Hyvinvointilautakunta, kokous 16.4.2024

§ 50 Hyvinvointilautakunnan alaisten liikunta- ja nuorisopalveluiden asiakasmaksut 01.08.2024 alkaen

LAPDno-2022-183

Valmistelija

  • Niko Savinainen, Liikunta- ja nuorisotoimenpäällikkö, niko.savinainen@lapua.fi

Perustelut

Lapuan kaupungin hallintosääntö (voimaantulo: 01.08.2023) määrittelee, että hyvinvointilautakunta päättää sen alaisten palvelujen maksujen perusteista kaupunginvaltuuston yleisten perusteiden ja lainsäädännön mukaisesti. Hyvinvointilautakunta vastaa liikunta- ja nuorisopalveluiden tarjoamisesta kaupungissa, kattaen esimerkiksi Virkistysuimala Sateenkaaren, Urheilutalon ja Patruuna Areenan liikuntapalvelut sekä nuorisotilan ja Hirvijärven leiritalon vuokramaksut nuorisopalveluissa.

Vuoden 2024 talousarviossa liikuntatoimelle oli budjetoitu tuloa 593.380 euroa ja nuorisotoimelle  170.200 euroa. Tulot muodostuvat tiliryhmätasolla myyntituotoista, maksutuotoista, tuista ja avustuksista, vuokratuotoista sekä muista toimintatuotoista. Lapuan kaupunginhallituksen (19.06.2023) talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2025 - 2026 lähtökohdat -asiakirjan mukaan tulojen lisäämiseksi maksut ja taksat tarkistetaan vähintään kustannustason nousua vastaavasti ja tarkastellaan uusia vaihtoehtoja tulojen lisäämiseksi.Tilastokeskuksen mukaan rahanarvon muutos vuodesta 2019 vuoteen 2023: +16,65 % ja keskimääräinen vuotuinen inflaatio tällä aikavälillä on ollut 3,93 %. 

Vuonna 2019 tehtiin valtuustoaloite liikuntatilojen maksujen tasapuolistamisesta ja tuesta lasten ja nuorten harrastustoimintaa harjoittaville urheiluseuroille. Kaupungin omistamien tilojen asiakasmaksut eivät kata niiden omakustannehintoja Lapuan kaupungille. Tilojen hintasubventio koskee niitä liikuntakohteita, joita ylläpidetään liikuntalaissa tarkoitettujen kunnan tehtävien mukaisesti, eikä ylläpitoa toteuteta liiketoiminnallisin tavoittein ja perustein. 

Toiminnalliset näkökulmat 

Ehdotetut asiakasmaksut ottavat myös huomioon eri asiakasryhmien tarpeet tarjoamalla edullisia liikuntakortteja. Hinnat on suunniteltu asiakasryhmittäin ja määräalennuksina, jotta ne olisivat mahdollisimman saavutettavia eri väestöryhmille. Tämä lähestymistapa pyrkii tukemaan kaupungin strategisia tavoitteita liikunnan edistämisestä ja hyvinvoinnin lisäämisestä kaikille kuntalaisille.

Talousarvion 2024 valmistelun yhteydessä koettiin, että kesäuimakoulujen kuljetukset on tärkeä palvelu kuntalaisille, vaikka yleisesti tukipalveluissa tulee säästää. Ehdotuksessa uimakoulukuljetusten kustannukset on ehdotettu katettavaksi yleisellä uimakoulumaksujen korotuksella ja uimakoulukuljetuksen omavastuuosuudella. 

Lapuan kaupungin talousarvio korostaa yhteistyötä eri palveluntarjoajien kanssa. Esimerkiksi yksityinen elinkeinoharjoittaja voi käyttää liikuntatoimen tiloja asiakkaidensa kanssa ilman asiakasmaksua itseltään, kunhan yritystoimijan asiakkaat maksavat normaalien hintojen mukaisesti. Lisäksi esimerkiksi Patruuna Areenan osalta Lapuan alueen sisäinen kysyntä ei yksinään riitä talousarviotavoitteiden kattamiseen, joten on otettava huomioon myös Lapuan alueen ulkopuolinen kysyntä, johon vaikuttaa muiden kuntien vastaavat liikuntapaikat ja niiden käyttöasteet.

Ehdotus sisältää myös toiminnallisia selkeytyksiä hinnastoon muun muassa hintojen arvonlisäveron osalta. Ehdotus sisältää muutamien maksuttomien liikuntapaikkojen ja -alueiden siirtymistä maksulliseksi. Näitä kohteita on muun muassa ensilumenlatu ja pienempien koulujen liikuntasalit.

Hinnankorotukset ovat aiemmin olleet yleistä kustannustason nousua alhaisempia. Vuoden 2024 kohdalla on arvioitu 7 %:n yleistä nousua, ja koska hinnat nousevat pääosin 01.08.2024 alkaen, on yleiskorotuksena pidetty 14 %.

Liittyvät toimintaohjeet

Hinnoitteluun läheisesti liittyvät harjoitus- ja kilpailuvuorojen jakoperusteet on hyväksytty kaupunginvaltuustossa, priorisoiden vuorojen jakamisen tarpeiden perusteella. Jakoperusteiden avulla pyritään takaamaan oikeudenmukainen ja tasapuolinen käyttöoikeus liikuntatiloihin eri käyttäjäryhmien kesken. Tämä lähestymistapa mahdollistaa sen, että niukat resurssit jaetaan tehokkaasti siten, että ne palvelevat kaikkia kaupungin asukkaita parhaalla mahdollisella tavalla.

Jakoperusteissa otetaan huomioon esimerkiksi erilaisten urheiluseurojen tarpeet, koulujen liikuntakerhot, kuntalaisten yksittäiset liikuntaharrastukset ja mahdolliset erityisryhmät. Jakoperusteiden soveltamisen avulla pyritään tilanteeseen, joka vastaa monipuolisesti kuntalaisten erilaisiin tarpeisiin ja edistää liikunnan monipuolista harrastamista kaikilla ikäluokilla. Jakoperusteet toimivat ohjenuorana liikuntatoimen henkilökunnalle päätöksenteossa, varausprosessien hallinnassa ja liikuntatilojen tehokkaassa käytössä. Näin varmistetaan, että liikuntapalvelut ovat kaikkien kaupunkilaisten ulottuvilla ja että niitä hyödynnetään mahdollisimman monipuolisesti ja tehokkaasti kaupungin liikuntatarjonnan moninaisuutta tukien.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi

Hyvinvointilautakunta päättää ottaa liitteen mukaiset liikunta- ja nuorisopalveluiden asiakasmaksut käyttöön 01.08.2024 alkaen.

Päätös

Hyvinvointilautakunta kuuli liikuntatoimen päällikkö Niko Savinaista asiassa ja hyväksyi sivistys- ja hyvinvointijohtajan ehdotuksen.