Kaupunginvaltuusto, kokous 15.5.2023

§ 50 Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 31.3.2023 (1. neljännesvuosikatsaus)

LAPDno-2022-503

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anne Marjamäki, Talouspäällikkö, anne.marjamaki@lapua.fi

Perustelut

Verotulot ja valtionosuudet

Lapuan kaupungille on tilitetty kunnallisverotuloja 9,9 mil­j. eu­roa, yhteisöveroa 1,3 milj. euroa ja kiinteistöveroa 0,1 mil­j. eu­roa maaliskuun loppuun mennessä. Kunnallisverokertymä on kehittynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna positiivisesti. Hyvään kunnallisverotulokertymään vaikuttaa kuitenkin merkittävästi tammikuun verotilitykset, joita saatiin vielä vuoden 2022 veroprosenttikertymän mukaan.

Yhteisöveroa on kertynyt maaliskuun loppuun mennessä 1,3 milj. euroa. Vuoden 2023 verotuloennusteen mukaan yhteisöveroa arvioidaan kertyvän 3,1 milj. euroa.

Kiinteistöveroa on kertynyt maaliskuun loppuun mennessä 0,1 milj. euroa. Vuoden 2023 kiinteistöveroennuste on 3,3 milj. euroa. Viime vuonna alkuvuodesta tilitettiin edellisvuoden kiinteistöverotilityksiä normaalia enemmän, joten muutos kiinteistöverotilityksen määrässä johtuu tästä. Sote-muutos ei vaikuta kiinteistöverotilitykseen.

Maaliskuun loppuun mennessä verotuloja on kertynyt yhteensä 11,3 milj. euroa.Talousarvioon tasaiseen toteutumaan verrattuna verotuloja on kertynyt 3,8 milj. euroa enemmän, mikä vastaa 12,7 %-yksikköä.

Valtionosuuksia on tilitetty maaliskuun loppuun mennessä 4 milj. eu­roa. Vuoden 2023 valtionosuudet ovat 16 milj. euroa.  Valtionosuudet tilitetään kuukausittain samansuuruisina summina.

Käyttötalous ja vuosikate 1.1. - 31.3.2023

Liitteenä oleva ta­lou­den toteutumaraportti sisältää sekä sisäiset että ul­koi­set erät. Vuoden 2023 budjettiluvut ja toteutumat ovat muuttuneet merkittävästi viime vuodesta sote-muutoksen vuoksi. Tämän vuoksi viime vuoden vastaavan ajankohdan vertailuluku ei ole vertailukelpoinen. Viime vuoden vertailuku lähinnä kertoo sote-muutoksen vaikutuksesta talouslukuihin.

Talouden tasainen toteutumaprosentti on 25 %

Toimintatuotot ovat 4,8 milj. euroa ja toimintakulut ovat 14,7 milj. eu­roa.

Toimintakate on -9,8  milj. euroa ja vuosikate on 6,6 milj. euroa. Toimintakatteen toteutumaprosentti on 23,2 % . Talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna toi­min­ta­ka­te on alittunut 0,8 milj. eurolla. Toimintakulut ovat ko­ko­nai­suu­des­saan alittuneet 0,5 milj. eurolla talouden tasaiseen to­teu­tu­maan verrattuna. Toimintatuotot ovat ylittyneet 0,3 milj. euroa talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Toimintatuottojen kertyminen ei kuitenkaan ole tasaista, joten tämän hetkiseen tilanteeseen on hyvä suhtautua varovaisuudella.

