Perustelut
Verotulot ja valtionosuudet
Heinäkuun loppuun mennessä kunnallisveroa on kertynyt 15,58 milj. euroa eli 60,5 %:talousarviosta. Kunnallisverotuloja on kertynyt 0,5 milj. euroa enemmän talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna kunnallisverotuloja on kertynyt 0,4 milj. euroa enemmän.
Kiinteistöveroa on kertynyt heinäkuun loppuun mennessä 1 milj. euroa eli 30,8 % budjetoiduista kiinteistöverotuloista. Kiinteistöverotuotot kertyvät epätasaisesti tilikauden aikana ja suurimmat kiinteistöverotilitykset ajoittuvat ajanjaksolle heinäkuu-lokakuu. Tarkasteltavalla ajanjaksolla on kirjautunut pääosin vain yhden kuukauden merkittävä kiinteistöverotuotto.
Yhteisöveroa on kertynyt heinäkuun loppuun mennessä 1,6 milj. euroa eli 66,6 % talousarviosta. Yhteisöverotuloa on kertynyt 0,2 milj. euroa enemmän talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Edelliseen vuoteen verrattuna yhteisöverotuloja on kertynyt 0,1 milj. euroa vähemmän. Yhteisöverotulojen kehitys on ollut myönteistä talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Yhteisöveron kertymä on kuitenkin herkkä suhdannevaihteluille ja yritysten tuloskehitykselle ja sen määrä voi vaihdella neljännesten välillä.
Verotulojen kokonaiskertymä on raportointiajalta 18,28 milj. euroa. Talousarvioon tasaiseen toteutumaan verrattuna verotuloja on kertynyt 0,2 milj. euroa vähemmän, mikä vastaa 0,6 %-yksikköä. Verotulojen kertymä on toistaiseksi jäänyt jälkeen talouden tasaisesta toteutumasta, mikä selittyy ensisijaisesti kiinteistöverojen epätasaisella kertymisellä ja niiden pääasiallisten tilitysten ajoittumisella loppukesään ja alkusyksyyn.
Valtionosuuksiin on budjetoitu 14,4 milj. euroa. Heinäkuun loppuun mennessä valtionosuuksia on tilitetty 8,46 milj. euroa. Valtionosuudet tilitetään kuukausittain.
Käyttötalous ja vuosikate 1.1. - 31.7.2025
Liitteenä oleva talouden toteutumaraportti sisältää sekä sisäiset että ulkoiset erät.
Talouden tasainen toteutumaprosentti on 58,3%.
Toimintatuotot ovat 10 milj. euroa ja toimintakulut ovat 35,7 milj. euroa.
Toimintakate on -25,55 milj. euroa ja vuosikate on 4,5 milj. euroa. Lapuan kaupungin talous on toteutunut talousarviota parempana. Koko vuoden lopullisesta toteutumasta on kuitenkin haastavaa tehdä johtopäätöksiä, sillä loppuvuoden kulut ovat yleensä olleet alkuvuotta raskaampia, mikä on hyvä ottaa huomioon talouden toteutumaa tarkasteltaessa. Talouden toteutumalukuja voidaan kuitenkin pitää tasapainoisena tarkastelujakson osalta. Toimintakulut ovat alittuneet 2,6 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Tämä vastaa 1,7 milj. euroa. Toimintatuotot ovat toteutuneet 56,2 %.sti eli niitä on kertynyt 2,2 %-yksikköä vähemmän, mikä vastaa 0,4 milj. euroa.
Kaupunginhallituksen ja lautakuntien talousarvioiden toteutuminen 1.1. - 31.7.2025
Kaupunginhallituksen toimintatuotot ovat 2,67 milj. euroa ja toimintakulut 5,5 milj. euroa. Toimintakate on -2,86 milj. euroa. Kaupunginhallituksen toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,3 milj. euroa eli 5,9 %-yksikköä. Kaupunginhallituksen toimintakulut eivät ole verrannolliset edelliseen vuoteen, koska työllisyyspalvelujen kustannukset ovat mukana kaupunginhallituksen luvuissa vuoden 2025 alusta lähtien.
Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat 0,56 milj. euroa ja toimintakulut 16,8 milj. euroa. Toimintakate on -16,29 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 57,5 %:sti talousarvioon verrattuna. Sivistyslautakunnan toimintakate on alittunut 0,8 %-yksikköä (0,2 milj. euroa) tasaiseen toteutumaan verrattuna. Toimintatuotot ovat toteutuneet talousarvioon nähden 44,3 %:sti eli ne ovat alittuneet 14 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Tämä vastaa 0,18 milj. euroa. Sivistyslautakunnan toimintakulut ovat toteutuneet 57 %:sti eli toimintakulut ovat alittuneet 1,3 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Sivistyslautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 6 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa.
Hyvinvointilautakunnan toimintatuotot ovat 0,62 milj. euroa ja toimintakulut 4,24 milj. euroa. Toimintakate on -3,6 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 56,1%:sti eli toimintakate on alittunut 2,3 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna, mikä vastaa 0,15 milj. euroa. Hyvinvointilautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 6 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa.
Teknisen lautakunnan toimintatuotot ovat 6 milj. euroa ja toimintakulut ovat 8,8 milj. euroa. Toimintakate on -2,6 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 49,7 %:sti. Teknisen lautakunnan toimintakate on alittunut 8,6 %-yksikköä mikä vastaa 0,5 milj. euroa. Vanhan lukion tontilla on uimahallin ja lp-alueen rakentamisen yhteydessä todettu öljyllä pilaantuneita maita myös aiemmin kunnostetun alueen ulkopuolelta. Kunnostustoimenpiteistä on aiheutunut käyttötalouteen arviolta 0,1 milj. euron lisäkustannukset, joita ei ole talousarviossa huomioitu. Pilaantuneiden maiden kunnostus aiheuttaa käyttötalouteen n. 0,1 milj. euron ylitysuhan. Em. lisäkustannukset eivät toistaiseksi näy lautakunnan talouden toteutumassa.
