Perustelut
Valvontasuunnitelma on laadittu vuosille 2020-2024 ja se tarkastetaan viiden vuoden välein, ellei lainsäädännön muutokset edellytä suunnitelman muuttamista aikaisemmin.
Valvontasuunnitelman laatiminen perustuu ympäristönsuojelulakiin (527/2014), jonka 168 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on laadittava alueelleen ympäristönsuojelulain mukaista säännöllistä valvontaa varten valvontasuunnitelma. Valvontasuunnitelmassa on oltava tiedot alueen ympäristöoloista ja pilaantumisen vaaraa aiheuttavista toiminnoista sekä käytettävissä olevista valvonnan voimavaroista ja keinoista. Suunnitelmassa kuvataan tämän lisäksi valvonnan järjestäminen ja riskinarvioinnin perusteet sekä valvonnasta vastaavien viranomaisten yhteistyö.
Valvontasuunnitelman perusteella kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on laadittava valvontaohjelma, jossa kuvataan valvottavat kohteet ja niihin kohdistettavat säännölliset valvontatoimet. Valvontaohjelma on pidettävä ajan tasalla.
Valvontasuunnitelman mukaisia säännöllisen valvonnan piiriin kuuluvia kohteita on yhteensä 110 kpl.
Valvontaohjelman mukaan vuonna 2021 valvonta kohdistetaan eläinsuojiin ja muihin toimintoihin, joissa viimeisestä tarkastuksesta on kulunut kauemmin aikaa kuin mitä valvontasuunnitelmassa on määrätty toimialakohtaiseksi vähimmäistarkastusväliksi sekä uusiin toimintansa aloittaneisiin kohteisiin. Eläinsuojien osalta valvotaan ne tilat, joissa edellisestä tarkastuksesta on 5-10 vuotta tai lupatilanne edellyttää tarkastusta. Valvontaohjelman mukaan valvonnan kohteena vuonna 2021 oli 28 tilaa, joista 3 tilaa oli lopettanut toimintansa. Muut 25 tilaa tarkastettiin vuonna 2021 ja lisäksi tarkastettiin muun valvonnan kautta valvonnan piiriin tullut eläintila.
Vuonna 2021 valvontaohjelmaan kuulumattomia tarkastuksia tehdään ympäristöluvan, rekisteröinnin ja 115 a §:n mukaisen ilmoituksen käsittelyn yhteydessä. Lisäksi em. kohteilla suoritetaan tarkastus, mikäli kyseessä on uuden toiminnan tai laajennuksen käyttöönottaminen. Vuonna 2021 ei aloitettu uusia toimintoja, mutta tarkastus suoritettiin 7 jakeluasemalle ja 3 jätteen käsittelypaikalle.
Vuonna 2021 valvotaan jätelain 100 §:n mukaisesti rekisteröidyt kohteet. Lisäksi vuonna 2021 pyritään laatimaan jätelain 124 §:n mukaista valvontaa varten yhteenveto laitoksista ja toiminnoista, joissa syntyy vaarallista jätettä.Valvontaa ei kyetty suorittamaan vuoden 2021 aikana näille kohteille.
Vuonna 2021 suoritetaan tarkastus toiminnassa oleville maa-ainesten ottoalueille. Voimassa olevien maa-ainesten ottolupia on 7 kpl Lapuan kaupungin alueella. Tarkastusta ei suoriteta niille ottoalueille, joilla ei ole toimintaa. Tarkastus suoritettiin 6 maa-ainesten ottoalueelle vuonna 2021. Lisäksi tarkistettiin yksi kotitarveottoalue.
Vuonna 2021 pyritään huolehtimaan siitä, että jätevesiasetuksen mukaiset kiinteistöt parantavat jäteveden käsittelyjärjestelmää tai hakevat poikkeamista parantamisvelvoitteesta. Tarvittaessa valvontaa varten voidaan suorittaa myös tarkastuksia maastossa. Vuonna 2021 suoritettiin 6 tarkastusta, jotka liittyivät kiinteistöjen jäteveden käsittelyjärjestelmien parantamiseen.
Vuonna 2021 kehotetaan uusia kiinteistöjä liittymään viemäriverkostoon toiminta-alueella, joilla on edelleen vesihuoltolain mukainen liittymisvelvollisuus. Lisäksi pyritään hoitamaan ympäristölautakunnassa olevia keskeneräisiä asioita loppuun. Uusia kiinteistöjä ei kehotettu liittymään viemäriverkostoon. Kiinteistöjä, joiden liittymistä koskeva asia oli kesken, kehotettiin suorittamaan liittyminen loppuun. Liittymistä koskevat asiat eivät tarvinneet tarkastuksia paikan päällä.
Näiden kiinteistöjen osalta valvonta suoritetaan ensisijaisesti toimistotyönä, mutta tarvittaessa tehdään myös maastotarkastuksia.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mirva Korpi, Ympäristöinsinööri, mirva.korpi@lapua.fi
Ympäristölautakunta merkitsee valvontasuunnitelman ja -ohjelman mukaisen tarkastuksen vuonna 2021 tiedokseen.