Kaupunginhallitus, kokous 18.11.2025

§ 396 Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1.-31.10.2025

LAPDno-2024-426

Valmistelija

  • Anne Marjamäki, Talouspäällikkö, anne.marjamaki@lapua.fi

Perustelut

Verotulot ja valtionosuudet

Vuoden 2025 lokakuun loppuun mennessä kunnallisveroa on kertynyt 20,6 milj. euroa eli 80 %:talousarviosta. Kunnallisverotuloja on kertynyt 0,8 milj. euroa vähemmän talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Ensimmäistä kertaa kuluvan vuoden aikana kunnallisverotulojen kertymä jäi syyskuussa alle budjetoidun tason ja lokakuussa tämä heikompi kehitys on jatkunut. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna kunnallisverotuloja on kertynyt 0,8 milj. euroa enemmän.

Kiinteistöveroa on kertynyt lokakuun loppuun mennessä 3,2 milj. euroa eli 93,9 % budjetoiduista kiinteistöverotuloista. Kiinteistöverotuotoille on luonteenomaista, että ne kertyvät epätasaisesti ja tilityksissä on suurta kuukausittaista vaihtelua. Merkittävimmät kiinteistöverotilitykset ajoittuvat loppukesään ja syksyyn ja merkittävimmät tilitykset on nyt saatu.   

Yhteisöveroa on kertynyt lokakuun loppuun mennessä 2,2 milj. euroa eli 90 % talousarviosta. Yhteisöverotuloa on kertynyt 0,16 milj. euroa enemmän talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Edelliseen vuoteen verrattuna yhteisöverotuloja on kertynyt lähes yhtä paljon. Yhteisöverotulojen kehitys on ollut myönteistä talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Yhteisöveron kertymä on herkkä suhdannevaihteluille ja yritysten tuloskehitykselle ja sen määrä voi vaihdella neljännesten välillä.

Verotulojen kokonaiskertymä on raportointiajalta 26,07 milj. euroa. Talousarvioon tasaiseen toteutumaan verrattuna verotuloja on kertynyt 0,3 milj. euroa vähemmän, mikä vastaa 1 %-yksikköä. Verotulojen kertymä on toistaiseksi jäänyt jälkeen talouden tasaisesta toteutumasta, mikä johtuu kunnallisverotulojen pienemmästä kertymästä. Kuluvan vuoden tuoreimpien verotuloennusteiden mukaan kunnallisveron loppuvuoden kertymä ennuste alenee selvästi johtuen pienemmistä ennakonpidätyksistä.

Valtionosuuksiin on budjetoitu 14,4 milj. euroa. Lokakuun loppuun mennessä valtionosuuksia on tilitetty 12,1 milj. euroa. Valtionosuudet tilitetään kuukausittain.

Käyttötalous ja vuosikate 1.1. - 31.10.2025

Liitteenä oleva ta­lou­den toteutumaraportti sisältää sekä sisäiset että ul­koi­set erät.

Talouden tasainen toteutumaprosentti on 83,3 %.

Toimintatuotot ovat 14,67 milj. euroa ja toimintakulut ovat 51,37 milj. eu­roa.

Toimintakate on -36,4 milj. euroa ja vuosikate on 6,4 milj. euroa. Lapuan kaupungin talous on toteutunut  talousarviota parempana. Koko vuoden lopullista tulosta arvioitaessa on kuitenkin pidettävä mielessä, että loppuvuoden kulut ovat yleensä alkuvuotta raskaampia, mikä on hyvä ottaa huomioon talouden toteutumaa tarkasteltaessa  Talouden toteutumalukuja voidaan kuitenkin pitää tasapainoisena tarkastelujakson osalta. Toimintakulut ovat alittuneet 3,1 %-yksikköä talouden tasaiseen to­teu­tu­maan verrattuna. Tämä vastaa 2 milj. euroa. Toimintatuotot ovat toteutuneet 82,3 %.sti.

Kaupunginhallituksen ja lautakuntien talousarvioiden to­teu­tu­mi­nen 1.1. - 31.10.2025

Kaupunginhallituksen toimintatuotot ovat 4 milj. euroa ja toimintakulut 7,9 milj. euroa. Toimintakate on -3,9  milj. euroa. Kaupunginhallituksen toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,6 milj. euroa eli 11,9 %-yksikköä. Toimintakatteen alittuminen selittyy hyvällä toimintatuottojen kehityksellä. Toimintakulut ovat sen sijaan hieman talouden tasaista toteutumaa korkeammat. Kaupunginhallituksen toimintakulut eivät ole verrannolliset edelliseen vuoteen, koska työllisyyspalvelujen kustannukset ovat mukana kaupunginhallituksen luvuissa vuoden 2025 alusta lähtien sillä työllisyyspalveluiden siirto kunnille on tapahtunut vuoden 2025 alusta.

Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat 0,7 milj. euroa ja toimintakulut 24,2 milj. euroa. Toimintakate on -23,49 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 83 %:sti talousarvioon verrattuna. Sivistyslautakunnan toimintakate on alittunut 0,3 %-yksikköä (0,1 milj. euroa)  tasaiseen toteutumaan verrattuna. Toimintatuotot ovat toteutuneet talousarvioon nähden 57,6 %:sti eli ne ovat alittuneet 25,7 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Tämä vastaa 0,3 milj. euroa. Sivistyslautakunnan toimintakulut ovat toteutuneet 81,9 %:sti eli toimintakulut ovat alittuneet 1,4 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna (0,4 milj. euroa). Sivistyslautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 9 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa. Edelliseen vuoteen verrattuna sivistyslautakunnan toimintakulut ovat kasvaneet 0,5 milj. eurolla mikä vastaa 2 %:a.

Hyvinvointilautakunnan toimintatuotot ovat 0,9 milj. euroa ja toimintakulut 6 milj. euroa. Toimintakate on -5,07  milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 78,6 %:sti eli toimintakate on alittunut 4,7 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna, mikä vastaa 0,3 milj. euroa. Hyvinvointilautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 9 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa. Edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna toimintakulut ovat kasvaneet 0,1 milj. euroa mikä vastaa 1,4 %:ia. 

Teknisen lautakunnan toimintatuotot ovat 8,8  milj. euroa ja toimintakulut ovat 12,8  milj. euroa. Toimintakate on -3,7 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 70,8 %:sti. Teknisen lautakunnan toimintakate on alittunut 12,5 %-yksikköä mikä vastaa 0,7 milj. euroa. Vanhan lukion tontilla on uimahallin ja lp-alueen rakentamisen yhteydessä todettu öljyllä pilaantuneita maita myös aiemmin kunnostetun alueen ulkopuolelta. Kunnostustoimenpiteistä on aiheutunut käyttötalouteen arviolta 0,1 milj. euron lisäkustannukset, joita ei ole talousarviossa huomioitu. Pilaantuneiden maiden kunnostus aiheuttaa käyttötalouteen n. 0,1 milj. euron ylitysuhan. Em. lisäkustannukset eivät toistaiseksi näy lautakunnan talouden toteutumassa.

Ympäristölautakunnan toimintatuotot ovat olleet 0,13 milj. euroa ja toimintakulut 0,3 milj. euroa. Toimintakate on -0,15 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 65,1 %:sti. Ympäristölautakunnan toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,04 milj. eurolla.

Ennuste talouden toteutumasta

Toimintatuottoihin on budjetoitu 17,8 milj. euroa. Toimintatuottojen toteutuma lokakuun lopussa on ollut n. 14,7 milj. euroa. Toimintatuottojen tasainen toteutuma olisi 83,3%. Toimintatuottoja on lokakuun lopussa kertynyt 1%-yksikköä talousarvion tasaista toteutumaa heikommin. Tämä vastaa 0,2 milj. euroa. 

Toimintakuluihin on budjetoitu 64,1 milj. euroa. Lokakuun lopun toteutuman mukaan toimintakulut olivat 51,4 milj. euroa. Talousarvio on toteutunut toimintakulujen osalta 80,2 %:sti. Alitusta on talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 3,1 %-yksikköä, mikä vastaa 2 milj. euroa. Toimintakulut ovat edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 1 milj. euroa suuremmat, mikä vastaa 2 prosenttia. Lomapalkkajaksotuksen muutos on +0,1 milj. euroa ja tämä vaikuttaa toimintakuluja pienentävästi. 

Toimintakatteeksi on budjetoitu -45,9 milj. euroa. Lokakuun lopussa toimintakate oli –36,4 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut talousarvioon verrattuna 79,4 %:sti. Toimintakate on alittunut 1,8  milj. eurolla (3,9 %-yksikköä) lokakuun lopun tilanteessa.

Verotuloja on kertynyt lokakuun loppuun mennessä 26 milj. euroa ja valtionosuuksia 12,1 milj. euroa. Verotuloja on kertynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,3 milj. euroa (1 %-yksikköä) vähemmän. Kunnallisverotulojen kertymä on lokakuun loppuun mennessä jäänyt edelleen talousarvion mukaista tasaista kertymää pienemmäksi. Syyskuussa alkanut kehityssuunta ei ole kääntynyt, mikä antaa viitteitä verotulojen kertymän hidastumiseen suhteessa talousarvioon. Tuoreimmissa verotuloennusteissa on alennettu kunnallisverotulokertymäennusteita johtuen pienemmistä ennakonpidätyksistä. Myös työllisyyden odotettua heikompi kehitys kuluvana vuonna on johtanut siihen, että palkkatulojen kehitysarvio on heikentynyt. Talousarvion budjetoidut kunnallisverotulot on vielä mahdollista saavuttaa, mikäli loppuvuoden kunnallisverotulot pysyvät samalla tasolla kuin viime vuoden lopun tilitykset. Nykyisen kehityksen perusteella on kuitenkin mahdollista että kunnallisverotulot jäävät budjetoitua pienemmiksi. Tämä on syytä huomioida ja ottaa ennakoivasti huomioon talousarviossa ennustetta tarkistamalla. Verokertymän jääminen ennusteesta vaikuttaa tilikauden tulosta heikentävästi. Edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna verotuloja on kuitenkin kertynyt 0,8 milj. euroa enemmän (3,3%).

