Perustelut
Verotulot ja valtionosuudet
Lapuan kaupungille on tilitetty kunnallisverotuloja 23,4 milj. euroa, yhteisöveroa 2,7 milj. euroa ja kiinteistöveroa 3,1 milj. euroa marraskuun loppuun mennessä. Kunnallisverokertymä on kehittynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna positiivisesti.
Yhteisöveroa on kertynyt 2,7 milj. euroa. Vuoden 2023 marraskuun verotuloennusteen mukaan yhteisöveroa arvioidaan kertyvän 2,9 milj. euroa.
Kiinteistöveroa on kertynyt marraskuun loppuun mennessä 3,1 milj. euroa. Vuoden 2023 kiinteistöveroennuste on 3,3 milj. euroa.
Marraskuun loppuun mennessä verotuloja on kertynyt yhteensä 29,2 milj. euroa. Talousarvioon tasaiseen toteutumaan verrattuna verotuloja on kertynyt 1,3 milj. euroa enemmän, mikä vastaa 4,3 %-yksikköä.
Valtionosuuksia on tilitetty marraskuun loppuun mennessä 14,7 milj. euroa. Vuoden 2023 valtionosuudet ovat 16 milj. euroa. Valtionosuudet tilitetään kuukausittain samansuuruisina summina.
Käyttötalous ja vuosikate 1.1. - 30.11.2023
Liitteenä oleva talouden toteutumaraportti sisältää sekä sisäiset että ulkoiset erät. Vuoden 2023 budjettiluvut ja toteutumat ovat muuttuneet merkittävästi viime vuodesta sote-muutoksen vuoksi. Tämän vuoksi viime vuoden vastaavan ajankohdan vertailuluku ei ole vertailukelpoinen. Viime vuoden vertailuku lähinnä kertoo sote-muutoksen vaikutuksesta talouslukuihin.
Talouden tasainen toteutumaprosentti on 91,7 %.
Toimintatuotot ovat 16 milj. euroa ja toimintakulut ovat 54,2 milj. euroa.
Toimintakate on -37,9 milj. euroa ja vuosikate on 9,9 milj. euroa. Toimintakatteen toteutumaprosentti on 89,3 %. Talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna toimintakate on alittunut 1 milj. eurolla. Toimintakulut ovat kokonaisuudessaan alittuneet 1,5 milj. eurolla talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Toimintatuotot ovat toteutuneet 89,8 %.sti eli niitä on kertynyt 1,9 %-yksikköä vähemmän, mikä vastaa 0,3 milj. euroa.
Kaupunginhallituksen ja lautakuntien talousarvioiden toteutuminen 1.1. - 30.11.2023
Kaupunginhallituksen toimintatuotot ovat 3,9 milj. euroa ja toimintakulut 7,1 milj. euroa. Toimintakate on -3,1 milj. euroa. Kaupunginhallituksen toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 1,6 milj. euroa eli 30,7 %-yksikköä. Toimintatuottoja on kertynyt viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 2,9 milj. euroa enemmän. Tämä selittyy sillä, että sote-kiinteistöjen vuokratuotot sisältyvät kaupunginhallituksen toimintatuottoihin. Kaupunginhallituksen talousarviolukuja on oikaistu koko kaupunkia koskevien palkkavarausten (0,5 milj. euroa) osalta. Kaupunginhallituksen talouden toteutuma ei ole vertailukelpoinen edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan, sillä kaupunginhallituksen alaisuuteen sisältyy aiemmista vuosista poiketen ympäristöterveydenhuolto, kelan työmarkkinatuet ja sote-kiinteistöjen vuokratulot.
Sivistyslautakunnan vuoden 2022 toteutumaluvut eivät ole vertailukelpoisia talousarviovuoden 2023 toteutuman kanssa, sillä sivistyslautakunnassa on tapahtunut organisaatiomuutos 1.1.2023 alkaen. Aiemmin sivistyslautakunnan alaisuuteen kuuluneet musiikkiopisto, taidekoulu, kansalaisopisto, kirjastotoimi, kulttuuritoimi, nuoriso- ja liikuntatoimi sekä osa sisäistä hallintoa on siirtynyt vapaa-ajan lautakunnan alaisuuteen. Koulupsykologit ja koulukuraattorit puolestaan siirtyivät 1.1.2023 hyvinvointialueen palvelukseen. Nykyisessä muodossa sivistyslautakunta sisältää opetustoimen ja varhaiskasvatuksen.
Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat 1 milj. euroa ja toimintakulut 26,6 milj. euroa. Toimintakate on -25,6 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 93,9 %:sti talousarvioon verrattuna. Sivistyslautakunnan toimintakate on ylittynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 2,3 %-yksikköä eli 0,6 milj. eurolla. Sivistyslautakunnan toimintakulujen 1,4 %-yksikön ylitys (0,4 milj. euroa) muodostuu pääosin henkilöstömenoista. Sivistystoimen hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 9 kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa. Hankerahoja siirretään käyttötalouteen neljännesvuosittain. Toimintatuotot ovat toteutuneet talousarvioon nähden 74,4 %:sti. Alitusta tasaiseen toteutumaan on 0,2 milj. euroa. Sivistyslautakunnan toimintakulut ovat toteutuneet 93 %:sti.
