Kaupunginvaltuusto, kokous 4.9.2023

§ 73 Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 30.6.2023 (puolivuosikatsaus)

LAPDno-2022-503

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anne Marjamäki, Talouspäällikkö, anne.marjamaki@lapua.fi

Perustelut

Verotulot ja valtionosuudet

Lapuan kaupungille on tilitetty kunnallisverotuloja 16 mil­j. eu­roa, yhteisöveroa 1,9 milj. euroa ja kiinteistöveroa 0,2 mil­j. eu­roa kesäkuun loppuun mennessä. Kunnallisverokertymä on kehittynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna positiivisesti. Hyvään kunnallisverotulokertymään vaikuttaa kuitenkin merkittävästi tammikuun verotilitykset, joita saatiin vielä vuoden 2022 veroprosenttikertymän mukaan.

Yhteisöveroa on kertynyt  1,9 milj. euroa. Vuoden 2023 verotuloennusteen mukaan yhteisöveroa arvioidaan kertyvän 3,1 milj. euroa.

Kiinteistöveroa on kertynyt kesäkuun loppuun mennessä 0,2 milj. euroa. Vuoden 2023 kiinteistöveroennuste on 3,3 milj. euroa. Viime vuonna alkuvuodesta tilitettiin edellisvuoden kiinteistöverotilityksiä normaalia enemmän, joten muutos kiinteistöverotilityksen määrässä johtuu tästä. Sote-muutos ei vaikuta kiinteistöverotilitykseen.

Kesäkuun loppuun mennessä verotuloja on kertynyt yhteensä 18 milj. euroa.Talousarvioon tasaiseen toteutumaan verrattuna verotuloja on kertynyt 3 milj. euroa enemmän, mikä vastaa 10,1 %-yksikköä.

Valtionosuuksia on tilitetty kesäkuun loppuun mennessä 8 milj. eu­roa. Vuoden 2023 valtionosuudet ovat 16 milj. euroa.  Valtionosuudet tilitetään kuukausittain samansuuruisina summina.

Käyttötalous ja vuosikate 1.1. - 30.6.2023

Liitteenä oleva ta­lou­den toteutumaraportti sisältää sekä sisäiset että ul­koi­set erät. Vuoden 2023 budjettiluvut ja toteutumat ovat muuttuneet merkittävästi viime vuodesta sote-muutoksen vuoksi. Tämän vuoksi viime vuoden vastaavan ajankohdan vertailuluku ei ole vertailukelpoinen. Viime vuoden vertailuku lähinnä kertoo sote-muutoksen vaikutuksesta talouslukuihin.

Talouden tasainen toteutumaprosentti on 50 %. 

Toimintatuotot ovat 9,2 milj. euroa ja toimintakulut ovat 29,5 milj. eu­roa.

Toimintakate on -20,2  milj. euroa ja vuosikate on 8,2 milj. euroa. Toimintakatteen toteutumaprosentti on 47,6 % . Talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna toi­min­ta­ka­te on alittunut 1 milj. eurolla. Toimintakulut ovat ko­ko­nai­suu­des­saan alittuneet 0,8 milj. eurolla talouden tasaiseen to­teu­tu­maan verrattuna. Toimintatuotot ovat toteutuneet 51,8 %.sti eli niitä on kertynyt 1,8 %-yksikköä enemmän, mikä vastaa 0,3 milj. euroa.

Kaupunginhallituksen ja lautakuntien talousarvioiden to­teu­tu­mi­nen 1.1. - 30.6.2023

Kaupunginhallituksen toimintatuotot ovat 2,1 milj. euroa ja toimintakulut 3,9 milj. euroa. Toimintakate on -1,8 milj. euroa. Kaupunginhallituksen toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,9 milj. euroa eli 16,6 %-yksikköä. Toimintatuottoja on kertynyt viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 1,7 milj. euroa enemmän. Tämä selittyy sillä, että sote-kiinteistöjen vuokratuotot sisältyvät kaupunginhallituksen toimintatuottoihin. Kaupunginhallituksen talousarviolukuja on oikaistu koko kaupunkia koskevien palkkavarausten (0,5 milj. euroa) osalta. Kaupunginhallituksen talouden toteutuma ei ole  vertailukelpoinen edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan, sillä kaupunginhallituksen alaisuuteen sisältyy aiemmista vuosista poiketen ympäristöterveydenhuolto, kelan työmarkkinatuet ja sote-kiinteistöjen vuokratulot.

