Kaupunginhallitus, kokous 12.5.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 164 Tarmoa-palvelun kustannusten jako hyvinvointialueen ja kuntien kesken

LAPDno-2025-528

Valmistelija

  • Minna Kangasluoma, Hallintopäällikkö, minna.kangasluoma@lapua.fi

Perustelut

Etelä-Pohjanmaan alueelle on auennut (13.1.2025) matalan kynnyksen hyvinvointia ja terveyttä edistävää toimintaa kokoava digitaalinen Tarmoa-palvelu (tarmoa.fi). Tarmoa-palvelu kokoaa kuntien, järjestöjen, hyvinvointialueen ja seurakuntien palvelut helposti löydettäväksi yhdestä paikasta. Tarmoa-palvelu on kehitetty osana THL:n koordinoimaa Hyte-palvelukonseptin kehittämishanketta, johon osallistuvat Sosiaali- ja terveysministeriö, valtiovarainministeriö, Digi- ja Väestötietovirasto, DigiFinland Oy, Kela, Työterveyslaitos, aluehankkeet hyvinvointialueilla, järjestöt, Terve Kunta -verkosto sekä Suomen Kuntaliitto.

Kuntien palvelut nousevat Tarmoa-palveluun Suomi.fi-palvelutietovarannosta (laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/2016, 6 §) ja järjestöjen ja pienten seurakuntien palvelut lähellä.fi-palvelusta. Järjestöillä on mahdollisuus saada toiminta Tarmoaan esille myös palvelutietovarannon (PTV) kautta.

Tarmoa-palvelu mahdollistaa omalta osaltaan yhdyspintatyötä kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueen kesken, sujuvoittaen oikeiden ja oikea-aikaisten palveluiden saatavuutta kunnissa ja hyvinvointialueella. Tarmoa on konkreettinen työkalu asukkaiden ja asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseen ja sairauksien ehkäisemiseen sekä hyvän työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Palveluiden löydettävyys yhdestä paikasta on edellytys yhteiselle hyte-työlle. (kuntalaki 410/2015, 1 § ja laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 612/2021, 7 §). Vuoden 2025 loppuun mennessä digitaalinen hyvinvoinnin palvelutarjotin on julkaistu kaikilla hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungissa (lähde: THL).

Tarmoa on sekä ammattilaisten että asukkaiden käytössä oleva palvelu. Ammattilaiset käyttävät sitä palveluohjauksen työkaluna eli vastaanotoilla etsivät asiakkaalle ennaltaehkäiseviä palveluita ja esim. vertaistukea. Tarmoa-palvelun ammattilaiskäyttäjiä voivat olla lähes kaikki asiakastyötä tekevät sote-ammattilaiset sekä kunnissa mm. liikuntaneuvontaa tekevät tahot, ikäpalveluiden koordinaattorit, nuorisopalveluiden edustajat, järjestökoordinaattorit ja muut asiakasohjausta tekevät tahot. Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa kerätyn palautteen perusteella Tarmoa-palvelulle on todennettu selkeä tarve ja se koetaan hyödylliseksi  palveluohjauksen työkaluksi.

Tarmoa-palvelun jatkuvuuden ja edelleen kehittymisen turvaamiseksi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue esittää kustannusten jakamista kuntien kanssa vuodesta 2026 alkaen. Hyvinvointialue esittää kustannusten jakoa siten, että hyvinvointialue maksaa puolet ja toinen puoli kustannuksista jaetaan kuntien kesken, asukasluvun mukaisesti. Tarmoa-palvelun väestöpohjaan perustuva vuosikustannus Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on vuonna 2025 noin 50 000 €. Hyvinvointialueella on velvoite tarjota palvelut yhdenvertaisesti koko alueelle, joten se toivoo mukaan kaikki alueen kunnat. Lapuan osuus kustannuksista olisi noin 1.753 euroa/vuosi.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue pyytää kuntien kantaa esitykseen 11.5.2025 mennessä.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Satu Kankare, Kaupunginjohtaja, satu.kankare@lapua.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää todeta kannanottonaan, että Lapuan kaupunki ei lähde tässä vaiheessa mukaan Tarmoa-palveluun, koska palvelulle ei nähdä riittävää vaikuttavuutta.