Ympäristölautakunta, kokous 27.8.2024

§ 43 Lounea Palvelut Oy:n hakemus valokuitukaapelin sijoittamiseksi Marjasalontien varteen / Vaasan hallinto-oikeuden välipäätös / Lausuntopyyntö / Lausunto

LAPDno-2024-442

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jarkko Panu, Rakennustarkastaja, jarkko.panu@lapua.fi

Perustelut

Lounea Palvelut Oy on jättänyt hakemuksen MRL 161 § perusteella valokuitukaapelin sekä jakokaapin ja maanvaraisen jatkoksen sijoittamiseksi liitteenä olevan sijoitussuunnitelman mukaisesti Marjasalontien varteen (yksityistie 000-2009-K13375) Lapuan kaupungin Ruhan kylässä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 161 §:n mukaan telekaapeleiden sijoittamisesta toisen omistamalle tai hallitsemalle kiinteistölle säädetään sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 28 luvussa. 

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 229 §:n mukaan teleyrityksellä on oikeus sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva telekaapeli sekä siihen liittyvä laite, vähäinen rakennelma ja pylväs. Teleyrityksen on oikeus sijoittaa telekaapeli sekä siihen liittyvä laite toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle. Jollei sijoittamisesta ole päästy sopimukseen kiinteistön tai rakennuksen omistajan kanssa, sijoittamista koskeva asia voidaan viedä kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Sopimus 1 momentissa tarkoitettujen telekaapelin, radiomaston, tukiaseman sekä niihin liittyvien rakennelmien ja laitteiden sijoittamisesta sitoo myös kiinteistön, rakennelman tai rakennuksen uutta omistajaa ja haltijaa. Säännös koskee myös yleisen alueen omistajaa ja haltijaa. 

Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen 229 §:ssä tarkoitetusta sijoittamisesta toisen kiinteistölle tai rakennukseen, teleyrityksen on laadittava sijoittamisesta suunnitelma (sijoittamissuunnitelma). Teleyrityksen on toimitettava sijoittamissuunnitelma tiedoksi kaikille kiinteistön ja rakennuksen omistajille ja muille, joiden etua tai oikeutta suunnitelma koskee. Ilmoituksessa tulee mainita ne kiinteistöt, joita suunnitelma koskee. Ilmoituksessa tulee lisäksi mainita, että kiinteistön omistajalla ja sillä, jonka etua tai oikeutta suunnitelma koskee, on oikeus tehdä muistutus teleyritykselle sijoittamissuunnitelmasta määräajan kuluessa. Kiinteistön ja rakennuksen omistajalla sekä muulla, jonka etua tai oikeutta sijoittamissuunnitelma koskee, on oikeus tehdä teleyritykselle muistutus 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jona hän on saanut tiedon 231 §:ssä tarkoitetusta sijoittamissuunnitelmasta.

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 233 §:n mukaan, jos sijoittamisesta ei päästä sopimukseen, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi teleyrityksen hakemuksesta päätöksellään antaa teleyritykselle sijoittamisoikeuden vahvistamalla 230 §:ssä tarkoitetun sijoittamissuunnitelman. Sijoittamissuunnitelman vahvistamisen edellytyksenä on, että suunnitelma täyttää 234 §:ssä säädetyt edellytykset. Tarvittaessa rakennusvalvontaviranomainen voi vaatia teleyritykseltä lisätietoja edellytysten täyttymisestä sekä edellyttää muutoksia sijoittamissuunnitelmaan. Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Muilta osin aloittamisoikeuteen sovelletaan maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 144 §:ää.

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 §:n mukaan telekaapelia, radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten, että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta- tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista. Edellä 229 §:n 1 momentissa tarkoitetun yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin, tukiaseman ja radiomaston sijoittamisen edellytyksenä on, ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle ja rakennukselle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin, radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä. Telekaapeli on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetussa laissa (503/2005) tarkoitetulle tiealueelle tai kiinteistönmuodostamislaissa (554/1995) tarkoitetulle yleiselle alueelle. (30.12.2020/1207). 