Kaupunginhallituksen ja lautakuntien talousarvioiden to­teu­tu­mi­nen 1.1. - 31.3.2023

Kaupunginhallituksen toimintatuotot ovat 1,3 milj. euroa ja toimintakulut 2 milj. euroa. Toimintakate on -0,8 milj. euroa. Kaupunginhallituksen toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,6 milj. euroa eli 10,6 %-yksikköä. Toimintatuottoja on kertynyt viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 1 milj. euroa enemmän. Tämä selittyy sillä, että sote-kiinteistöjen vuokratuotot sisältyvät kaupunginhallituksen toimintatuottoihin. Kaupunginhallituksen talousarviolukuja on oikaistu koko kaupunkia koskevien palkkavarausten (0,77 milj. euroa) osalta. Kaupunginhallituksen talouden toteutuma ei ole  vertailukelpoinen edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan, sillä kaupunginhallituksen alaisuuteen sisältyy aiemmista vuosista poiketen ympäristöterveydenhuolto, kelan työmarkkinatuet ja sote-kiinteistöjen vuokratulot.

Sivistyslautakunnan vuoden 2022 toteutumaluvut eivät ole vertailukelpoisia talousarviovuoden 2023 toteutuman kanssa, sillä sivistyslautakunnassa on tapahtunut organisaatiomuutos 1.1.2023 alkaen. Aiemmin sivistyslautakunnan alaisuuteen kuuluneet musiikkiopisto, taidekoulu, kansalaisopisto, kirjastotoimi, kulttuuritoimi, nuoriso- ja liikuntatoimi sekä osa sisäistä hallintoa siirtyy vapaa-ajan lautakunnan alaisuuteen. Koulupsykologit ja koulukuraattorit puolestaan siirtyivät 1.1.2023 hyvinvointialueen palvelukseen. Nykyisessä muodossa sivistyslautakunta sisältää opetustoimen ja varhaiskasvatuksen.

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat 0,4 milj. euroa ja toimintakulut 7,2 milj. euroa. Toimintakate on –6,8 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 25,5%:sti talousarvioon verrattuna. Sivistyslautakunnan toimintakate on ylittynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,5 %-yksikköä eli 0,1 milj. eurolla. Sivistyslautakunnan toimintakulujen 0,6 %-yksikön ylitys suhteessa talousarvioon selittyy tehdyllä lomapalkkajaksotuksella. Sivistystoimen hankerahoja on siirretty käyttötalouteen kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa. Toimintatuotot ovat toteutuneet talousarvioon nähden 27,8 %:sti. Sivistyslautakunnan toimintakulut ovat toteutuneet 25,5 %:sti.

Vapaa-ajan lautakunta on aloittanut toimintansa 1.1.2023. Vapaa-ajan lautakunnan toimintatuotot ovat 0,3 milj. euroa ja toimintakulut 1,7 milj. euroa. Toimintakate on -1,4 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 24,4%:sti eli toimintakate on alittunut 0,6 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna, mikä vastaa 0,04 milj. euroa. Vapaa-ajan lautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa.

Teknisen lautakunnan toimintatuotot ovat 2,8 milj. euroa ja toimintakulut ovat 3,7 milj. euroa. Toimintakate on -0,8 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 22,2 %:sti. Teknisen lautakunnan toimintakate on alittunut 2,8 %-yksikköä mikä vastaa 0,1 milj. euroa.

Teknisen lautakunnan käyttötalouteen ei enää sisälly pelastustoimen kuluja, koska pelastustoimi on siirtynyt hyvinvointialueen hoidettavaksi.

Ympäristölautakunnan toimintatuotot ovat 0,02 miljoonaa euroa ja toi­min­ta­kulut 0,1 milj. euroa. Toimintakate on -0,1 milj. euroa. Toi­min­ta­ka­te on toteutunut 30,3 %:sti.

Ennuste talouden toteutumasta

Toimintakate on talousarvioon nähden alittunut 0,8 milj. euroa maaliskuun lopussa. Toimintakatteen alittumista selittää toimintakulujen alittuminen talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna ja toisaalta myös toimintatuottojen hyvä kertyminen suhteessa talousarvion tasaiseen toteutumaan. Toimintatuottoja on kertynyt alkuvuoden aikana 4,8 milj. euroa, mikä vastaa 26,9 %: tia talousarviosta. Toimintatuotot ovat ylittyneet talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna 1,9 %-yksikköä. Toimintatuottojen kertyminen ei kuitenkaan ole tasaista, joten tämän hetkiseen tilanteeseen on hyvä suhtautua varovaisuudella.

