Perustelut
Verotulot ja valtionosuudet
Vuoden 2025 kesäkuun loppuun mennessä kunnallisveroa on kertynyt 13,29 milj. euroa eli 51,6 %:talousarviosta. Kunnallisverotuloja on kertynyt 0,4 milj. euroa enemmän talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna kunnallisverotuloja on kertynyt 0,38 milj. euroa enemmän.
Kiinteistöveroa on kertynyt kesäkuun loppuun mennessä 0,17 milj. euroa eli 5 % budjetoiduista kiinteistöverotuloista. Kiinteistöverotuotot kertyvät epätasaisesti ja tilityksissä on suurta kuukausittaista vaihtelua, joten ensimmäisen puolivuotiskauden tilanne ei ole poikkeuksellinen kiinteistöverokehityksen osalta. Merkittävimmät kiinteistöverotilitykset ajoittuvat loppukesään ja alkusyksyyn.
Yhteisöveroa on kertynyt kesäkuun loppuun mennessä 1,4 milj. euroa eli 58,7 % talousarviosta. Yhteisöverotuloa on kertynyt 0,2 milj. euroa enemmän talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Edelliseen vuoteen verrattuna yhteisöverotuloja on kertynyt 0,1 milj. euroa vähemmän. Yhteisöverotulojen kehitys on ollut myönteistä talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna. Yhteisöveron kertymä on kuitenkin herkkä suhdannevaihteluille ja yritysten tuloskehitykselle ja sen määrä voi vaihdella neljännesten välillä.
Verotulojen kokonaiskertymä on raportointiajalta 14,9 milj. euroa. Talousarvioon tasaiseen toteutumaan verrattuna verotuloja on kertynyt 0,9 milj. euroa vähemmän, mikä vastaa 2,9 %-yksikköä. Verotulojen kertymä on toistaiseksi jäänyt jälkeen talouden tasaisesta toteutumasta, mikä selittyy ensisijaisesti kiinteistöverojen epätasaisella kertymisellä ja niiden pääasiallisten tilitysten ajoittumisella loppukesään ja alkusyksyyn.
Valtionosuuksiin on budjetoitu 14,4 milj. euroa. Kesäkuun loppuun mennessä valtionosuuksia on tilitetty 7,25 milj. euroa. Valtionosuudet tilitetään kuukausittain.
Käyttötalous ja vuosikate 1.1. - 30.6.2025
Oheismateriaalina oleva talouden toteutumaraportti sisältää sekä sisäiset että ulkoiset erät.
Talouden tasainen toteutumaprosentti on 50 %.
Toimintatuotot ovat 9 milj. euroa ja toimintakulut ovat 30,2 milj. euroa.
Toimintakate on -21,05 milj. euroa ja vuosikate on 3,8 milj. euroa. Lapuan kaupungin talous on toteutunut ensimmäisellä puolivuotiskaudellaan talousarviota parempana. Koko vuoden lopullisesta toteutumasta on kuitenkin haastavaa tehdä johtopäätöksiä, sillä loppuvuoden kulut ovat yleensä olleet alkuvuotta raskaampia, mikä on hyvä ottaa huomioon talouden toteutumaa tarkasteltaessa. Talouden toteutumalukuja voidaan kuitenkin pitää tasapainoisena ensimmäisen puolivuotiskauden osalta. Toimintakulut ovat alittuneet 2,8 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Tämä vastaa 1,8 milj. euroa. Toimintatuotot ovat toteutuneet 50,5 %.sti eli niitä on kertynyt 0,5 %-yksikköä enemmän, mikä vastaa 0,1 milj. euroa.
