekä Patruunatehtaan räjähdysonnettomuuden 50 v. juhla. Kesäkulttuurituottajan työaikaa on lisätty yhdellä kuukaudella; tapahtumien suunnittelu ja matkailumarkkinointi tulee aloittaa jo huhtikuussa. 

Museot 

Taidemuseo 20 v. juhlavuoden muutama tapahtuma. Satsaukset markkinointiviestintään, jotta museo ja sen laadukkaat näyttelyt löydetään paremmin. Museoiden näyttelyvalojen uusintaa sekä kokoelmatilojen kalustamista 

Matkailu 

Arviossa huomioitu Visit Seinäjoki Region jäsenmaksu 8.000 euroa/vuosi sekä matkailuopasteiden uusimista.

Musiikkiopisto

Lukukausimaksuja on korotettu 1.8.2025 alkaen. Tämä heijastuu positiivisesti tulojen kehitykseen.

Henkilöstökulut nousevat palkankorotusten myötä. Henkilöstökuluissa on varauduttu mahdollisiin ylitunteihin, jos valtionosuustuntimäärän täyteen saaminen sitä vaatii.

Suunnitelmissa on täyttää vapaana oleva musiikkileikkikoulun opettajan tehtävä v.2026. Tämän tehtävän rakentuminen ja opetuksen sisällön muotoutuminen voivat vaikuttaa ylituntien määrään vähentävästi. Tämä on epävarmaa, mutta mahdollista. 

Henkilöstökuluihin vaikuttavat korottavasti myös muutaman opettajan koulutustason noususta johtuvat palkankorotukset.

Matkakorvaukset nousevat v. 2026, johtuen pääsääntöisesti kaukaa kulkevan tuntiopettajan matkoista. Opetustunteja on sen verran paljon, että tarvitaan kaksi kokonaista työpäivää aiemman 1,5 päivän asemesta. Aikaisemmin olemme jakaneet toisen päivän matkakulut lähikuntien opistojen kanssa. Matkakorvauksissa on niin ikään varauduttu musiikkileikkikoulunopettajan mahdollisiin matkakuluihin myös syyskauden osalta.

Syksyllä 2026 järjestetään runofestivaali. Tämän kuluihin on varauduttu talousarvioesityksessä. Painatusten ja ilmoitusten tilit on yhdistetty ja euromäärää pienennetty vastaamaan nykyistä tarvetta. Kaluston osalta on varauduttu uuden tietokoneen hankintaan.

Liikuntatoimi

Uimahallin ulkoisten tulojen ja hintojen tarkistus toteutuman ja poliittisten päätösten mukaan.

Ulkoliikuntapaikkojen vuokratulojen siirto tekniselle toimelle ulkokenttien ja tennishäkin vuokrien osalta, mikä muuttaa tulovirtojen jakautumista hallintokuntien välillä. Jäähallin kustannuspaikan siirto kokonaan tekniseen toimeen operatiivisen toiminnan saattamiseksi päivitetyn hallintosäännön mukaiseksi.

Uimakoulukuljetusten palauttaminen talousarvioon ja yleisen kustannustason nousun huomioiminen kaikissa palvelu- ja materiaalihankinnoissa. Erityistä huomiota kiinnitetään palvelujen saatavuuden ja laadun säilyttämiseen kustannustehokkaasti uimahallin kiinteistön ja allasvesitekniikan elinkaaren loppuvaiheen tuomien ylläpitokustannusten kasvaessa.

Sijaisille määrärahavaraus aiemman talouden toteutuman perusteella arvioituna. Hankkeissa Harrastamisen Suomen mallista sujuva siirtyminen perinteiseen seuratoimintaan käytettävissä olevien resurssien puitteissa. Väestön ikääntyminen lisää liikuntapalveluiden kysyntää, mikä asettaa paineita resurssien riittävyydelle ja vaikuttaa samalla suoraan paikallisten urheiluseurojen toimintaedellytyksiin.

Priorisointitarve kasvaa eri kuntastrategiatavoitteiden välillä, sillä taloudelliset tavoitteet ovat usein ristiriidassa toiminnallisten tavoitteiden kanssa.

Nuorisotoimi

HR:n tasopalkkapäätösten vaikutus henkilöstökuluihin. Ohjaamo-toiminnan Kannustinmalli-rahoituksen ja toiminnan päättyminen nykymuodossaan, kun Lapuan kaupunki organisoitunut osaksi Kymppi-työllisyysaluetta.

Koulunuorisotyön ja kulttuurisen nuorisotyön systemaattinen vahvistaminen edellyttää opetus- ja kulttuuriministeriön myönteistä rahoituspäätöstä.

Osallistavan budjetoinnin toimintamallien jatkokehittäminen nuorisotyön vuosiavustuksissa nuorten vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi. Jalkautuvan nuorisotyön monialaisen yhteistyön kehittäminen käytettävissä olevien resurssien puitteissa.

