Perustelut
Etelä-Pohjanmaalla on yhteiset maakunnalliset esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat, jotka perustuvat valtakunnallisiin opetussuunnitelmien perusteisiin. Opetussuunnitelmien keskeiset muutokset tuodaan kunkin kunnan omaan opetusalan asioista vastaavaan lautakuntaan tiedoksi. Opetuksen järjestäjien mahdolliset paikalliset tarkennukset on kirjattu kuntien ja koulujen opetussuunnitelmiin tai lukuvuosisuunnitelmiin.
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistuksen lähtökohtana on varmistaa oppilaalle hänen tarvitsemansa konkreettiset tukitoimet sekä kouluille riittävät resurssit tuen toteuttamiseen.
Uudistuksessa keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joilla tarkoitetaan esimerkiksi opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa. Opetusjärjestelyillä tarkoitetaan myös oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetusta sekä pedagogisia ratkaisuja, kuten eriyttämistä.
Oppilaalla, jolla on vaikeuksia osallistua opetukseen tai suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Ensisijaiset tukimuodot ovat ryhmäkohtaisia. Näihin sisältyvät yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan antama opetus pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä tai erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa. Tukitoimiin sisältyvät myös oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.
Opetushallitus on päivittänyt perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uudistuneen lainsäädännön mukaisiksi. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea käsittelevä luku 7 on uudistettu kokonaan. Oppimisen tuen päivityksen myötä merkittäviä muutoksia on tehty myös seuraaviin lukuihin: luku 4 (Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri), luku 5 (Oppimista ja hyvinvointia edistävän koulutyön järjestäminen) ja luku 6 (Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa). Teknisiä muutoksia (esim. käsitteiden päivittäminen on tehty myös opetussuunnitelman lukuihin 1-3 ja 8.)
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma on päivitetty valtakunnallisten perusteiden mukaisesti. Paikallisesti päätettäviksi määritellyt asiat on kirjattu mahdollisimman kattavasti maakunnalliseen opetussuunnitelmaan.
Samassa yhteydessä on päivitetty kaupunkikohtainen opetussuunnitelma vastaamaan muuttuneita perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita.
Hyväksytyksi esitetyt opetussuunnitelman muutokset liitteinä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mika Kamunen, Sivistys- ja hyvinvointijohtaja, mika.kamunen@lapua.fi
Sivistyslautakunta:
1) hyväksyy eteläpohjalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman muokatut luvut 4-7 otettavaksi käyttöön Lapuan kaupungissa 1.8.2025 alkaen,
2) hyväksyy perusopetuksen opetussuunnitelman kuntakohtaiset osuudet otettavaksi käyttöön 1.8.2025 alkaen.
Päätös
Sivistyslautakunta kuuli opetuspäällikkö Carita Jussinmäkeä asiassa ja hyväksyi sivistys- ja hyvinvointijohtajan ehdotuksen.