Perustelut
Lakeuden jätelautakunta on pyytänyt lausuntoa uudesta jätemaksutaksasta ja palvelutasokuvauksesta. Lausunto on pyydetty antamaan 11.1.2024 mennessä. Uudistetut jätemaksutaksojen ja palvelutasokuvauksen on suunniteltu astuvan voimaan 1.4.2024.
Jätemaksutaksa
Jätelain mukaisesti jätehuoltoviranomainen määrää jätemaksut. Jätemaksujen on lain mukaan katettava jätehuollosta aiheutuvat kustannukset. Jäteyhtiö hoitaa kuntavastuullisen jätehuollon jätelain osoittamilta tahoilta eli asumisessa ja kuntien hallinto- ja palvelutoiminnoissa sekä hyvinvointialueen kohteissa. Taksaehdotus koskee näiden jätteiden tuottajien jätehuollon maksuja.
Uuden jätelain ja jätehuoltomääräysten mukaisesti biojätteen erilliskeräys laajenee kaikille asuinkiinteistöille porrastetusti alueittain vuosina 2024-2026. Pientaloissa biojätteen keräys tullaan toteuttamaan kaksilokeroastialla, jossa on omat lokeronsa biojätteelle ja poltettavalle jätteelle.
Taksaluonnokseen on lisätty uusi maksuluokka kaksilokeroastian tyhjennykselle. Luonnoksessa esitetään, että kaksilokeroastian tyhjennysmaksu olisi esimerkiksi 240 litran kaksilokeroastialle 7,91 euroa/tyhjennyskerta (vastaa poltettavan jätteen osalta nykyistä 140 litran jäteastiaa) ja 370 litran astialle 10,03 euroa tyhjennyskerralta (vastaa poltettavan jätteen osalta nykyistä 240 litran jäteastiaa).
Ekomaksu on jätelain mukainen perusmaksu, jolla katetaan jätehuollon järjestämiseen ja asukasneuvontaan liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset sekä asiakkaille asiointihetkellä maksuttomien jätelajien hyödyntämis- ja käsittelykustannukset. Toimialueen jätehuollon perusmaksuja eli ekomaksuja esitetään nostettavaksi 15 prosenttia. Omakotitaloasujalle ehdotettu korotus on 0,49 euroa kuussa eli yhteensä 5,88 euroa per vuosi. Vapaa-ajan asunnolle ehdotettu korotus on 1,93 euroa vuodessa. Perusmaksuja ei ole nostettu kuuteentoista vuoteen.
Ehdotettu muutos ekomaksuluokissa toisi säästöjä 3-9 huoneiston kiinteistöjen ekomaksuihin. Muulle asumiselle, esimerkiksi palveluasumiselle, esitetään omaa porrastettua asukaspaikan määrään sidottua ekomaksuluokkaa nykyisen huoneistokohtaisen ekomaksun sijaan. Tämä pääasiassa laskisi kustannuksia, pois lukien tehostettu palveluasuminen, josta ei aikaisemmin ole peritty ekomaksua.
Poltettavan jätteen tyhjennysmaksuihin esitetään korotuksia. Korotukset johtuvat yleisen kustannustason noususta sekä kuljetuspuolella että jätteen käsittelyssä. 240 litran jäteastian tyhjennysmaksu nousisi 1.4.2024 alkaen 82 senttiä per tyhjennyskerta ja 660 litran jäteastian maksu nousisi 86 senttiä per tyhjennyskerta.
Jätemaksutaksaluonnoksessa esitetään paperilaskulle kahden euron lisämaksua, jolla ohjataan laskun vastaanottamiseen sähköisten kanavien kautta ja näin vähentämään paperijätteen määrää.
Kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun jätemaksutaksa
Toissijaisella jätehuoltopalvelulla tarkoitetaan muun kuin asumisessa ja kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän jätteen jätehuoltoa, jos jätteen haltija pyytää jätehuoltoa muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte soveltuu laadultaan ja määrältään kuljetettavaksi ja käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Jätelain 33 §:n mukaisille tahoille tarjottava lakisääteinen palvelu on eriytetty omaksi jätemaksutaksaksi nyt ensimmäistä kertaa Lakeuden Etapin ja Lakeuden jätelautakunnan toimialueella. Yrityksien, valtion, seurakuntien ja muiden kuntavastuullisen jätehuollon ulkopuolisten tahojen tulee hankkia jätehuolto markkinoilta ja vain jätelain 33 §:n mukaisissa tapauksissa jätehuollon voi järjestää kunta eli toimialueellamme Lakeuden Etappi. Kuntaliiton oppaassa kunnallisen jätetaksan laadintaan suositellaan omaa erillistä taksakokonaisuutta toissijaiselle jätehuoltopalvelulle.