Sivistyslautakunnan vuoden 2022 toteutumaluvut eivät ole vertailukelpoisia talousarviovuoden 2023 toteutuman kanssa, sillä sivistyslautakunnassa on tapahtunut organisaatiomuutos 1.1.2023 alkaen. Aiemmin sivistyslautakunnan alaisuuteen kuuluneet musiikkiopisto, taidekoulu, kansalaisopisto, kirjastotoimi, kulttuuritoimi, nuoriso- ja liikuntatoimi sekä osa sisäistä hallintoa on siirtynyt vapaa-ajan lautakunnan alaisuuteen. Koulupsykologit ja koulukuraattorit puolestaan siirtyivät 1.1.2023 hyvinvointialueen palvelukseen. Nykyisessä muodossa sivistyslautakunta sisältää opetustoimen ja varhaiskasvatuksen.

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat 0,7 milj. euroa ja toimintakulut 14,3 milj. euroa. Toimintakate on -13,6 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 50,5 %:sti talousarvioon verrattuna. Sivistyslautakunnan toimintakate on ylittynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,5 %-yksikköä eli 0,1 milj. eurolla. Sivistyslautakunnan toimintakulujen 0,5 %-yksikön ylitys muodostuu pääosin henkilöstömenoista. Sivistyslautakunnan henkilöstömenoja nostaa mm. Kevan tasausmaksu, jonka suuruus on budjetoitua suurempi. Tasausmaksun jakoperusteita tarkistetaan syksyllä suhteessa talousarvioon, kun Kevalta saadaan lopullinen tieto vuoden 2023 tasausmaksusta.  Myös asiakaspalvelujen ostoissa on ylitystä, mutta palvelujen ostot kokonaisuudessaan ovat pysyneet talousarvion raameissa. Sivistystoimen hankerahoja on siirretty käyttötalouteen kuudelta kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa. Hankerahoja siirretään käyttötalouteen neljännesvuosittain. Toimintatuotot ovat toteutuneet talousarvioon nähden 49,7 %:sti. Sivistyslautakunnan toimintakulut ovat toteutuneet 50,5 %:sti.

Vapaa-ajan lautakunta on aloittanut toimintansa 1.1.2023. Vapaa-ajan lautakunnan toimintatuotot ovat 0,6 milj. euroa ja toimintakulut 3,5 milj. euroa. Toimintakate on -2,9 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 52 %:sti eli toimintakate on ylittynyt 2 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna, mikä vastaa 0,1 milj. euroa. Vapaa-ajan lautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen kuudelta ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa. Vapaa-ajan lautakunnan toimintakatteen ylitys johtuu toimintatuottojen alittumisesta (0,08 milj. euroa) suhteessa talousarvion tasaiseen toteutumaan ja toimintakulujen ylittymisestä (0,04 milj. euroa) suhteessa talousarvion tasaiseen toteutumaan.

Teknisen lautakunnan toimintatuotot ovat 5,8 milj. euroa ja toimintakulut ovat 7,5 milj. euroa. Toimintakate on -1,6 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 46,4 %:sti. Teknisen lautakunnan toimintakate on alittunut 3,6%-yksikköä mikä vastaa 0,1 milj. euroa.Teknisen lautakunnan käyttötalouteen ei enää sisälly pelastustoimen kuluja, koska pelastustoimi on siirtynyt hyvinvointialueen hoidettavaksi.

Teknisen lautakunnan käyttötalouteen ei enää sisälly pelastustoimen kuluja, koska pelastustoimi on siirtynyt hyvinvointialueen hoidettavaksi.

Ympäristölautakunnan toimintatuotot ovat olleet 0,07 milj. euroa ja toimintakulut 0,2 milj. euroa. Toimintakate on -0,1 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 40,4 %:sti. Toimintakate on alittunut talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna 9,6 %-yksikköä. Tämä vastaa 0,02 milj. euroa.