Hyvinvointilautakunnan toimintatuotot ovat 1 milj. euroa ja toimintakulut 6,3 milj. euroa. Toimintakate on -5,3 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 95,6 %:sti eli toimintakate on ylittynyt 3,9 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna, mikä vastaa 0,2 milj. euroa. Hyvinvointilautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 9 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa. Hyvinvointilautakunnan toimintakatteen ylitys johtuu toimintatuottojen alittumisesta (0,2 milj. euroa) suhteessa talousarvion tasaiseen toteutumaan.
Teknisen lautakunnan toimintatuotot ovat 10 milj. euroa ja toimintakulut ovat 13,9 milj. euroa. Toimintakate on -3,6 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 99,8 %:sti. Teknisen lautakunnan toimintakate on ylittynyt 8,1 %-yksikköä mikä vastaa 0,3 milj. euroa. Teknisen lautakunnan käyttötalouteen ei enää sisälly pelastustoimen kuluja, koska pelastustoimi on siirtynyt hyvinvointialueen hoidettavaksi.
Ympäristölautakunnan toimintatuotot ovat olleet 0,09 milj. euroa ja toimintakulut 0,27 milj. euroa. Toimintakate on -0,17 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 76,5 %:sti. Toimintakate on alittunut talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna 15,2 %-yksikköä. Tämä vastaa 0,03 milj. euroa.
Ennuste talouden toteutumasta
Toimintakate on talousarvioon nähden alittunut 1 milj. euroa marraskuun lopussa. Toimintatuottoja on kertynyt marraskuun lopppuun mennessä 16 milj. euroa, mikä vastaa 89,8 %:tia talousarviosta. Toimintatuotot ovat alittaneet talouden tasaisen toteutuman 0,3 milj. eurolla.
Toimintakuluihin on budjetoitu 60,7 milj. euroa. Marraskuun lopun toteutuman mukaan toimintakulut olivat 54,2 milj. euroa. Talousarvio on toteutunut toimintakulujen osalta 89,3 %:sti. Toimintakulut ovat talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna 2,4 %-yksikköä pienemmät. Tämä vastaa 1,5 milj. euroa.
Vuosikate on marraskuun lopussa 9,9 milj. euroa. Vuosikate on 2,2 milj. euroa suurempi kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana.
Investointien nettomenot ovat olleet marraskuun lopussa 5,7 milj. euroa eli 68 % talousarvion nettoinvestoinneista. Investointien toteutuma on yleensä takapainotteista ja painottuvat loppuvuoteen mutta talouslukujen valossa näyttää siltä, että investoinnit eivät toteudu vuonna 2023 budjetoidun suuruisena ja investointeja siirtyy vuodelle 2024. Kokonaislainamäärä on ollut marraskuun lopussa 63,8 milj. euroa. Lainojen muutos -3,5 milj. vuoden 2022 lopun tilanteeseen verrattuna. Uutta pitkäaikaista lainaa on nostettu 5 milj. euroa marraskuun lopussa.
Kuluvan vuoden talouskehitys on ollut positiivista. Erityisesti verotulokehitys on ollut positiivista suhteessa talousarvion tasaiseen toteutumaan. Tätä selittää edellisen vuoden verohännät, joita on tilitetty alkuvuodesta. Tämän jälkeen verotulotilitykset tasaantunevat sille tasolle, mikä vastaa veroprosenttiin tehtyä sote-leikkausta. Verotulot tasaantuivat loppuvuotta kohden erityisesti, kun elo- ja syyskuulla verotilityksiin tehtiin oikaisu, joka tasasi verotulokehitystä. Verotuloja arvioidaan kertyvän muutetun budjetin mukaisesti tai tätä hieman parempana.
Toimintakulut ovat marraskuun talousraporteilla 1,5 milj. euroa pienemmät talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Tämä tuo puskuria loppuvuoteen, koska vuodenvaihteessa toimintakulut ovat yleensä olleet suurempia kuin muina kuukausina, koska tilinpäätöstä varten kaikki laskut pyritään jaksottamaan oikealle vuodelleen mahdollisimman kattavasti. Vuoden 2023 palkkojen yleiskorotukset tulivat voimaan 1.6.2023, joten toimintakulujen kasvu alkaa näkyä suuremmalla painolla vasta vuoden loppupuolella. Henkilöstökulujen osuus toimintakuluista on n. 51 %, joten palkankorotusten vaikutus on suuri.
Toimintakulujen kasvun muita merkittäviä tekijöitä kuluvan vuoden osalta ovat edelleen inflaatio ja korkokulujen nousu. Vuoden 2023 talousarvio on laadittu tasapainoon. Tämän hetkisten talouslukujen perusteella näyttää, että talousarvio on mahdollista saavuttaa ja tilikaudesta tulee ylijäämäinen talousarvion mukaisesti.
Taloustilanteen aktiivinen seuranta, toimenpideohjelman sekä kustannustietoisten ratkaisujen tekeminen ovat kuitenkin ehdottoman tärkeitä tekijöitä talouden tasapainon säilyttämisessä.
Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 30.11.2023 on oheismateriaalina.