Tekninen lautakunta, kokous 16.5.2023

§ 69 Veden ja jäteveden toiminta-alueiden muutosehdotukset

LAPDno-2023-243

Valmistelija

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, vt. ympäristöinsinööri, mirva.korpi@lapua.fi
  • Minna Lahti, Kunnallistekniset palvelut, minna.lahti@lapua.fi

Perustelut

Lapuan kaupungin vesihuoltolaitoksen veden toiminta-alueen laajentamisehdotukset koskevat uusia asemakaava-alueita, joihin vesijohtoverkosto on rakennettu. 

Jäteveden toiminta-alueen laajentamisehdotukset koskevat asemakaava-alueita, joihin jätevesiverkosto on rakennettu ja haja-asutusalueita, joihin jätevesiverkostoa ei ole rakennettu ja jotka sijaitsevat Suomen ympäristökeskuksen määrittelemällä taajama-alueella (YRK 2021).

Jäteveden toiminta-alueen supistamisehdotukset koskevat haja-asutusalueita, joihin jätevesiverkostoa ei ole rakennettu ja jotka eivät sijaitse Suomen ympäristökeskuksen määrittelemällä taajama-alueella (YRK 2021).

Vesihuoltolaitos on laatinut hyväksytyille asemakaava- ja haja-asutusalueille liitteiden mukaiset toiminta-alue-ehdotukset. Alueelle on tehty myös jäteveden toiminta-alueselvitys. Selvitys oheismateriaalina. 

Toiminta-alue-ehdotukset ovat olleet nähtävillä 15.3.-21.4.2023. Nähtävilläolosta on ollut kuulutus Lapuan Sanomat-paikallislehdessä 22.3.2023.

Toiminta-alue-ehdotuksista on pyydetty lausunto kunnan terveydensuojelu- ja ympäristönsuojeluviranomaiselta ja ELY-keskukselta.

Kunnan terveydensuojeluviranomaisella ei ole ollut huomautettavaa vesijohto- ja jätevesiverkoston toiminta-aluemuutoksista. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on puoltanut muutosehdotuksia. ELY-keskus puoltaa muutosehdotuksessa vesihuoltolaitoksen niin talousveden toimintaalueen kuin jäteveden toiminta-alueen osalta laajennettavaksi ehdotettuja lisäalueita. Toimintaalueen muuttamisen tulee perustua muuttuneisiin olosuhteisiin tai muutoin sellaisiin objektiivisiin seikkoihin, joiden vuoksi aiemmin tehdyn toiminta-alueen ulottuvuutta koskevan päätöksen perusteiden voidaan osoittaa olleen puutteellisia tai virheellisiä. ELY-keskuksen saaman aineiston ja oman selvitystyön perusteella näyttäisi siltä, että VHL 6 - 8 §:ien vaatimusten mukainen edellyttämät ehdot täyttyvät supistamisen yhteydessä. ELY-keskuksen lausunnon edellyttämät tarkennukset oheismateriaalina, joka jaetaan kokouksessa. 

Viranomaisten antamat lausunnot oheismateriaalina. 

Toiminta-alue-ehdotuksista ei ole jätetty muistutuksia.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, vt. ympäristöinsinööri, mirva.korpi@lapua.fi

Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kapunginvaltuustolle, että se

  1. hyväksyy vesi- ja jätevesiverkoston toiminta-alueen laajentamisen esityksen mukaisesti.
  2. hyväksyy jätevesiverkoston toiminta-alueen supistamisen esityksen mukaisesti.

 

Perustelut: 

Vesihuoltolain 9 §:n mukaan vesihuoltolaitos huolehtii vesihuollosta toiminta-alueellaan yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaavasti kunnan tekemän toiminta-alueen hyväksymispäätöksen mukaisesti. Huolehtimisella tarkoitetaan VHL 9 §:ssä jäteveden osalta viemäriverkostojen rakentamista ja ylläpitämistä samoin kuin jäteveden poisjohtamista ja käsittelyä sekä näihin liittyviä tehtäviä.