Toimintakuluihin on budjetoitu 60,5 milj. euroa. Maaliskuun lopun to­teu­tu­man mukaan toimintakulut olivat 14,7 milj. euroa. Talousarvio on toteutunut toimintakulujen osalta 24,2 %:sti. Toimintakulut ovat talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,8 %-yksikköä pienemmät. Tämä vastaa 0,5 milj. euroa.

Vuosikate on maaliskuun lopussa 6,6 milj. euroa. Vuosikate on 1,8 milj. euroa suurempi kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana.

Investointien nettomenot ovat olleet maaliskuun lopussa 1,1 milj. eu­roa eli 14,4 % talousarvion nettoinvestoinneista. Investointien toteutuma on yleensä takapainotteista ja painottuvat loppuvuoteen. Ko­ko­nais­lai­na­mää­rä on ollut maaliskuun lopussa 64,7 milj. euroa.

Koska vuosi 2023 on vasta aluillaan ei ensimmäisten kuukausien talouslukujen perusteella vielä pysty varmuudella arvioimaan vuoden 2023 talouden kehitystä. Alkuvuoden verotulokehitys on ollut positiivista suhteessa talousarvion tasaiseen toteutumaan, mutta sitä selittää edellisen vuoden verohännät, joita tilitetään parin ensimmäisen kuukauden aikana. Tämän jälkeen verotulotilitykset tasaantunevat sille tasolle, mikä vastaa veroprosenttiin tehtyä sote-leikkausta. Verotulojen ennustetaan siis tasaantuvan, mutta kuitenkin pysyvän jonkin verran budjetoituja verotuloja parempana kuluvana vuonna. Verotuloennusteita tarkennetaan kuluvan vuoden aikana muutamia kertoja.

Toimintakulut ovat maaliskuun talousraporteilla 0,5 milj. euroa pienemmät talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Toimintakulujen merkittävin kasvu ajoittuu tyypillisesti kesäkuukausiin, jolloin maksuun tulevat lomarahat ja jolloin myös kausityöntekijöiden määrä on suuri etenkin viheraluepalveluissa. Vuoden 2023 palkkojen yleiskorotukset tulevat voimaan 1.6.2023, joten toimintakulut kasvavat henkilöstömenojen osalta 1.6.2023 jälkeen.

Toimintakulujen kasvun muita merkittäviä tekijöitä kuluvan vuoden osalta ovat edelleen inflaatio ja korkokulujen nousu. Vuoden 2023 talousarvio on laadittu tasapainoon. Tämän hetkisten talouslukujen perusteella näyttää, että talousarvio on mahdollista saavuttaa ja tilikauden tulos olisi lievästi ylijäämäinen.

Viime vuodet ovat kuitenkin osoittaneet, että ennusteet ovat olleet hyvinkin epävarmoja ja yhteiskunnassa on tapahtunut muutoksia (korona, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, energian hinnan nousu), joilla on ollut suuria vaikutuksia kansantalouteen.

Taloustilanteen aktiivinen seuranta, toimenpideohjelman sekä kustannustietoisten ratkaisujen tekeminen ovat kuitenkin ehdottoman tärkeitä tekijöitä talouden tasapainon säilyttämisessä.

Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 31.3.2023 on oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Satu Kankare, Kaupunginjohtaja, satu.kankare@lapua.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus

1. merkitsee tiedoksi talouden toteutuman ajalta 1.1. - 31.3.2023
2. päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi talouden toteutuman ajalta 1.1. - 31.3.2023.
 

Päätös

Kaupunginjohtaja alusti asiaa. 

Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan ehdotuksen. 

 

Ehdotus

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että se merkitsee tiedoksi talouden toteutuman ajalta 1.1. -​ 31.3.2023.
 

Päätös

Kaupunginjohtaja alusti asiaa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen.