Kaupunginhallitus, kokous 17.6.2024

§ 198 Talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 lähtökohdat

LAPDno-2024-426

Valmistelija

  • Anne Marjamäki, Talouspäällikkö, anne.marjamaki@lapua.fi

Perustelut

Vuoden 2025 talousarvion laadinta

Hallintosäännön 54 § mukaan kaupunginhallitus hyväksyy talousarvion suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Talousarviokehyksen asettaminen käynnistää vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman 2026 - 2027 laatimisen, jonka perusteella toimielimet laativat talousarvioehdotuksensa. Talousarviokehys vuodelle 2025 on valmisteltu vuoden 2023 tilinpäätöksen, kuluvan vuoden talouskehityksen, talousarvion 2024 ja talousennusteiden pohjalta.

Talousarvioraamin valmistelussa ei päästä vähimmäistavoitteeseen eli nollatulokseen vuoden 2025 osalta, koska valtionosuudet ovat pienentyneet. Talousarvio 2025 on vuoden 2024 talousarvion ohella muodostumassa alijäämäiseksi, koska sote-muutoksen seurauksena valtionosuuksia ja veroprosenttia leikattiin ja sen seurauksena kaupungin saama verorahoitus on vähentynyt merkittävästi. Verorahoituksen vähentymisen määrä on sen verran suuri, että se vaatii säästötoimenpiteitä, jotta talousarvio saataisiin tasapainoon. Talousarvioraamin valmistelussa on pidättäydytty käyttömenoja lisäävistä toiminnoista ja toimintojen laajentamisesta. Käytännössä talousarvioraamiin on varattu palkankorotuksiin tarvittavat määrärahat.

VM:n Kuntatalousohjelmassa 25.4.2024 arvioidaan kuntatalouden tilaa ja näkymiä. Vuoden 2023 kuntatalouden tilinpäätösten perusteella kuntatalouden tila oli varsin hyvä ja toiminnan ja investointien rahavirta oli positiivinen. Lukujen taustalla on kuitenkin poikkeuseriä (esim. verohännät), joiden vaikutus ei kanna tuleville vuosille. Vuonna 2024 kuntatalouden toiminnan ja investointien rahavirran arvioidaan muuttuvan negatiiviseksi, sillä kuntien menot jatkavat kasvuaan. Samalla valtionosuudet pienentyvät ja verotulot supistuvat sote-uudistukseen liittyvien niin kutsuttujen verohäntien poistuessa. Kuntatalouden epätasapaino syvenee lähivuosina erityisesti kasvavien kustannusten, investointipaineiden ja sote-uudistukseen liittyvien valtionosuuksien täsmäytysten ja takaisinperinnän takia. Synkkenevä kuntatalouden tilanne asettaa haasteita taloudenpidolle ja vaatii huolellista suunnittelua ja toimenpiteitä tulevaisuuden varalle.

Lapuan kaupungin taloudellinen tilanne

Lapuan kaupungin talous toteutui vuonna 2023 neljättä vuotta peräkkäin ylijäämäisenä. Tilikauden 2023 tulos oli 4,4 milj. euroa ylijäämäinen ja kaupungin lainakanta oli vuoden 2023 lopussa 63,1 milj. euroa eli 4.501 euroa asukas. Kaupungin lainakanta väheni edellisestä vuodesta 4,4 milj. euroa. Taseen kertynyt ylijäämä oli 26,7 milj. euroa. Vuosille 2020-2024 on ollut yhteistä se, että ne ovat pitäneet sisällään poikkeuksellisia eriä (koronatuet, verohännät).

Kuntatalouden tilanteen on ennakoitu heikkenevän vuodesta 2024 alkaen kun poikkeuksellisia eriä (verohäntiä) ei enää saada. Lisäksi valtionosuuksien täsmäytys vaikuttaa kuntien valtionosuuksiin vähentävästi vuodesta 2024 alkaen ja se tehdään jälkikäteen myös vuoden 2023 osalta. Vuoden 2023 täsmäytykseen liittyvä valtionosuuksien vähennys tehdään vuosina 2025-2027.