Taksaehdotus koskee näiden jätteiden tuottajien jätehuollon maksuja. Näistä tehtävistä tulee jätelain 78 §:n mukaisesti periä jätemaksua, jolla katetaan laissa määriteltyjen tehtävien kustannukset. Toissijaisen jätehuoltovastuun palveluita koskevien maksujen tulee olla kustannuksia vastaavia, kuten muidenkin kunnan jätemaksujen (jätelaki 78 § 1 mom.). Ne eivät saa olla alempia kuin ensisijaisella vastuulla tuotettujen jätehuoltopalvelujen maksut (jätelaki 78 § 3 mom.). Tällä turvataan, etteivät kuntalaiset joudu osallistumaan esim. yritystoiminnan jätehuoltopalvelujen rahoittamiseen. Toissijaisen jätehuoltopalvelun käyttäjät eivät maksa toimialueella perusmaksua, ekomaksua, ja sitä ei tässä taksaesityksessä ehdoteta. Kuntaliiton oppaan " Opas kunnallisten jätetaksan laadintaan" mukaan kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätemaksutaksan sisältämät mahdolliset ohjaavuudet hinnoissa ja mahdolliset subventoinnit eivät toimi TSV-jätteiden kohdalla, koska usein palvelua tarjotaan vain osaan syntyvistä jätelajeista.
Merkittävimmät muutokset TSV-taksaesityksessä ovat jätehuoltokeskukseen tuotavien jätejakeiden kohdalla mahdollisuus nostaa tai alentaa 25 prosentilla maksuja. Tällä tarkoitetaan mahdollisuuttaa korottaa tai alentaa jätehuoltokeskuksen tonnihintoja +- 25 prosentilla.
Palvelutasokuvaus
Dokumentti on nimetty palvelutasokuvaukseksi, koska tässä kuvataan asukkaille ja muille kuntavastuullisen jätehuollon asiakkaille tarjolla olevat jätehuollon palvelut. Jätehuolto katetaan jätemaksuilla jätelain 78 §:n mukaisesti. Palvelutasokuvaus kertoo, mitä palveluja on saatavilla jätemaksuja vastaan. Suurin osa palveluista on lakisääteisiä ja palveluista osa järjestetään tuottajavastuun alaisten tahojen kanssa yhteistyössä. Palvelutasokuvauksessa ei keskitytä kertomaan lakisääteisestä vastuun jakautumisesta vaan kerrotaan ytimekkäästi muutamalla sivulla kaikki saatavilla olevat palvelut Lakeuden Etappi Oy:n kuntavastuullisessa jätehuollossa. Tämän lisäksi esitetään tulevaisuuden jätehuollon kuvausta.
Palvelutasokuvaus asetetaan lausunnoille dokumenttimuodossa. Toteutustapa tulee olemaan verkkopohjainen palvelutasokuvaus, jossa halutessaan pääsee linkkien avulla syventymään haluamaansa kohtaan kuvauksesta. Kuvaus on jaettu päätasoihin: kodin jätehuolto, jäteasemat ja RE-pisteet, ekopisteet-asiakaspalvelu-muut palvelut, tiedotus ja jäteneuvonta sekä tulevaisuuden jätehuolto. Tulevaisuuden jätehuollossa on seuraavat kohdat: erilliskeräyksen lisääminen, RE-pisteiden laajentaminen, eko- ja aluekeräyspisteverkoston optimointi sekä asiakas kanavien laajentaminen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi
Ympäristölautakunnalla ei ole huomauttamista jätemaksutaksasta, kunnan toissijaisen jätepalvelun jätemaksutaksasta eikä palvelutasokuvauksesta.
Päätös
Lautakunta hyväksyi esityksen.