Ympäristölautakunta, kokous 29.3.2023

§ 34 Lausuntopyyntö jätemaksutaksaluonnoksesta / Lakeuden jätelautakunta

LAPDno-2023-248

Valmistelija

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, vt. ympäristöinsinööri, mirva.korpi@lapua.fi

Perustelut

Lakeuden jätelautakunta on pyytänyt lausuntoa uudesta jätemaksutaksasta ja kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelujen jätemaksutaksasta. Taksojen on suunniteltu astuvan voimaan 1.7.2023. 

Jätemaksutaksa

Jätelain mukaisesti jätehuoltoviranomainen määrää jätemaksut. Jätemaksujen on lain mukaan katettava jätehuollosta aiheutuvat kustannukset. Jäteyhtiö hoitaa kuntavastuullisen jätehuollon jätelain osoittamilta tahoilta eli asumisessa ja kuntien hallinto- ja palvelutoiminnoissa sekä hyvinvointialueen kohteissa. Taksaehdotus koskee näiden jätteiden tuottajien jätehuollon maksuja. 

Poltettavan jätteen osalta on esitetty korotuksia 1,2-1,7 %, mutta nostoperusteisten säiliöiden osalta esitetään maksujen alentamista 1,7-5 %. 

Biojätteen osalta esitetään nostoperusteisten säiliöden osalta 8,4 % tai 15,7 % korotuksia. 

Pakkausjätteille esitetään uutta maksua. Nostoperusteisen pakkausjätteen osalta esitetään maksun alentamista 4,7 %. 

RE-pisteille ja jäteasemille esitetään uutta pienerä maksua. 

Lietteiden tyhjennykseen esitetään indeksikorotusta. 

Puujätteelle esitetään puu ja puupohjaiselle jätteelle painoon perustuvaa hinnoittelua. 

Jäteveroa maksetaan valtiolle loppusijoitettavassa jätteessä. Jätevero on noussut 1.1.2023 alkaen 70 eurosta 80 euroon tonnilta. Tämä korotus huomioidaan jätehuoltokeskukseen tuoduissa loppusijoitettavan jätteen tonnihinnoissa täysimäääräisesti.

Kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelujen jätemaksutaksa

Toissijaisella jätehuoltopalvelulla tarkoitetaan muun kuin asumisessa ja kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän jätteen jätehuoltoa, jos jätteen haltija pyytää jätehuoltoa muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte soveltuu laadultaan ja määrältään kuljetettavaksi ja käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Jätelain 33 §:n mukaisille tahoille tarjottava lakisääteinen palvelu on eriytetty omaksi jätemaksutaksaksi nyt ensimmäistä kertaa Lakeuden Etapin ja Lakeuden jätelautakunnan toimialueella. Yrityksien, valtion, seurakuntien ja muiden kuntavastuullisen jätehuollon ulkopuolisten tahojen tulee hankkia jätehuolto markkinoilta ja vain jätelain 33 §:n mukaisissa tapauksissa jätehuollon voi järjestää kunta eli toimialueellamme Lakeuden Etappi. Kuntaliiton oppaassa kunnallisen jätetaksan laadintaan suositellaan omaa erillistä taksakokonaisuutta toissijaiselle jätehuoltopalvelulle.

Taksaehdotus koskee näiden jätteiden tuottajien jätehuollon maksuja. Jätemaksujen on lain mukaan katettava jätehuollosta aiheutuvat kustannukset. Toissijaisen jätehuoltovastuun palveluita koskevien maksujen tulee olla kustannuksia vastaavia, kuten muidenkin kunnan jätemaksujen (jätelaki 78 § 1 mom.). Ne eivät saa olla alempia kuin ensisijaisella vastuulla tuotettujen jätehuoltopalvelujen maksut (jätelaki 78 § 3 mom.). Tällä turvataan, etteivät kuntalaiset joudu osallistumaan esimerkiksi yritystoiminnan jätehuoltopalvelujen rahoittamiseen. Toissijaisen jätehuoltopalvelun käyttäjät eivät maksa toimialueella perusmaksua, ekomaksua, ja sitä ei tässä taksaesityksessä ehdoteta. Kuntaliiton oppaan " Opas kunnallisten jätetaksan laadintaan" mukaan perustaksan sisältämät mahdolliset ohjaavuudet hinnoissa ja mahdolliset subventoinnit eivät toimi TSV-jätteiden kohdalla, koska usein palvelua tarjotaan vain osaan syntyvistä jätelajeista.

Biojätteissä ensisijaisessa jätemaksutaksassa käytetään subventiota maksuissa. Toissijaisen jätehuoltopalvelun biojätteen esitetyistä tyhjennyshinnoista sekä jätehuoltokeskuksen käsittelymaksuista subventio on poistettu.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, vt. ympäristöinsinööri, mirva.korpi@lapua.fi

Ympäristölautakunnalla ei ole huomauttamista jätemaksutaksasta eikä kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelujen jätemaksutaksasta.

Päätös

Lautakunta hyväksyi esityksen.