Valtionosuuksia tilitetään kuukausittain ja ne ovat noudattaneet talousarvion tasaista toteutumaa. Valtionosuuksia on tilitetty lokakuun loppuun mennessä 12,1 milj. euroa.

Rahoitustuotot ja -kulut tiliryhmän rahoitustuotot ovat 4,7 milj. euroa. Talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna rahoitustuotot ovat toteutuneet 100,7 %:sti. Rahoitustuotot ja -kulut tiliryhmä sisältää sisäiset korkotuotot, joiden osuus on 5,4 milj. euroa lokakuun lopussa. Lainojen korkokuluja on maksettu 0,9 milj. eurolla.

Vuosikate on 6,4 milj. euroa. Vuosikate on 1,6 milj. euroa parempi kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Vuosikate on myös 2,4 milj. euroa talouden tasaista toteutumaa parempi.

Toimintakulut ovat syyskuun talousraporteilla 2 milj. euroa pienemmät talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Kulukehitys verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan on ollut 2%, mutta tästä ei voida vielä tehdä päätelmiä kuluvan vuoden toimintakulujen kasvun tasosta koska loppuvuosi on yleensä ollut kulurakenteeltaan raskaampaa. Syyskuun raportilla toimintakulujen kasvu edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 0,5%, mikä osoittaa että kuukausittaiset vaihtelut voivat olla merkittäviä. Toimintakulujen kehitys painottuu usein vuoden viimeisiin kuukausiin esimerkiksi lomapalkkajaksotusten ja muiden kertaluonteisten erien vuoksi. Lomapalkkajaksotuksen muutos lokakuussa on ollut noin + 0,1 milj. euroa, mikä on pienentänyt toimintakuluja. Yleisesti ottaen lomapalkkajaksotus vaikuttaa kuitenkin tilinpäätösvaiheessa toimintakuluja kasvattavasti eli vaikutus on tällöin negatiivinen. Toimintakulut sisältävät työllisyyspalvelujen kustannukset kuluvan vuoden alusta lähtien, joten 2 %:n kasvua voidaan pitää maltillisena.

Lapuan kaupungin talous on toteutunut lokakuun lopussa talousarviota parempana. Koko vuoden lopullista tulosta arvioitaessa on kuitenkin pidettävä mielessä, että loppuvuoden kulut ovat yleensä alkuvuotta raskaampia, mikä on hyvä ottaa huomioon talouden toteutumaa tarkasteltaessa. Esimerkiksi palkkojen yleiskorotukset tulivat voimaan lokakuun alusta ja tämä tulee kasvattamaan henkilöstökustannuksia loppuvuoden aikana. Myös kunnallisverotuottojen kehittymiseen sisältyy riskiä, jolla on suora vaikutus tilikauden tulokseen. Talouden toteutumalukuja voidaan kuitenkin pitää tasapainoisena tarkastelujakson osalta ja tämän perusteella ennakoidaan, että talousarvion 2025 ennakoitu 1,8 milj. euron alijäämä ei toteutuisi näin suurena.

Kulukehitykseen vaikuttavia epävarmuustekijöitä kuluvan vuoden osalta ovat yleinen taloudellinen tilanne, maailmantilanne, verotulokehitys, inflaatio ja korkokulujen kehityksen taso.

Taloustilanteen aktiivinen seuranta, toimenpideohjelman sekä kustannustietoisten ratkaisujen tekeminen ovat kuitenkin ehdottoman tärkeitä tekijöitä talouden tasapainon saavuttamisessa.

Investointien nettomenot ovat olleet 7,2 milj. euroa eli 58,6 % investointien nettomäärärahasta. Vuoden 2025 nettoinvestointimääräraha on 12,4 milj. euroa.

Lainamäärä lokakuun lopussa on 62,9 milj. euroa, joista lyhytaikaisten lainojen määrä on 23 milj. euroa. Lainoja on lyhennetty 1,4 milj. euroa lokakuun loppuun mennessä vuoden 2024 lopun tilanteeseen verrattuna. 

Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 31.10.2025  on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Satu Kankare, Kaupunginjohtaja, satu.kankare@lapua.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi talouden toteutuman 1.1.-31.10.2025.

Päätös

Kaupunginjohtaja alusti asiaa. Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan ehdotuksen keskustelun jälkeen.