Lapuan kaupungin vuoden 2024 talousarvio on alijäämäinen 1,9 milj. euroa. Kuluvan vuoden neljän ensimmäisen kuukauden perusteella talouden kehitys on ollut myönteistä, joskin toimintakuluissa on kasvupainetta erityisesti kesäkuukausien aikana henkilöstömenoissa kun maksuun tulevat lomarahat ja joilloin myös kausityöntekijöiden määrä on suuri etenkin viheraluepalveluissa. Vuoden 2024 palkkojen yleiskorotukset tulevat voimaan 1.6.2024, joten toimintakulut kasvavat henkilöstömenojen osalta kesäkuusta alkaen. Toimintakuluihin vaikuttavia muita merkittäviä tekijöitä kuluvan vuoden osalta inflaation ja korkokulujen kehitys. Alkuvuoden taloustilanne on kehittynyt talousarvion tasaiseen toteutumaan verrattuna ennakoitua paremmin, mutta tästä ei voida vielä tehdä päätelmiä talousarvion paremmasta toteutumisesta vuoden lopussa.

Talousarvion laadintaperusteet ja talouskehys vuodelle 2025

Lapuan kaupungin taloussuunnitelman mukainen lähtötilanne on alijäämäinen. Taloussuunnittelun keskeisimpiä haasteita ovat Suomen taloustilanne ja kuntatalouden näkymien heikentyminen, epätietoisuus työllisyysalueen valtionosuusrahoituksesta, mahdolliset muut valtionosuusleikkaukset sekä verotulojen kehitys. Vuonna 2025 valtionosuutta pienentävät sote-uudistuksen yhteydessä kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden kustannusten ja tulojen tarkistumisesta aiheutuvat erät.

Talousarvioraamin valmistelussa ei päästä vähimmäistavoitteeseen eli nollatulokseen vuoden 2025 osalta verorahoituksen vähentymisen vuoksi. Raamissa on kunnallisverotulot arvioitu nykyisen veroprosentin pohjalta. Tasapainoiseen talousarvioon pääseminen vaatii säästötavoitteita ja kunnallisveroprosentin tarkastelua.  Talousarvioraamin valmistelussa on pidättäydytty käyttömenoja lisäävistä toiminnoista ja toimintojen laajentamisesta. Lautakunnille tulee asettaa säästötavoite esitettyyn raamiin siten, että säästötoimenpiteiden avulla pyritään raamista poiketen saavuttamaan talouden tasapaino.

Vuoden 2025 talousarvioraamin pohjana on vuoden 2024 talousarvio, johon on tehty palkkamenojen osalta 4 %:n korotus ja muut määrärahat on pidetty ennallaan. Myös toimintatuottoja on välttämätöntä arvioida siten, että vähintään 2,5 %:n kasvutuotto saavutetaan. Tulojen lisäämiseksi maksut ja taksat tarkistetaan vähintään kustannustason nousua vastaavasti ja tarkastellaan uusia vaihtoehtoja tulojen lisäämiseksi. Nyt esitetty raami on tiukka, koska se sallii ainoastaan palkankorotukset. Talousarvioraamiin pääseminen ja lautakunnille asetetut säästötavoitteet vaativat linjausta, mitkä ovat sellaisia toimintoja joita sopeutetaan.

Mahdolliset kehittämistarpeet tulee rahoittaa annetun raamin sisältä, jotta kokonaistalous ei heikenny nykyisestä. Talousarviomuutoksiin tulee suhtautua kriittisesti vuoden 2025 aikana.