Vesihuoltolain 7 §:n mukaan kunnan alueella vesihuoltolaitosten toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen toteutuneen tai suunnitellun yhdyskuntakehityksen vuoksi. Vesihuoltolain 6 §:n mukaan toiminta-alueen laajentaminen voi olla tarpeen myös suurehkon asukasjoukon tarpeen tai ympäristön- tai terveydensuojelullisten syiden vuoksi. Toiminta-aluetta määritettäessä tulee ottaa huomioon YKR-taajamarajaus. Taajamarajaukset päivitetään vuosittain syyskuussa ja raja-aineistoa on saatavissa Suomen ympäristökeskukselta). YKR-taajamat yms. löytyy "Avoin tieto"- järjestelmästä, www.syke.fi/avointieto

Vesihuoltolain 8 §:n mukaan kunta hyväksyy vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen ja tarvittaessa muuttaa hyväksyttyä toiminta-aluetta vesihuollosta huolehtimiseen soveltuvan laitoksen esityksestä tai, jos laitos ei tällaista esitystä ole tehnyt, laitosta kuultuaan. Ennen toiminta-alueen hyväksymistä tai muuttamista asiasta on tiedotettava riittävässä laajuudessa sekä varattava valvontaviranomaisille mahdollisuus antaa lausunto ja alueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille tilaisuus tulla kuulluiksi. Toiminta-alueen tulee olla sellainen, että 1) vesihuoltolaitos kykenee huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta taloudellisesti ja asianmukaisesti; ja 2) vesihuollon kustannusten kattamiseksi perittävät vesihuollon maksut muodostuvat kohtuullisiksi ja tasapuolisiksi. Toiminta-alue, sillä sijaitsevat taajamat sekä vesijohtoverkoston ja jätevesiviemäriverkoston piiriin saatettavat alueet esitetään kartalla, jonka on oltava yleisesti saatavilla tietoverkossa. Toiminta-alueen hyväksymisestä on tiedotettava riittävässä laajuudessa.

Vesihuoltolain 8 a §:n mukaan tehdessään päätöksen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen supistamisesta kunnan on samalla päätettävä, miten vesihuolto turvataan niillä laitoksen verkostoihin liitetyillä kiinteistöillä, jotka jäävät toiminta-alueen ulkopuolelle. Supistettavaksi esitetyillä alueilla ei ole verkoihin liitettyjä alueita. Verkostoa ei ole lainkaan rakennettu toiminta-alueen supistamista koskeville alueille. Vesihuoltolain 24 §:n mukaan vesihuoltolaitos saa irtisanoa 21 §:ssä tarkoitetun sopimuksen verkostoon liittämisestä ja laitoksen palvelujen toimittamisesta ja käyttämisestä myös silloin, kun asiakkaan kiinteistö jää laitoksen toiminta-alueen supistamisen takia toiminta-alueen ulkopuolelle. Irtisanomisen edellytyksenä on, että vesihuoltolaitos tai kunta turvaa kiinteistön vesihuollon siten, että asiakkaalle ei aiheudu tästä ylimääräisiä kustannuksia. Tekninen lautakunta on 21.11.2022 § 167 päättänyt, että se tekee liittymissopimuksen tehneiden kiinteistönomistajien kanssa sopimuksen kiinteistökohtaisen jäteveden käsittelyjärjestelmän rakentamisesta, jos vesihuoltolaitos irtisanoo liittymissopimuksen vesihuoltolain 24 §:n 5. momentin mukaisesti ja asiakas haluaa tehdä sopimuksen kiinteistökohtaisesta jäteveden käsittelyjärjestelmästä. Asiakas voi tehdä sopimuksen kiinteistökohtaisen jäteveden käsittelyjärjestelmän rakentamisesta siten, että 1) Vesihuoltolaitos rakentaa kiinteistökohtaisen jäteveden käsittelyjärjestelmän ja asiakas vastaa tämän jälkeen kiinteistökohtaisen jäteveden käsittelyjärjestelmän käyttö-, huolto- ja peruskorjauskustannuksista. 2) Vesihuoltolaitos rakentaa kiinteistökohtaisen jäteveden käsittelyjärjestelmän ja vesihuoltolaitos vastaa tämän jälkeen kiinteistökohtaisen jäteveden käsittelyjärjestelmän käyttö-, huolto- ja peruskorjauskustannuksista. Vesihuoltolaitos laskuttaa 4 kk välein vuosittain tarkistettavan jäteveden käyttömaksun sekä huolto- ja kunnossapitomaksun kulloinkin voimassa olevan vesihuoltohinnaston mukaisesti. Vesihuoltolaitos tekee kustannuksellaan suunnitelman, kilpailutuksen sekä hankkii ja asentaa kiinteistölle ympäristönsuojelulain vaatimukset täyttävän kiinteistökohtaisen jäteveden käsittelyjärjestelmän. Vesihuoltolaitos tekee lopullisen päätöksen rakennettavasta kiinteistökohtaisesta jäteveden käsittelyjärjestelmästä. Kiinteistönomistajalta peritään sopimuksen perusteella 4300 €:n (alv. 0%) maksu sisältäen järjestelmä- ja liitostyömaksun. Samassa yhteydessä asiakkaalle hyvitetään liittymismaksu ja liitostyömaksu vesihuoltolaitoksen verkostoon liittymisestä. Tämä koskee 12 kpl kiinteistöjä.  