Kaupunginhallituksen ja lautakuntien talousarvioiden toteutuminen 1.1. - 30.6.2025
Kaupunginhallituksen toimintatuotot ovat 2,3 milj. euroa ja toimintakulut 4,5 milj. euroa. Toimintakate on -2,17 milj. euroa. Kaupunginhallituksen toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,6 milj. euroa eli 10,3 %-yksikköä. Kaupunginhallituksen toimintakulut eivät ole verrannolliset edelliseen vuoteen, koska työllisyyspalvelujen kustannukset ovat mukana kaupunginhallituksen luvuissa vuoden 2025 alusta lähtien
Sivistyslautakunnan toimintatuotot ovat 0,5 milj. euroa ja toimintakulut 14,15 milj. euroa. Toimintakate on -13,63 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 48,1%:sti talousarvioon verrattuna. Sivistyslautakunnan toimintakate on alittunut 1,9%-yksikköä (0,5 milj. euroa) tasaiseen toteutumaan verrattuna. Toimintatuotot ovat toteutuneet talousarvioon nähden 41,5%:sti eli ne ovat alittuneet 8,5 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Tämä vastaa 0,1 milj. euroa. Sivistyslautakunnan toimintakulut ovat toteutuneet 47,9 %:sti eli toimintakulut ovat alittuneet 2,1%-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna. Sivistyslautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 6 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa.
Hyvinvointilautakunnan toimintatuotot ovat 0,62 milj. euroa ja toimintakulut 3,63 milj. euroa. Toimintakate on -3 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 46,6%:sti eli toimintakate on alittunut 3,4 %-yksikköä talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna, mikä vastaa 0,2 milj. euroa. Hyvinvointilautakunnan hankerahoja on siirretty käyttötalouteen 6 ensimmäiseltä kuukaudelta hankkeiden kulujen mukaisessa suhteessa.
Teknisen lautakunnan toimintatuotot ovat 5,4 milj. euroa ja toimintakulut ovat 7,7 milj. euroa. Toimintakate on -2,1 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 40,4%:sti. Teknisen lautakunnan toimintakate on alittunut 9,6 %-yksikköä mikä vastaa 0,5 milj. euroa. Vanhan lukion tontilla on uimahallin ja lp-alueen rakentamisen yhteydessä todettu öljyllä pilaantuneita maita myös aiemmin kunnostetun alueen ulkopuolelta. Kunnostustoimenpiteistä on aiheutunut käyttötalouteen arviolta 0,1 milj. euron lisäkustannukset, joita ei ole talousarviossa huomioitu. Pilaantuneiden maiden kunnostus aiheuttaa käyttötalouteen n. 0,1 milj. euron ylitysuhan. Em. lisäkustannukset eivät toistaiseksi näy lautakunnan talouden toteutumassa.
Ympäristölautakunnan toimintatuotot ovat olleet 0,1 milj. euroa ja toimintakulut 0,18 milj. euroa. Toimintakate on -0,06 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut 27,1 %:sti. Ympäristölautakunnan toimintakate on alittunut talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,05 milj. eurolla.
Ennuste talouden toteutumasta
Toimintatuottoihin on budjetoitu 17,8 milj. euroa. Toimintatuottojen toteutuma kesäkuun lopussa on ollut n. 9 milj. euroa. Toimintatuottojen tasainen toteutuma olisi 50%. Toimintatuottoja on kertynyt talouden tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,5 %-yksikköä enemmän mikä vastaa 0,1 milj. euroa. Toimintatuotot eivät aina kerry tasaisessa tahdissa ja kuukausittaiset vaihtelut voivat olla suuria.
Toimintakuluihin on budjetoitu 64,1 milj. euroa. Kesäkuun lopun toteutuman mukaan toimintakulut olivat 30,2 milj. euroa. Talousarvio on toteutunut toimintakulujen osalta 47,2 %:sti. Alitusta on talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 2,8 %-yksikköä, mikä vastaa 1,8 milj. euroa. Toimintakulut ovat edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna vain n. 0,1 milj. euroa suuremmat, mikä vastaa 0,2 prosenttia. Lomapalkkajaksotuksen muutos kesäkuulta on +0,1 milj. euroa ja tämä vaikuttaa toimintakuluja pienentävästi.