Ympäristölautakunnan toimintatuotot ovat olleet 0,1 milj. euroa ja toimintakulut 0,22 milj. euroa. Toimintakate on -0,1 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 45,6 %:sti. Ympäristölautakunnan toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,03 milj. eurolla.
Ennuste talouden toteutumasta
Toimintatuottoihin on budjetoitu 17,8 milj. euroa. Toimintatuottojen toteutuma heinäkuun lopussa on ollut n. 10 milj. euroa. Toimintatuottojen tasainen toteutuma olisi 58,3 %. Toimintatuottoja on kertynyt talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna 2,2 %-yksikköä enemmän mikä vastaa 0,4 milj. euroa. Toimintatuotot eivät aina kerry tasaisessa tahdissa ja kuukausittaiset vaihtelut voivat olla suuria.
Toimintakuluihin on budjetoitu 64,1 milj. euroa. Heinäkuun lopun toteutuman mukaan toimintakulut olivat 35,7 milj. euroa. Talousarvio on toteutunut toimintakulujen osalta 55,8 %:sti. Alitusta on talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 2,6 %-yksikköä, mikä vastaa 1,65 milj. euroa. Toimintakulut ovat edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna n. 0,43 milj. euroa suuremmat, mikä vastaa 1,2 prosenttia. Lomapalkkajaksotuksen muutos kesäkuulta on +0,77 milj. euroa ja tämä vaikuttaa toimintakuluja pienentävästi.
Toimintakatteeksi on budjetoitu -45,9 milj. euroa. Heinäkuun lopussa toimintakate oli -25,55 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut talousarvioon verrattuna 55,7%:sti. Toimintakate on alittunut 1,2 milj. eurolla (2,6 %-yksikköä) talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna.
Verotuloja on kertynyt heinäkuun loppuun mennessä 18,28 milj. euroa ja valtionosuuksia 8,46 milj. euroa. Verotuloja on kertynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,2 milj. euroa (0,6%-yksikköä) vähemmän. Verotulojen kertymä on toistaiseksi jäänyt jälkeen talouden tasaisesta toteutumasta, mikä selittyy ensisijaisesti kiinteistöverojen epätasaisella kertymisellä ja niiden pääasiallisten tilitysten ajoittumisella loppukesään ja alkusyksyyn. Vaikka tuoreimmat verotuloennusteet antavat viitteitä budjetoitua pienemmistä kunnallisverotuloista koko vuoden osalta, tarkastelujakson verokertymä on ollut suotuisa kunnallisvero- ja yhteisöverotulojen osalta. Verotulojen kertymisen tilannetta seurataan, eikä kunnallisverotulojen koko vuoden kehityksestä voida vielä tässä vaiheessa tehdä lopullisia päätelmiä, ja mm. kiinteistöverotilitysten ajoittuminen vuoden toiselle puoliskolle vaikuttaa osaltaan sekä verotulokehitykseen että vuosikatteeseen. Edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna verotuloja on kertynyt 0,26 milj. euroa enemmän (1,4%).
Rahoitustuotot ja -kulut tiliryhmän rahoitustuotot ovat 3,3 milj. euroa. Talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna rahoitustuotot ovat toteutuneet 71,5 %:sti. Rahoitustuotot ja -kulut tiliryhmä sisältää sisäiset korkotuotot, joiden osuus on 3,8 milj. euroa heinäkuun lopussa. Lainojen korkokuluja on maksettu 0,65 milj. eurolla.
Vuosikate on 4,5 milj. euroa. Vuosikate on 0,65 milj. euroa parempi kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Vuosikate on myös 1,67 milj. euroa talouden tasaista toteutumaa parempi.
Lapuan kaupungin talous on toteutunut tarkastelujaksolla talousarviota parempana. Koko vuoden lopullisesta toteutumasta on kuitenkin haastavaa tehdä johtopäätöksiä, sillä loppuvuoden kulut ovat yleensä olleet alkuvuotta raskaampia, mikä on hyvä ottaa huomioon talouden toteutumaa tarkasteltaessa. Esimerkiksi palkkojen yleiskorotukset tulevat voimaan 1.10, mikä tulee kasvattamaan henkilöstökustannuksia loppuvuoden aikana ja verotulokertymään sisältyy aina epävarmuutta. Talouden toteutumalukuja voidaan kuitenkin pitää tasapainoisena nykytilanteessa.
Kulukehitykseen vaikuttavia epävarmuustekijöitä kuluvan vuoden osalta ovat yleinen taloudellinen tilanne, maailmantilanne, verotulokehitys, inflaatio ja korkokulujen kehityksen taso. Taloustilanteen aktiivinen seuranta, toimenpideohjelman sekä kustannustietoisten ratkaisujen tekeminen ovat kuitenkin ehdottoman tärkeitä tekijöitä talouden tasapainon saavuttamisessa.
Investointien nettomenot ovat olleet 3,2 milj. euroa eli 25,6 % investointien nettomäärärahasta. Vuoden 2025 nettoinvestointimääräraha on 12,4 milj. euroa.
Lainamäärä heinäkuun lopussa on 62,8 milj. euroa, joista lyhytaikaisten lainojen määrä on 22 milj. euroa Lainoja on lyhennetty 1,48 milj. euroa heinäkuun loppuun mennessä vuoden 2024 lopun tilanteeseen verrattuna.
Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 31.7.2025 on oheismateriaalina.