Palvelutarjontaa ei laajenneta uusilla palveluilla ellei muutos tuo vastaavaa toiminnallista säästöä jollain muulla tavalla. Tämä säästö tulee osoittaa luotettavalla tavalla. Henkilöstösuunnitelmissa tulee huomioida henkilöstön eläköityminen sekä vakanssin vapautuessa on tutkittava mahdollisuudet järjestellä työtehtäviä/toimintoja uudella tavalla. Kaupungin toimenpideohjelma tulee ottaa osaksi talousarviovalmistelua, kun tarkastellaan palvelutuotannon tehokkuutta, tuottavuutta ja palvelutasoa- ja laajuutta ja selvittää vaihtoehtoisia palvelujen tuotantotapoja. Toimitilojen tehokasta käyttöä tulee selvittää tilakustannusten pienentämiseksi.

Sisäisiä vuokria ei talousarviolaadinnan lähtövaiheessa oteta mukaan, vaan niistä annetaan erilliset ohjeet talousarviolaadinnan edetessä.

Kaupungin toimenpideohjelmaa tulee suunnitelmallisesti ja aktiivisesti jatkaa taloussuunnitelmakauden 2025-2027 aikana. Vuoden 2025 talousarvioraamin pohjana on kuluvan vuoden talousarvio. Palkkojen sopimuskorotuksiin on varattu 4 %:n korotus vuoden 2024 talousarvion palkkamenoihin verrattuna.

Investoinneista tulee laatia priorisointilista toimialoittain, investoinnin jaksottuessa useammalle vuodelle tulee investoinnista esittää myös sen kokonaiskustannusarvio.  Myös investointien kustannusarviot tulee esittää luotettavalla tavalla, jotta voidaan varmistua, että investointi ei todellisuudessa nouse merkittävästi arvioitua suuremmaksi.

Toiminnalliset tavoitteet tulee johtaa Lapuan kaupungin strategian pohjalta ja tavoitteen toteutumista pitää pystyä arvioimaan/mittaamaan. Valtuustoon nähden sitovat tavoitteet esitetään ulkoasultaan yhtenäisesti ja selkeästi erillisen teknisen laadintaohjeen mukaisesti.

Lautakuntien tulee käsitellä talousarvioesitykset 30.9 - 18.10.2024 välisenä aikana. Lautakunnilta edellytetään toimenpideohjelman mukaisia toimenpiteitä talousarviovalmistelussa.  Mikäli talousarvioesitykset poikkeavat oleellisesti annetusta talousarviokehyksestä, esitykset palautetaan lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Investoinneista tulee laatia priorisointilista toimialoittain. Vuoden 2025 nettoinvestointien katto on 6,3 milj. euroa. Uimahallia koskeva investointi ei sisälly tähän investointikattoon. Kaupungin velkamäärä kasvaa reipppaasti investointason kohotessa ja talousarvion ollessa alijäämäinen.

Tämän hetkisten lähtötietojen perusteella ensi vuoden talousarvioraamissa vuosikate on vain  3,6 milj. euroa. Raamin alijäämä on n. 3,1 milj. euroa. Mikäli vuosien 2024-2025 alijäämäiset talousarviot toteutuvat ennakoidun mukaisesti, taseessa oleva ylijäämä vähenee 5 milj. eurolla.

Talousarviolaadinnan edetessä arvioita ja laskelmia täydennetään tarvittaessa.

Talousarvion 2025 tekniset laadintaohjeet ja vuoden 2025 talousarvioraamin laskelmat ovat oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

  • Satu Kankare, Kaupunginjohtaja, satu.kankare@lapua.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

1. Kaupunginhallitus hyväksyy vuoden 2025 talousarvion laadinnassa noudatettavat pääperiaatteet ja lautakunnille annettavat talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026 - 2027 laadintaohjeet.

2. Kaupunginhallitus edellyttää lautakunnilta, että toimenpideohjelman mukaisia toimia suunnitellaan ja toteutetaan siten, että toimenpiteiden avulla pyritään raamista poiketen saavuttamaan talouden tasapaino.

 

Päätös

Kaupunginjohtaja alusti asiaa. Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan ehdotuksen keskustelun jälkeen.