Toimintakatteeksi on budjetoitu -45,9 milj. euroa. Kesäkuun lopussa toimintakate oli -21,1 milj. euroa. Toimintakate on toteutunut talousarvioon verrattuna 45,9%:sti. Toimintakate on alittunut 1,88 milj. eurolla (4,1 %-yksikköä) talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna.
Verotuloja on kertynyt kesäkuun loppuun mennessä 14,9 milj. euroa ja valtionosuuksia 7,25 milj. euroa. Verotuloja on kertynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna 0,9 milj. euroa (2,9%-yksikköä) vähemmän. Verotulojen kertymä on toistaiseksi jäänyt jälkeen talouden tasaisesta toteutumasta, mikä selittyy ensisijaisesti kiinteistöverojen epätasaisella kertymisellä ja niiden pääasiallisten tilitysten ajoittumisella loppukesään ja alkusyksyyn. Vaikka kevään verotuloennusteet antavat viitteitä hieman budjetoitua pienemmistä kunnallisverotuloista koko vuoden osalta, ensimmäisen puolivuotiskauden verokertymä on ollut suotuisa kunnallisvero- ja yhteisöverotulojen osalta. Verotulojen kertymisen tilannetta seurataan, eikä kunnallisverotulojen koko vuoden kehityksestä voida vielä tässä vaiheessa tehdä lopullisia päätelmiä, ja mm. kiinteistöverotilitysten ajoittuminen vuoden toiselle puoliskolle vaikuttaa osaltaan sekä verotulokehitykseen että vuosikatteeseen. Edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna verotuloja on kertynyt 0,16 milj. euroa enemmän (1,1%).
Rahoitustuotot ja -kulut tiliryhmän rahoitustuotot ovat 2,7 milj. euroa. Talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna rahoitustuotot ovat toteutuneet 58,3 %:sti. Rahoitustuotot ja -kulut tiliryhmä sisältää sisäiset korkotuotot, joiden osuus on 3,14 milj. euroa kesäkuun lopussa. Lainojen korkokuluja on maksettu 0,6 milj. eurolla.
Vuosikate on 3,8 milj. euroa. Vuosikate on 0,7 milj. euroa parempi kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Vuosikate on myös 1,3 milj. euroa talouden tasaista toteutumaa parempi.
Lapuan kaupungin talous on toteutunut ensimmäisellä puolivuotiskaudellaan talousarviota parempana. Koko vuoden lopullisesta toteutumasta on kuitenkin haastavaa tehdä johtopäätöksiä, sillä loppuvuoden kulut ovat yleensä olleet alkuvuotta raskaampia, mikä on hyvä ottaa huomioon talouden toteutumaa tarkasteltaessa. Esimerkiksi palkkojen yleiskorotukset tulevat voimaan 1.10, mikä tulee kasvattamaan henkilöstökustannuksia loppuvuoden aikana. Talouden toteutumalukuja voidaan kuitenkin pitää tasapainoisena ensimmäisen puolivuotiskauden osalta.
Kulukehitykseen vaikuttavia epävarmuustekijöitä kuluvan vuoden osalta ovat yleinen taloudellinen tilanne, maailmantilanne, verotulokehitys, inflaatio ja korkokulujen kehityksen taso. Taloustilanteen aktiivinen seuranta, toimenpideohjelman sekä kustannustietoisten ratkaisujen tekeminen ovat kuitenkin ehdottoman tärkeitä tekijöitä talouden tasapainon saavuttamisessa.
Investointien nettomenot ovat olleet 2,4 milj. euroa eli 19 % investointien nettomäärärahasta. Vuoden 2025 nettoinvestointimääräraha on 12,4 milj. euroa.
Lainamäärä kesäkuun lopussa on 63,4 milj. euroa, joista lyhytaikaisten lainojen määrä on 22 milj. euroa Lainoja on lyhennetty 0,9 milj. euroa kesäkuun loppuun mennessä vuoden 2024 lopun tilanteeseen verrattuna.
Lapuan kaupungin talouden toteutumaraportti 1.1. - 30.6.2025 (puolivuosikatsaus) on oheismateriaalina.