Perustelut
Kiinteistölle 408-7-772-2 on annettu ympäristölautakunnan suorittamassa syyskatselmuksessa 20.09.2021 kehotus epäsiististä ulkovarastoinnista. Kiinteistölle on lähetetty kuuleminen 26.09.2022, joka on toimitettu haastemiehen toimesta 2.1.2023 kiinteistön omistajalle. Kiinteistön omistajalle on varattu tilaisuus antaa vastine mahdollisesta hallintopakkoon johtavasta asiasta Lapuan rakennusvalvontaan 14 vrk kuluessa tiedoksi saannista. Asianosainen ei ole antanut vastinetta.
Ympäristölautakunta on päättänyt 13.6.2023 § 47 velvoittaa kiinteistön 408-7-772-2 omistajan siistimään pihapiiri 3.000 €:n uhkasakon uhalla 6 kuukauden kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta.
Päätöstä ei ole saatu toimitettua haastemiehen avulla tiedoksi, joten se on kuulutettu Virallisessa lehdessä 10.9.2024. Kiinteistönomistaja on saanut päätöksen tiedokseen 17.9.2024. Kiinteistön omistajalle asetettu määräaika kiinteistön siivoamiseen on päättynyt 17.3.2025.
Rakennusvalvontaviranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi tai teettämisuhan täytäntöönpantavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.
Rakennusvalvonta on 13.3.2025 paikallakäynnillä todennut, ettei toimenpiteisiin ole ryhdytty.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi
Ympäristölautakunta päättää kuulla kiinteistön 408-7-772-2 omistajaa 3.000 € uhkasakon tuomitsemiseksi, koska omistaja ei ole noudattanut päävelvoitetta.
Lisäksi ympäristölautakunta päättää kuulla kiinteistön 408-7-772-2 omistajaa uuden 5000 € uhkasakon asettamiseksi.
Perustelut:
Rakentamislain 194 §:n mukaan rakentamislain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä (maankäyttö- ja rakennuslaki), jollei jäljempänä toisin säädetä.
Maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset. Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.
Maankäyttö- ja rakennuslain 169 §:n mukaan varastointi ulkosalla on järjestettävä niin, ettei se turmele tieltä tai muulta yleiseltä kulkuväylältä tai alueelta näkyvää maisemaa taikka häiritse ympäröivää asutusta. Asemakaava-alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen, jollei asemakaavasta muuta johdu.
Lapuan kaupungin rakennusjärjestyksen 19.6.2020 12 §:n mukaan ympäristölautakunta suorittaa maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettua ympäristön hoidon valvontaa pitämällä tarvittaessa katselmuksia päättäminään ajankohtina.
Maankäyttö ja rakentamislaki 182 § Uhkasakko ja teettämisuhka
Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.
Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
Maankäyttö ja rakentamislaki 186 § Ilmoitus syytteen nostamiseksi
Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten.
Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.
Uhkasakkolain 6 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Pykälän 2 momentin mukaan uhkasakko asetetaan kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko). Pykälän 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.
Uhkasakkolaki (1113/1990) 10 § Uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.
Uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa. Tämän ylittävältä osalta lisäerät raukeavat niiltä uhkasakkojaksoilta, jotka ovat alkaneet ennen kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.
Tuomitun uhkasakon täytäntöönpanosta ja muuntorangaistuksesta säädetään erikseen.
Uhkasakkolaki (1113/1990) 12 § Uutta uhkasakkoa ei saa asettaa, ellei kysymystä aikaisemman uhkasakon tuomitsemisesta ole käsitelty.
Jos olosuhteet ovat muuttuneet tai asiaan on saatu olennaista uutta selvitystä taikka aikaisempi päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen, uhkasakon asettanut viranomainen voi poistaa aikaisemman uhkasakon asettamista koskevan päätöksensä ja käsitellä asian kokonaan tai osittain uudelleen. Jos aikaisempaan päätökseen on vireillä muutoksenhaku, asian uudelleen käsittelemisestä on ilmoitettava ja tehty päätös toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle.
Uhkasakkolaki 4 §, Toimivalta
Uhkasakkolaki 6 §, Uhkasakon asettaminen
Uhkasakkolaki 7 §, Uhkasakon kohdistaminen
Uhkasakkolaki 8 §, Uhkasakon suuruus
Uhkasakkolaki 9 §, Juokseva uhkasakko
Uhkasakkolaki 18 §, Ilmoitusvelvollisuus
Uhkasakkolaki 19 §, Rekisteröinti
Uhkasakkolaki 20 §, luovutuskirjan vastuu
Päätös
Lautakunta hyväksyi esityksen.