Ennuste talouden toteutumasta

Toimintatuottoihin on budjetoitu 17,7 milj. euroa. Toimintatuottojen toteutuma kesäkuun lopussa on ollut 9,2 milj. euroa. Edellisen vuoden vastaavan ajan toteutuma ei ole vertailukelpoinen sote-muutoksen johdosta. Toimintatuottojen osuus toimintakuluista on 31 % kun se viime vuoden ajankohtaan verrattuna on ollut 18 %. Toimintatuottojen osuus toimintakuluista on selvästi parantunut, muutosta selittää sote-kiinteistöjen vuokratulot. Toisaalta toimintatuottojen osuus toimintakuluista on kuitenkin nyt parempi mittari verrata vuosia keskenään kun edellisen vuoden vastaavan ajankohdan lukua ei voida pitää vertailukelpoisena. Toimintatuottojen tasainen toteutuma olisi 50 %. Toimintatuottoja on kertynyt talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna 1,8%-yksikköä enemmän, mikä vastaa 0,3 milj. euroa. Toimintatuottojen kertyminen ei kuitenkaan ole tasaista, joten tämän hetkiseen tilanteeseen on hyvä suhtautua varovaisuudella.

Toimintakuluihin on budjetoitu 60,6 milj. euroa. Kesäkuun lopun toteutuman mukaan toimintakulut olivat 29,5 milj. euroa. Talousarvio on toteutunut toimintakulujen osalta 48,6 %:sti. Alitusta on talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 1,4 %-yksikköä, mikä vastaa 0,8 milj. euroa. Toimintakuluja ei voida verrata edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan vaan toteutuman seurannassa on mittarina hyvä käyttää toimintakulujen toteutumaa suhteessa talousarvioon. Toimintakulujen osuus verorahoituksesta (verotulot+valtionosuudet) on ollut kesäkuun lopussa n. 113 % kun se edellisen vuoden vastaavana aikana on ollut 112 %. Edellisessä neljännesvuosikatsauksessa vastaavat luvut olivat kuluvan vuoden osalta 96 % ja edellisen vuoden vastaavan ajankohdan luku oli 107 %. Tämän vertailun perusteella voidaan todeta, että tilanne on alkuvuoteen verrattuna heikentynyt, mutta on huomattava, että alkuvuonna verotulokertymä oli poikkeuksellisen suurta verohäntien vuoksi. Toimintakulujen osuus verorahoituksesta on hyvin lähellä vuoden 2022 vertailulukua. Toisaalta taas vuoden 2023 aikana saatavia valtionosuuksia leikataan takautuvasti vuoden 2024 aikana, tämä ei näy vuoden 2023 tunnusluvussa.

Toimintakatteeksi on budjetoitu -42,4 milj. euroa. Kesäkuun lopussa toimintakate oli -20,2 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut talousarvioon verrattuna 47,6 %:sti. Toimintakate on alittunut 1 milj. eurolla (2,4 %-yksikköä) talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna.

Verotuloja on kertynyt kesäkuun loppuun mennessä 18 milj. euroa ja valtionosuuksia 8 milj. euroa. Verotuloja on kertynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 3 milj. euroa (10,1 %-yksikköä) enemmän. Alkuvuoden verotulokertymä oli hyvä verohäntien vuoksi ja tammikuussa maksettu (joulukuuta koskeva) verotilitys vaikutti alkuvuoden toteutumaan positiivisesti. Verotulokehitys on kuitenkin jatkunut hyvänä ensimmäisen puolivuotiskauden ajan. Verotulojen kertymisen ennustetaan tasaantuvan, mutta kuitenkin pysyvän jonkin verran budjetoituja verotuloja parempana kuluvana vuonna. Valtionosuuksia tilitetään kuukausittain ja ne ovat noudattaneet talousarvion tasaista toteutumaa. Valtionosuuksia on tilitetty kesäkuun loppuun mennessä 8 milj. euroa.