Korkein hallinto-oikeus edellytti, että ennen toiminta-alueen supistamista selvitetään, onko kiinteistön käsittelyjärjestelmä rakennettu 27.4.2009 jälkeen, koska näillä kiinteistöillä on liittymisvelvollisuus huolimatta siitä, onko kiinteistöllä käytössään ympäristösuojelulain täyttävä jäteveden käsittelyjärjestelmä. 1.1.2004-27.4.2009 rakennettujen kiinteistöjen osalta ei tarvita erillistä selvitystä liittymisvelvollisuudesta, koska 1.1.2004 jälkeen rakennettujen kiinteistöjen on tullut täyttää ympäristösuojelulain mukaiset puhdistusvaatimukset rakentamisajankohtana. Ennen 1.1.2004 rakennettujen kiinteistöjen tulee täyttää ympäristösuojelulain 154b §:n mukaiset puhdistusvaatimukset ja tämä tulee selvittää 1.1.2004 rakennettujen kiinteistöjen osalta. Näiden kiinteistöjen osalta ympäristönsuojelulain vaatimukset täyttävää jäteveden käsittelyjärjestelmää edellytettiin 31.10.2019 mennessä niiltä, jotka sijaitsevat pohjavesialueella tai vesistön läheisyydessä ja mahdollisten muutostöiden yhteydessä muilta toiminta-alueen kiinteistöiltä. Lapuan kaupunki on laatinut selvityksen korkeimman hallinto-oikeuden vaatimusten mukaisesti. 

ELY-keskus on lausunnossaan edellyttänyt tarkennuksia nähtävillä olevan aineiston selvitykseen. Tarkennukset on esitetty liitteessä. ELY-keskukselle on toimitettu paikkatietoon perustuva tarkempi aineisto, johon selvitys perustuu. Vuonna 2019 laaditun selvityksen on laatinut Lapuan kaupungin ympäristöinsinööri. Vuonna 2022 laaditun selvityksen ovat laatineet Lapuan kaupungin hallintojohtaja ja ympäristöinsinööri. Kiinteistöjä koskeva tieto perustuu ympäristönsuojelun valvonta-aineistoon. Viemäröintiin liittyvät kustannukset on arvioinut kunnallistekniikan päällikkö. ELY-keskus on lausunnossaan todennut, että kustannusten nousu on arvioitu selvityksessä oikeansuuntaisesti.

Lapuan kaupunki katsoo em. mukaisesti. että sillä ei ole edellytyksiä huolehtia supistettavaksi esitetyn jätevesiverkoston vesihuollosta vesihuoltolain vaatimusten mukaisesti. Vesihuoltolain vaatimukset toiminta-alueen supistamiseksi täyttyvät. Lisäksi Lapuan kaupunki katsoo, että toiminta-alueen laajentaminen vesi- ja jätevesverkoston osalta esitetyssä laajuudessa on tarpeellista vesihuoltolain vaatimusten täyttämiseksi, jotta toiminta-alue vastaa yhdyskuntakehitystä vesihuoltolain mukaisesti.  

Päätös

Keskustelun kuluessa Rauno Latvala ehdotti, ettei toiminta-alueita supisteta. Jaana Tuuri kannatti Rauno Latvalan tekemää ehdotusta. 

Koska oli tehty kannatettu vastaehdotus, puheenjohtaja totesi, että  on suoritettava äänestys ja että äänestys toteutetaan nimenhuutoäänestyksenä. Ne, jotka kannattavat esittelijän ehdotusta (pohjaehdotus), äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Rauno Latvalan ehdotusta (vastaehdotus), äänestävät EI.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 6 JAA-ääntä (Lahdensuo, Lemettinen, Makkonen, Matilainen, Ojanperä, Ronkainen) ja 3 EI-ääntä (Latvala, Tuuri, Välkkilä).

Puheenjohtaja totesi, että teknisen johtajan ehdotus (pohjaehdotus) oli tullut lautakunnan päätökseksi. 


Muutoksenhaku

 Koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, Kuntalain 136 §:n nojalla tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.