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 236 §:n mukaan, jos se on telekaapelin tai radiomaston sijoittamisen toteuttamiseksi välttämätöntä, teleyritys, jolla on 233 §:n 1 momentissa tarkoitettuun päätökseen perustuva oikeus saa ilman omistajan tai haltijan lupaa täyttämällä muut viranomaisvaatimukset kaataa puita ja muita kasveja sijoittamissuunnitelman mukaiselta alueelta, kiinnittää rakennuksiin ja rakennelmiin tarpeellisia laitteita sekä tehdä muita rakennustöitä alueella. Teleyrityksen palveluksessa olevalla ja teleyrityksen valitsemalla urakoitsijalla on tässä tarkoituksessa oikeus liikkua yksityisellä alueella ja asettaa maastoon tarpeellisia merkkejä. Teleyrityksen on muissa kuin kiireellisissä tapauksissa varattava alueen omistajalle ja haltijalle tilaisuus suorittaa 1 momentissa mainitut toimenpiteet itse. Teleyrityksen on kunnostettava alue ja tilat ympäristöineen tässä pykälässä tarkoitetun työn suorittamisen jälkeen.

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 237 §:n mukaan kiinteistön omistajalla ja haltijalla, kunnalla yleisen alueen omistajana ja haltijana sekä valtiolla yleisen tiealueen omistajana ja haltijana on oikeus saada täysi korvaus haitasta ja vahingosta, joka on aiheutunut 229 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta sijoittamisesta. Jollei korvauksesta sovita, asia ratkaistaan lunastuslain mukaisessa järjestyksessä.

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 238 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätöksestä on tehtävä merkintä kiinteistötietojärjestelmään.

Toiminnanharjoittaja on ilmoittanut suunnitelmasta tiekunnalle sähköpostitse 8.3.2024. Tiekunta on kokouksessaan päättänyt, että tiekunta ei anna lupaa hankkeen toteuttamiseen. 

Oheismateriaalina hakemus ja suunnitelma valokuitukaapelin sijoittamisesta.

Kiinteistön omistajalle on varattu tilaisuus kuulemis- ja ennakkoneuvottelussa antaa kirjallinen selitys ympäristölautakunnalle edellä ilmenevästä asiasta. Ennakkoneuvottelu ja kuulemistilaisuus on pidetty 6.6.2024.

Ehdotus

Esittelijä

Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi

Ympäristölautakunta päättää, että Lounea Palvelut Oy saa sijoittaa valokuitukaapelin sekä jakokaapin ja maanvaraisen jatkoksen oheismateriaalina olevan sijoitussuunnitelman mukaisesti Lapuan kaupungin Ruhan kylään Marjasalontien varteen (yksityistie 000-2009-K13375).

Toiminnanharjoittajalle myönnetään lupa toimenpiteen suorittamiseen ennen kuin sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman. 

Päätöksestä tehdään merkintä kiinteistötietojärjestelmään. 

Perustelut: 

Maankäyttö-​ ja rakennuslain 161 §:n mukaan telekaapeleiden sijoittamisesta toisen omistamalle tai hallitsemalle kiinteistölle säädetään sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 28 luvussa.

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 229 §:n mukaan teleyrityksellä on oikeus sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva telekaapeli sekä siihen liittyvä laite,​ vähäinen rakennelma ja pylväs. Teleyrityksen on sovittava sijoittamisesta kiinteistön,​ rakennuksen tai muun rakennelman omistajan tai haltijan kanssa. Jollei sijoittamisesta ole päästy sopimukseen kiinteistön tai rakennuksen omistajan kanssa,​ sijoittamista koskeva asia voidaan viedä kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Sopimus 1 momentissa tarkoitettujen telekaapelin,​ radiomaston,​ tukiaseman sekä niihin liittyvien rakennelmien ja laitteiden sijoittamisesta sitoo myös kiinteistön,​ rakennelman tai rakennuksen uutta omistajaa ja haltijaa. Säännös koskee myös yleisen alueen omistajaa ja haltijaa.

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 233 §:n mukaan,​ jos sijoittamisesta ei päästä sopimukseen,​ kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi teleyrityksen hakemuksesta päätöksellään antaa teleyritykselle sijoittamisoikeuden vahvistamalla 230 §:ssä tarkoitetun sijoittamissuunnitelman. Sijoittamissuunnitelman vahvistamisen edellytyksenä on,​ että suunnitelma täyttää 234 §:ssä säädetyt edellytykset.

Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen,​ ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi,​ antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Muilta osin aloittamisoikeuteen sovelletaan maankäyttö-​ ja rakennuslain (132/1999) 144 §:ää.

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 §:n mukaan telekaapelia,​ radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten,​ että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta-​ tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista. Edellä 229 §:n 1 momentissa tarkoitetun yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin,​ tukiaseman ja radiomaston sijoittamisen edellytyksenä on,​ ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen,​ ettei kiinteistölle ja rakennukselle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin,​ radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle,​ joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä. Telekaapeli on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetussa laissa (503/2005) tarkoitetulle tiealueelle tai kiinteistönmuodostamislaissa (554 /1995) tarkoitetulle yleiselle alueelle. (30.12.2020/1207). 

Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 237 §:n mukaan kiinteistön omistajalla ja haltijalla,​ kunnalla yleisen alueen omistajana ja haltijana sekä valtiolla yleisen tiealueen omistajana ja haltijana on oikeus saada täysi korvaus haitasta ja vahingosta,​ joka on aiheutunut 229 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta sijoittamisesta. Jollei korvauksesta sovita,​ asia ratkaistaan lunastuslain mukaisessa järjestyksessä. Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 238 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätöksestä on tehtävä merkintä kiinteistötietojärjestelmään.

Tietoliikenneyhteyksiä palvelevaa telekaapelia ei voida sijoittaa muutoin tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Telekaapeli on mahdollista sijoittaa tiekunnan alueelle siten, että sijoittamisesta ei aiheudu suurta haittaa kiinteistönomistajalle. Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen,​ ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi,​ antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Ympäristölautakunta on ottanut huomioon toiminnanharjoittajan perustelut aloittamiselle ja katsonut, että täytäntöönpano ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi. 

 

Päätös

Lautakunta hyväksyi esityksen ja päätti lisäksi, että hakijan tulee sopia aloituskatselmus osallisten kanssa, jossa voidaan sopia korvauksista ja tarkentaa suunnitelman toteutumista.

Puheenjohtaja Juha Kattelus poistui kokoushuoneesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (osallisuusjäävi).  Puheenjohtajana tämän pykälän ajan toimi varapuheenjohtaja Markku Keskikallio.

Valmistelija

  • Jarkko Panu, Rakennustarkastaja, jarkko.panu@lapua.fi

Perustelut

Marjasalon yksityistien hoitokunta on valittanut ympäristölautakunnan päätöksestä Vaasan hallinto-oikeuteen.  Vaasan hallinto-oikeus on päätöksellään 15.7.2024 kieltänyt ympäristölautakunnan päätöksen täytäntöönpanon.  Mahdollisesti jo aloitetut työt on heti keskeytettävä. Määräys on voimassa siihen saakka, kunnes valitusasia on lainvoimaisesti ratkaistu tai kunnes asiasta toisin määrätään.  Hallinto-oikeus on pyytänyt ympäristölautakunnan lausuntoa valituksen johdosta.  Lausunto on pyydetty toimittamaan 14.8.2024 mennessä.  Lausunnon antoon on saatu jatkoaikaa 30.8.2024 saakka.

Valitus oheismateriaalina. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi

Ympäristölautakunta antaa seuraavan lausunnon:

Ympäristölautakunta toteaa, että Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) mukaisesti, asianosaiset ovat saaneet sijoitussuunnitelman tiedoksi 3.5.2024 tiekunnan kokouksessa ja tiekunta ei ole sitä hyväksynyt. Sijoitussuunnitelma on annettu tiekunnan puheenjohtajalle tiedoksi 8.3.2024. Tiekunta on kokouksessa 3.5.2024 kieltänyt valokaapelin asentamisen tiealueelle. Sijoittamislupaa on haettu 26.5.2024, jonka jälkeen on pidetty neuvottelu 6.6.2024. Neuvottelussa on todettu, että tiekunta ei anna lupaa sijoittamiseen tiealueelle. Näin ollen asianosaisten kuulemiseen on hallintolain 6.6.2023/434 34 §:n mukaisesti varattu tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta, sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.  Asian ratkaisemiseksi on hakemuksessa ja neuvottelussa tuotu esille riittävä tieto ja asianmukaiset selvitykset toteutuksesta.