Nuorten palveluverkoston ylläpito kohtaa haasteita tilanteessa, jossa nuorten tuen tarve kasvaa monimutkaisemmaksi ja vaativammaksi, mikä edellyttää henkilöstöresurssien ja osaamisen vahvistamista. Valtakunnallisten nuorisotyön rahoitusohjelmien jatkuvuuden haasteet heikentävät talouden ja toiminnan ennakoitavuutta.

Hyvinvoinnin edistäminen

Vuonna 2026 hyvinvoinnin edistäminen keskittyy laajan hyvinvointisuunnitelman 2026-2029 toteuttamiseen. Tämä suunnitelma on tarkoitus koostaa vuoden 2025 loppuun mennessä, ja se sisältää myös ehkäisevän päihdetyön, osallisuuden ja yhdenvertaisuuden teemat. Suunnitelman tavoitteet ja toimenpiteet määritellään osallistavilla menetelmillä.

Lisäksi hyvinvoinnin edistämiseen panostetaan seuraavien teemojen kautta:

  • Vaikuttamistoimielimet: Uusien toimikausien käynnistyttyä tuetaan vaikuttamistoimielinten aktiivista roolia lasten ja nuorten, ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden palvelujen suunnittelussa ja seurannassa.
  • Kaikukortti: Toiminta jatkuu ja sitä pyritään laajentamaan hankkimalla uusia kulttuurikohteita ja tehostamalla tiedotusta.
  • Osallistava budjetointi: Kampanja toteutetaan myös vuonna 2026, ja sen mahdollista kohdentamista laajempaan asukasbudjetointiin harkitaan.
  • Pilottikokeilut: Uusia kokeiluja suunnitellaan tarveperusteisesti hyvinvointisuunnitelman tavoitteiden mukaisesti ja niitä käynnistetään rohkeasti.

 

Toimialakohtaiset talousarvioesitykset esitellään kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi

Hyvinvointilautakunta merkitsee tämän hetkisen talousarviotilanteen vuodelle 2026 tiedokseen.

Päätös

Hyvinvointilautakunta hyväksyi sivistys- ja hyvinvointijohtajan ehdotuksen.

Valmistelija

  • Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi
  • Heli Talvitie, Kulttuuripäällikkö, heli.talvitie@lapua.fi
  • Mari Takamaa, Kansalaisopiston rehtori, mari.takamaa@lapua.fi
  • Päivi Pippola, Kirjastotoimenpäällikkö, paivi.pippola@lapua.fi
  • Riina Holkkola, Musiikkiopiston rehtori, riina.holkkola@lapua.fi
  • Riina Turja, Hyvinvointikoordinaattori, riina.turja@lapua.fi
  • Niko Savinainen, Liikunta- ja nuorisotoimenpäällikkö, niko.savinainen@lapua.fi
  • Tiina Lassila, Hallintosihteeri, tiina.lassila@lapua.fi

Perustelut

Hyvinvointilautakunnan yhteinen sekä vastuualuekohtaiset budjettiesitykset oheismateriaalina.

Hyvinvointilautakunnan talousarvioesitys vuodelle 2026:

 HYVINVOINTI-

LAUTAKUNTA

 TA 2025  Raami 2026   TA 2026

 Muutos% 

TA 2025-2026

 Ero raamiin
Toimintatuotot  1.212.750   1.142.700  1.107.600   0,0 %  -35.100
Toimintakulut  -4.592.543   -4.665.300  -4.630.200   1,6 %  35.100
Toimintakate  -3.379.793  -3.522.600  -3.522.600  1,6%  0

 

Hyvinvointilautakunnan alaisten vastuualueiden päälliköt/rehtorit ovat yhdessä sivistys- ja hyvinvointijohtajan kanssa laatineet talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027-2028.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi

Hyvinvointilautakunta:

1) Kuulee hyvinvointilautakunnan alaisten vastuualueiden päälliköitä ja rehtoreita asiassa.

2) Merkitsee tiedoksi hyvinvointilautakunnan talousarvioesityksen vuodelle 2026 oheismateriaalien mukaisena ja esittää sen edelleen kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi. Talousarvioesitys vuodelle 2026 on -3.522.600 € (vuosikate).

Päätös

Hyvinvointilautakunta kuuli lautakunnan alaisten vastuualueiden päälliköitä ja rehtoreita asiassa ja merkitsi tiedoksi hyvinvointilautakunnan talousarvioesityksen vuodelle 2026 oheismateriaalien mukaisena ja esittää sen edelleen kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle hyväksyttäväksi.

Pöytäkirjamerkintä: Kuultuaan hyvinvointilautakunnan alaisten vastuualueiden päälliköitä/rehtoreita asiassa, lautakunta piti tauon kokouksessa klo 19.07-19.16.