Perustelut
Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki
Taustaa
Etelä-Pohjanmaalla on yhteiset maakunnalliset esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat, jotka perustuvat valtakunnallisiin opetussuunnitelmien perusteisiin. Opetussuunnitelmien keskeiset muutokset tuodaan kunkin kunnan omaan opetusalan asioista vastaavaan lautakuntaan tiedoksi.
Opetuksen järjestäjien mahdolliset paikalliset tarkennukset on kirjattu kuntien ja koulujen opetussuunnitelmiin ja esiopetuksen lukuvuosisuunnitelmiin.
Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistuksen lähtökohtana on varmistaa lapselle konkreettiset tukitoimet, joita hän tarvitsee oppimisessa ja esiopetukseen osallistumisessa.
Uudistuksessa keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joita tulee toteuttaa kaikissa esiopetusryhmissä osana esiopetuksen perustoimintaa. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt rakentuvat hyvästä pedagogiikasta sekä johdonmukaisesta ja kehittyvästä toimintakulttuurista.
Perusopetuslain mukaan lapsella on oikeus saada oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukea, kun hän sitä tarvitsee. Kun tuen tarve havaitaan, esiopetuksen järjestämispaikan eli koulun tai päiväkodin on tarjottava sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa lapsen omassa ryhmässä. Ryhmässä annettava tuki voi olla yleistä tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta tai erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä. Jos ryhmässä annettava tuki ei ole riittävää, lapsi voi saada myös henkilökohtaista tukea. Tämä voi olla esimerkiksi säännöllistä erityisopettajan opetusta pienryhmässä. Lapsikohtaisiin tukitoimiin kuuluvat myös tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä erilaiset apuvälineet.
Oppimisen tuen uudistus ei muuta varhaiskasvatuksessa annettavaa tukea.
Opetushallitus on päivittänyt esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet uudistuneen lainsäädännön mukaisiksi. Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukea käsittelevä luku 5 on uudistettu kokonaan ja esiopetuksen toimintakulttuuria käsittelevä luku 3 merkittäviltä osin. Oppimisen tuen uudistuksen periaatteet on huomioitu myös kaikissa muissa luvuissa.
Eteläpohjalainen esiopetuksen opetussuunnitelma on päivitetty valtakunnallisten perusteiden mukaisesti. Paikallisesti päätettäviksi määritellyt asiat on kirjattu mahdollisimman kattavasti maakunnalliseen opetussuunnitelmaan.
Eteläpohjalainen esiopetuksen päivitetty opetussuunnitelma 2025 liitteenä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi
Sivistyslautakunta hyväksyy eteläpohjalaisen esiopetuksen opetussuunnitelman otettavaksi käyttöön Lapuan kaupungissa 1.8.2025 alkaen.
Päätös
Sivistyslautakunta kuuli varhaiskasvatuspäällikkö Katja Korkiamäkeä asiassa ja hyväksyi sivistys- ja hyvinvointijohtajan ehdotuksen.