Tekninen lautakunta, kokous 17.6.2025

§ 101 Anomus / Maantien 7112 peruskorjaus, Hirvijoki

LAPDno-2025-464

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ulpu Viimaluoto, Kunnallistekniikan päällikkö , ulpu.viimaluoto@lapua.fi

Perustelut

Lapuan kaupungin tekniselle toimialalle on jätetty 26.3.2025 anomus, joka koskee Maantien 7112 peruskorjausta Lapuan Hirvijoella. Anomuksessa kerrotaan. että  ELY-keskuksen laatiman suunnitelman mukaan kyseessä oleva tie parannetaan ja asian selvittämiseksi tie on jaettu anomuksessa 4 jaksoon/osuuteen. Jakso 1 ja 4 parannetaan ELYn toimesta asfalttipäällysteisenä. Jakso 3 on hyväkuntoinen ja tällä osuudelle ei ole tarvetta tehdä mitään. Jakso 2 muutetaan ELYn suunnitelman mukaan asfalttipäällysteisestä tiestä soratieksi, osuuden pituus on neljä kilometriä.

ELY-keskuksen suunnitelmassa kaikki muut yllä kirjatut tieosuudet (Jaksot 1,3,4) ovat ok, paitsi jakso 2, joka on suunniteltu muutettavaksi soratieksi. Tästä jaksosta tierunko on 2,5 km matkalla perustettu aikoinaan niin hyvin, että se tarvitsisi nyt vain uuden päällysteen. Loppu 1,4 km on niin huonossa kunnossa, että se tarvitsee tienrungon huomattavaa parantamista soratieksi muutettaessakin. Toivomme, että tämä välikin tehtäisiin asfalttipäällyteiseksi edelleen.

Tie 7112 toimii yhdystienä valtatien 16 ja kantatien 66 välillä. Tiellä on paljon raskasta liikennettä Metsäyhtiöiden käyttäessä tietä puukuljetukslinsa. Lisäksi tiellä on muuta rekkojen läpikulkuliikennettä ja maatalouden raskasllikennettä. Näiden lisäksi on myös työ- ja muuta läpikulkua sekä paikallisliikennettä. Esitämme, että Lapuan kaupunki osallistuisi tieosuuden jakso 4 päällystyskustannuksun sekä olisi yhteydessä ELY-Keskukseen asian tiimoilta. 

Jakson 2 kustannusarvio pelkästään neljän kilometrin asfaltin kulutuskerroksen osalta on noin 400 000 euroa. Tierungon suuntaa-antava korjauskustannusarvio, 1,4 km matkalta, ilman asfaltointia on yli 600 000 euroa. Tarkkaa kustannusarviota ei voi laskea ilman pohjatutkimuksia ja tiesuunnitelmia. Kustannusarvio on laskettu katurakentamisen toteutuneilla neliöhinnoilla.

Lapuan kaupungin hallintosäännön mukaan kaupunginhallitus päättää yli 1.000.000 hankinnoista. Hankkeen arvioitu kustannusarivo on yli 1.000.000 euroa. 

Ehdotus

Esittelijä

Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että Lapuan kaupunki ei osallistu Maantien 7112 peruskorjauksen ​​​​tieosuuden jakso 4 päällystyskustannuksiin.

Lapuan kaupungilla ei ole määrärahaa osallistua Maantien 7112 peruskorjauksen ​​​​tieosuuden jakso 4 päällystyskustannuksiin. Investointihankkeet priorisoidaan talousarviokäsittelyn yhteydessä eikä ole todennäköistä, että haja-asutusalueen valtion omistamien teiden asfaltointeihin osoitetaan määrärahaa vuonna 2026. 

 

Keskustelun kuluessa tekninen johtaja muutti ehdotustaan:

Tekninen lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että Lapuan kaupunki ei osallistu Maantien 7112 peruskorjauksen soratieksi muutettavan tieosuuden päällystyskustannuksiin.

Lapuan kaupungilla ei ole määrärahaa osallistua Maantien 7112 peruskorjauksen päällystyskustannuksiin. Investointihankkeet priorisoidaan talousarviokäsittelyn yhteydessä eikä ole todennäköistä, että haja-asutusalueen valtion omistamien teiden asfaltointeihin osoitetaan määrärahaa vuonna 2026. 

Päätös

Keskustelun kuluessa Rauno Latvala teki vastaehdotuksen, että asia palautetaan uuteen valmisteluun. Lautakunnan muut jäsenet kannattivat Latvalan tekemää vastaehdotusta.

Lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uuteen valmisteluun.

Pöytäkirjamerkintä: Kunnallistekniikan päällikkö Ulpu VIimaluoto oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän pykälän käsittelyn aikana klo 16.33-16.37. Hän poistui kokoushuoneesta ennen päätöksentekoa. 

Valmistelija

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi

Perustelut

Vireillä olevan asian johdosta on pidetty palaveri ELY-keskuksessa 11.6.2025. Palaveriin osallistuivat Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta tienpidon suunnitteluyksikön päällikkö Janne Ponsimaa, tienpidon asiantuntija Ville-Petteri Luomanen ja aluevastaava Jaakko Huhtala sekä Lapuan kaupungilta katumestari Timo Perälä, kunnallistekniikan päällikkö Ulpu Viimaluoto ja tekninen johtaja Mirva Korpi. 

ELY-keskuksen edustajat kertoivat, että huonokuntoisten teiden määrä, korjausvelan kasvaminen ja hintojen korotukset vaikuttavat siihen, että nykyisten asfaltoitujen teiden ylläpitäminen ei ole mahdollista ja osa nykyisistä teistä joudutaan muuttamaan sorateiksi. Hakemuksen mukainen tieosuus on asfaltoitu vuonna 2002 ja tien pohjien kanssa on haasteita. Tieosuuden liikennemäärä on 111 ajoneuvoa vuorokaudessa (2023), josta raskaan liikenteen osuus 14 ajoneuvoja vuorokaudessa (päivittyvä).

Hirvijoetien urakka toteutetaan ELY-keskuksen toimesta vuonna 2025. Hirvijoentien päällyste on ikääntynyt ja tien kantavuus osittain pettänyt. Soratieksi muutettavalla osalla saattaisi aiheutua lisäkustannuksia mahdollisista massanvaihdoista, mikäli tieosuus kunnostettaisiin asfaltoiduksi tieksi. ELY-keskuksen toimesta näitä massanvaihtokustannuksia on arvioitu vuonna 2022, jolloin näiden töiden kustannuksen arvioitiin olevan noin 90.000 €. Mikäli Lapuan kaupunki haluaa osallistua Hirvijoentien peruskorjaukseen, tulee ELY-keskuksen pyytää lisä- ja muutostyötarjous urakoitsijalta. ELY-keskuksen arvion mukaan lisätöiden vaikutus on noin 600.000 €. Hirvijoentien 4 km:n osuus, jonka peruskorjaus on tarkoitus toteuttaa muuttamalla osuus soratieksi, voidaan edelleen toteuttaa asfaltoituna, mikäli Lapuan kaupunki sitoutuu näihin lisä- ja muutostöiden aiheuttamiin kustannuksiin. 

ELY-keskuksen mukaan sorapäällysteiset tiet ovat toimivia, mikäli tien liikennemäärä on alle 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Hirvijoentien pohjoisen osuuden liikennemäärä on 211 ja raskaan liikenteen osalta 29 ajoneuvoa vuorokaudessa. Eteläisen osuuden liikennemäärä on 94 ja raskaan liikenteen osalta 14 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Mikäli Lapuan kaupunki osallistuu Hirvijoentien peruskorjaukseen, tulee hankkeeseen hakea kaupunginvaltuuston lisämääräraha 600.000 € vuodelle 2025.

Muistio palaverista oheismateriaalina. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi

Tekninen lautakunta päättää, että Lapuan kaupunki ei osallistu Hirvijoentien peruskorjaukseen. 

Perustelut:

Mt7112 muuttaminen sorapäällysteiseksi tieksi vähäliikenteiseltä osalta on taloudellisesti ja käyttötarkoituksen mukaisesti perustelua. ELY-keskuksen mukaan sorapäällysteinen tie on toimiva, mikäli liikennemäärät ovat alle 300 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 4 §: n mukaan kadun kunnossapito kuuluu kunnalle. Lain 3 §:n mukaan kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Lapuan kaupungin kunnossapitovastuulle kuuluvien teiden osalta Lapuan kaupungin tulee huolehtia katujen peruskorjauksista. Lapuan kaupungilla on useita katuja peruskorjattavana, eikä Lapuan kaupungilla ole taloudellisia mahdollisuuksia tukea ELY-keskuksen tiehankkeita hankkeissa, joissa ELY-keskus on arvioinut suunnittelemansa toimenpiteet riittäväksi. 

Päätös

Lautakunta hyväksyi ehdotuksen keskustelun jälkeen.