Valmistelija
Juho Norrena, Opetuspäällikkö, juho.norrena@lapua.fi
Perustelut
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta velvoittaa kouluja ja oppilaitoksia laatimaan tasa-arvosuunnitelman. Yhdenvertaisuuslaki puolestaan edellyttää, että kouluilla ja oppilaitoksilla pitää olla suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Lapuan kaupungin oppilaitoksissa on laadittu yhteinen pohja suunnitelmalle tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Lisäksi oppilaitoskohtaisesti on laadittu osuus, jossa kuvataan yksiköiden painopistealueet.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat myös perustana koulujen hyvinvointityölle. Koulun toiminnan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden parantamiseksi keskeisiä kehittämisalueita ovat
- syrjinnän tunnistaminen
- syrjintään puuttuminen
- toiminnan ja käytäntöjen vaikutusten arviointi ja yhdenvertaisuutta edistävien toimenpiteiden toteutuminen
- osallisuuden lisääminen.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista vaikeuttaviin asenteisiin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Syrjivät asenteet ovat usein tiedostamattomia ja syrjivät rakenteet vaikeasti havaittavissa. Tarvitaan asenteellisia muutoksia tiedostamisen kautta, jotta vaikutuksista saadaan pysyviä. Lapuan oppilaitosten suunnitelma toimii pohjana Etelä-Pohjanmaan koulujen tasa- arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Tasa- arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma päivitetään tarvittaessa, mutta vähintään kolmen vuoden välein. Tätä suunnitelmaa täydentävät yksikkökohtaiset oppilashuoltosuunnitelmat. Oppilaitosten lukuvuosisuunnitelmiin kuvataan lukuvuosikohtainen tavoite ja toimenpiteet sen toteuttamiseksi.
Lapuan kaupungin oppilaitoksissa toiminta edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa monella tapaa. Toiminta pitää sisällään kulttuurisen monimuotoisuuden huomioimisen, suvaitsevaisuuden ja arvostuksen erilaisia näkökulmia kohtaan, fyysisen ja tiedollisen esteettömyyden sekä oppimismahdollisuuksien tasa-arvon. Kaikissa kouluissa toiminta rakentuu ajatukselle oppivasta yhteisöstä. Tällöin yhteisön toimijat: oppilaat ja henkilökunta, koulun sidosryhmät sekä muut koulussa toimivat henkilöt tulevat kohdelluiksi samanarvoisina. Oppimisympäristöjä, työtapoja ja opetusmateriaaleja valitsemalla ja kehittämällä luodaan näkyvyyttä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiselle.
Jokaisessa koulussa toimii oppilaskunta sekä valitaan edustajat Lasten parlamenttiin. Peruskouluaikana oppilaiden käsitys omasta identiteetistä, kulttuurista ja muun muassa seksuaalisuudesta kehittyy. Oppiva yhteisö edistää arvoillaan ja käytänteillään sukupuolten sekä oppimisen mahdollisuuksien tasa-arvoa ja tukee oppilaita oman identiteetin rakentumisessa. Opetus on lähestymistavaltaan sukupuolitietoista. Yhteisö rohkaisee oppilaita tunnistamaan omat mahdollisuutensa sekä suhtautumaan eri oppiaineisiin ilman ennakkoluuloja tekemään valintoja ja sitoutumaan opiskeluun ilman sukupuoleen sidottuja roolimalleja.
Koulun henkilökunta on keskeinen ryhmä oppivan yhteisön toiminnan kannalta. Henkilökunta voi toiminnallaan ja asenteillaan vaikuttaa siihen, että kaikki yhteisön jäsenet kokevat itsensä hyväksytyiksi. Kouluissa tunnistetaan henkilökunnan osaamista, huolehditaan myönteisestä ilmapiiristä sekä tuetaan henkilöstön hyvinvointia. Henkilökunta kokoontuu säännöllisesti kokouksiin, joihin suunnitellaan lukuvuosittain myös muiden toimijoiden kuin opettajien osallistuminen. Rehtori huolehtii, että tarvittava tieto saavuttaa henkilöt, joita asia koskee. Henkilökuntaa kuullaan heitä koskevien asioiden suunnittelussa. Vaikeitakaan asioita ei pelätä ottaa esiin. Kaupungilla on käytössä myös suunnitelma mahdollisen epäasiallisen kohtelun ja häirinnän ehkäisyyn sekä käsittelyyn.
Huoltajien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä päivittäiseen koulunkäyntiin liittyvissä asioissa sekä koulun toimintaan sekä sen kehittämiseen liittyvässä suunnittelussa. Huoltajien näkemykset, kehittämisideat ja vahvuudet huomioidaan koulun toiminnan suunnittelussa. Koulut suunnittelevat lukuvuoden tapaamiset (vanhempainvartit, arviointikeskustelut, vanhempainillat, koulun juhlat ym.) oppivan yhteisön ajatusta edistäen. Koulun muut sidosryhmät huomioidaan ja heitä kuunnellaan koulun toiminnan suunnittelussa. Koulua ympäröiviä yhteistyötahoja kohdellaan tasavertaisesti ja yhteisten toimintatapojen mukaan.
Koulussa laadittava tasa-arvosuunnitelma on työkalu, joka ennaltaehkäisee sukupuolen perusteella tapahtuvaa syrjintää ja tukee sukupuolten tasa-arvon edistämistä koulun arjessa. Tasa-arvosuunnitelmalla varmistetaan, että koulussa tehdään järjestelmällistä tasa-arvotyötä ja perusasiat on kirjattu samanlaisina. Tasa-arvon edistämisessä ei ole kyse vain oikeudenmukaisuuden toteuttamisesta, vaan myös edellytysten luomisesta viihtyisän ja motivoivan oppimisympäristön syntymiseksi. Kun kaikkien osaamista ja työtä arvostetaan oikeudenmukaisesti, edistää se oppilaiden hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä.
Ehdotus
Esittelijä
Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi
Sivistyslautakunta hyväksyy liitteenä olevan Lapuan kaupungin esi-perusopetuksen sekä lukion tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman 2022-2025 sekä oheismateriaalina olevat koulukohtaiset suunnitelmat Alanurmon, Haapakosken, Kauhajärven, Männikön, Poutun, Ritavuoren ja Ruhan koulujen sekä Lapuan lukion osalta vuosiksi 2022-2025.
Päätös
Sivistyslautakunta kuuli opetuspäällikkö Juho Norrenaa asiassa ja hyväksyi sivistysjohtajan ehdotuksen.