Rahoitustuotot ja -kulut tiliryhmän rahoitustuotot ovat 2,3 milj. euroa. Talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna rahoitustuotot ovat toteutuneet 48,5 %:sti. Rahoitustuotot ja -kulut tiliryhmä sisältää sisäiset korkotuotot, joiden osuus on 2,7 milj. euroa kesäkuun lopussa. Lainojen korkokuluja on maksettu 0,6 milj. eurolla. Lainojen korkokulut ovat nousseet edellisestä vuodesta. Vuoden 2023 talousarvioon on korkokuluihin budjetoitu 0,68 milj. euroa. Korkotaso on jatkanut nousuaan kuluvan vuoden aikana ja talousarvioon varattu summa  on jäämässä liian pieneksi. Tämän hetken arvion mukaan vuoden 2023 toteutuvat lainojen korkokulut olisivat n. 1,1 milj. euroa.

Vuosikate on n. 8 milj. euroa. Vuosikate on 1 milj. euroa parempi kuin vuosi sitten. Vuosikate on tällä hetkellä tavoitetasolla.

Toimintakulut ovat kesäkuun talousraporteilla 0,8 milj. euroa pienemmät talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Toimintakulujen merkittävin kasvu ajoittuu tyypillisesti kesäkuukausiin, jolloin maksuun tulevat lomarahat ja jolloin myös vuosilomasijaisten määrä on suuri etenkin viheraluepalveluissa. Vuoden 2023 palkkojen yleiskorotukset tulevat voimaan 1.6.2023, joten toimintakulut kasvavat henkilöstömenojen osalta 1.6.2023 jälkeen. Palkkojen yleiskorotusten vaikutus näkyy talousraportilla vasta kesäkuun ajalta. Toimintakulujen kasvun muita merkittäviä tekijöitä kuluvan vuoden osalta ovat inflaatio ja korkokulujen nousu. Vuoden 2023 talousarvio on laadittu tasapainoon. Tämän hetkisten talouslukujen perusteella näyttää, että talousarvio on mahdollista saavuttaa ja tilikauden tulos toteutuisi hieman budjetoitua suurempana.

Viime vuodet ovat kuitenkin osoittaneet, että ennusteet ovat olleet hyvinkin epävarmoja ja yhteiskunnassa on tapahtunut muutoksia (korona, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, energian hinnan nousu), joilla on ollut merkittäviä vaikutuksia kansantalouteen.

Taloustilanteen aktiivinen seuranta, toimenpideohjelman sekä kustannustietoisten ratkaisujen tekeminen ovat kuitenkin ehdottoman tärkeitä tekijöitä talouden tasapainon säilyttämisessä.

Investointien nettomenot ovat olleet kesäkuun lopussa 2,5 milj. eu­roa eli 32,4 % talousarvion nettoinvestoinneista. Investointien toteutuma on yleensä takapainotteista ja painottuvat loppuvuoteen. Lapuan Jäähalli Oy on purkautunut ja sulautunut Lapuan kaupungin omaisuudeksi. Jäähallin kiinteistö on kirjattu taseeseen (n. 1 milj. euroa) ja se sisältyy talousraporteissa investointimenona rakennuksissa ja Jäähallin osakkeiden alaskirjaus näkyy käyttöomaisuusarvopapereissa investointitulona (0,391 milj. euroa).

Ko­ko­nais­lai­na­mää­rä on ollut toukokuun lopussa 62,5 milj. euroa. Lainojen muutos -5 milj. vuoden 2022 lopun tilanteeseen verrattuna.

Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 30.6.2023 (puolivuosikatsaus) on oheismateriaalina.
 

Ehdotus

Esittelijä

Satu Kankare, Kaupunginjohtaja, satu.kankare@lapua.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus

1. merkitsee tiedoksi talouden toteutuman ajalta 1.1. - 30.6.2023
2. päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi talouden toteutuman ajalta 1.1. - 30.6.2023.

Päätös

Kaupunginjohtaja alusti asiaa.

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi talouden toteutumaraportin ajalta 1.1. - 30.6.2023 keskustelun jälkeen ja esittää talouden toteutumaraportin kaupunginvaltuustolle.

 

Ehdotus

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että se merkitsee tiedoksi talouden toteutuman ajalta 1.1. -​ 30.6.2023.
 

Päätös

Kaupunginjohtaja alusti asiaa.

Keskustelussa puheenvuoron käyttivät valtuutetut Pekka Hella, Ilpo Ulvinen ja Kai Pöntinen. 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen keskustelun jälkeen.