Valituksessa esille tuotu puutteellinen sijoitussuunnitelma katsotaan perusteettomaksi. Sijoitussuunnitelma täyttää sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 230 §:n edellytykset tarpeellisin osin. Yksityiskohdat, rakentamistapa ja rakentamisaika tulevat hakemuksessa ja suunnitelmissa esille riittävässä laajuudessa. Telekaapelin merkinnän esittäminen ei ole tarpeellista. Valituksessa esille tuotu lain 234 § sijoittamisen edellytykset täyttyvät, eikä sijoittaminen haittaa kaavoitusta. Sijoittamista ei voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin, eikä sijoittamisella aiheuteta tarpeetonta haittaa kiinteistöille tai rakennuksille.  Sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei aiheudu sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka olisi kohtuullisin kustannuksin vältettävissä. Lisäksi sijoitussuunnitelmassa osoitettu telekaapeli on mahdollisuuksien mukaan osoitettu sijoitettavaksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetussa laissa (503/2005) tarkoitetulle tiealueelle, tai kiinteistönmuodostamislaissa (554/1995) tarkoitetulle yleiselle alueelle (30.12.2020/1207).

Ympäristölautakunta toteaa, että sijoittamissuunnitelmassa on ilmoitettu hankkeen aikataulu 2024-2025 ja tilaajan ja toteuttajan tiedot. Piha-alueiden osalta todetaan niiden osalta, ettei niitä olla suunniteltu ja että kartta on suuntaa antava.  Asennuksen osalta todetaan, että kaapeli asennetaan tien etuluiskaan 70 cm syvyyteen auralla/ kaivuu. Näin ollen suunnitelma katsotaan riittäväksi lukuunottamatta pihoja ja tiealueen ulkopuolista sijoittamista. Ympäristölautakunnan päätöksessä on velvoitettu  aloituskatselmus osallisten kanssa, jossa voidaan sopia korvauksista ja tarkentaa suunnitelman toteutumista. Telekaapelin reitin merkitseminen maastoon on näin tarpeeton ja sitä voidaan aloituskatselmuksessa tarpeen mukaan esittää muun muassa rumpujen kiertämistä vaativissa kohteissa.  

Selvitys sijoittamisen viranomaislupatarpeesta ei ole tarpeellinen, koska sopimusta johtojen ja laitteiden sijoittamisesta ei tarvitse hakea kuin kaupungin maanomistuksen ja katualueiden osalle. 

Sopimusten ja vahinkojen osalta todetaan, että jollei korvauksesta sovita, asia ratkaistaan lunastuslain mukaisessa järjestyksessä 237 §. 

Päätös on laki sähköisen viestinnän palveluiden 1 §:n tavoitteen mukainen, jonka mukaan lain tavoitteena on edistää sähköisen viestinnän palvelujen tarjontaa ja käyttöä sekä varmistaa, että viestintäverkkoja ja viestintäpalveluja on kohtuullisin ehdoin jokaisen saatavilla koko maassa. Lain tavoitteena on lisäksi turvata radiotaajuuksien tehokas ja häiriötön käyttö sekä edistää kilpailua ja varmistaa, että viestintäverkot ja -palvelut ovat teknisesti kehittyneitä, laadultaan hyviä, toimintavarmoja ja turvallisia sekä hinnaltaan edullisia. Lain tavoitteena on myös turvata sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden ja yksityisyyden suojan toteutuminen.

Muilta osin ympäristölautakunta viittaa antamansa päätöksen perusteluihin. 

Päätös

Lautakunta hyväksyi esityksen.

Puheenjohtaja Juha Kattelus poistui kokoushuoneesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (osallisuusjäävi).  Puheenjohtajana tämän pykälän ajan toimi varapuheenjohtaja Markku Keskikallio.