Tekninen lautakunta, kokous 29.4.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 57 Vahingonkorvausanomus liikenneväylille / Oikaisuvaatimus

LAPDno-2025-466

Valmistelija

  • Ulpu Viimaluoto, Kunnallistekniikan päällikkö , ulpu.viimaluoto@lapua.fi

Perustelut

Lapuan kaupungin kunnallisteknisille palveluille on jätetty korvausvaatimus 7.3.2025, joka koskee 27.2.2025 katualueella tapahtunutta rengasvauriota. Anomuksen mukaan torstaiaamuna 27.2.2025 henkilö ajoi Tampparinkoskentiellä isoon, 20 cm syvään, kuoppaan, jonka seurauksena auton takarengas vaurioitui korjauskelvottomaksi ja vanteeseen tuli lommo. Vanne saatiin korjattua, mutta jouduttiin tilaamaan uusi rengas. Anomuksessa pyydetään korvausta toteutuneista kustannuksista, yhteensä 280,00 €.  

Kunnallistekniikan päällikön tekemän päätöksen 2.4.2025 § 7 mukaan kaupunki ei korvaa 27.2.2025 Tampparinkoskentiellä tapahtunutta rengasvauriota, sillä katujen hoito ei ole ollut virheellistä, huolimatonta tai tehtäviä olisi laiminlyöty. Kelirikon takia kaupungin katuverkosto on ollut kovan rasituksen alla ja kaduille on tullut erilaisia vaurioita. Katujen korjaustyöt ovat olleet käynnissä kyseisenä ajankohtana. Tampparinkoskentiellä oleva vaurio olisi ollut väistettävissä, sillä vaurio sijaitsi kadun reunassa. Keliolosuhteet ovat olleet hyvät, katu on ollut märkä muttei liukas ja tapahtuma-aikaan sää on ollut kirkas. 

Viranhaltijapäätöksestä tehtiin oikaisuvaatimus 2. huhtikuuta 2025. Oikaisuvaatimuksessa pyydetään korvaamaan rengasvauriosta johtuneet kustannukset, yhteensä 280 euroa. Oikaisuvaatimuksen mukaan Tiessä ollut 20cm syvä reikä ei ole syntynyt kovin nopeasti ja se olisi ollut korjattavissa paljon aiemmin. Reikä on ajolinjalla kun joudutaan ajamaan omalla kaistalla vastaantuleva liikenne huomioiden, näin ollen katson kaupungin olevan korvausvelvollinen syntyneistä vahingoista (280€).

Paikanpäällä suoritettujen mittausten mukaan kyseisen kaistan leveys keskiviivasta kuopan reunaan on 2,3 metriä. 

Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 3 §:n mukaan kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää kadun rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen, sorapäällysteisen kadun tasaisena pitämisen ja sorapäällysteisen kadun ajoradan pölyn sitomisen. Kadun kunnossapitoon luetaan katualueella olevien istutusten, kadun kalusteiden, korokkeiden, suojakaiteiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapito. Kadun kunnossapito käsittää myös ne toimenpiteet, jotka talvella ovat tarpeellisia kadun pysyttämiseksi kunnossa, kuten lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena, liukkauden torjumisen, liukkauden torjumiseen käytetyn kiviaineksen poistamisen sekä katuojien, sadevesikourujen ja -kaivojen avoinna pitämisen.

Vahingonkorvausvastuun arvioinnissa voidaan ottaa huomioon kunnossapidon laatutasoon vaikuttavat poikkeukselliset sääolot, vuorokaudenaika, kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, eri liikennemuotojen tarpeet sekä liikenneturvallisuus ja esteettömyys. Kunnan ja tontinomistajan velvollisuutena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Jos velvollisuus laiminlyödään, siitä voi seurata vastuussa olevalle vahingonkorvausvastuu. Vahingonkorvausvelvollisuus voi syntyä, jos kadun kunnossapidosta vastuussa olevan todetaan laiminlyöneen kunnossapitolain mukaiset velvollisuutensa pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Vastuun syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perusteluiden mukaan lähtökohtana vastuun syntymisen arvioinnissa on vahingonkorvauslaki (412/1974) . Jos kadun kunnossapidosta vastuussa olevan havaitaan laiminlyöneen velvollisuutensa pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa, kuten viivyttelemällä kadulta vaadittavan kunnossapitotason saavuttamisessa, siitä voi seurata vahingonkorvausvastuu. Lähtökohtana on siis kadun kunnossapidon vahingonkorvausvastuun perustuminen tuottamukselle eli kadun kunnossapidosta vastuussa olevan on täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin tai muuhun virheeseen. Kadulla liikkujan on pääsääntöisesti voitava luottaa siihen, että kadulla liikkuminen voi tapahtua turvallisesti ja että katu täyttää sille asetetun palvelutehtävän. Myös kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja tiedossaan oleviin kadulla tehtäviin töihin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon. Vahingonkorvausvastuuta arvioitaessa on kuitenkin selvitettävä vahingonkärsijän oma tuottamus, joka vahingonkorvauslain perusteella voi alentaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuuta. Kunnalla on mahdollisuus asettaa vastuullaan olevat kunnossapito- ja puhtaanapitotehtävät tärkeysjärjestykseen ja kaduittain kiireellisyysjärjestysjärjestykseen. 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi

Tekninen lautakunta hylkää oikaisuvaatimuksen. 

Perustelut:

Vahingonkorvausvastuun arvioinnissa voidaan ottaa huomioon kunnossapidon laatutasoon vaikuttavat poikkeukselliset sääolot, vuorokaudenaika, kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, eri liikennemuotojen tarpeet sekä liikenneturvallisuus ja esteettömyys. Kunnan ja tontinomistajan velvollisuutena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Jos velvollisuus laiminlyödään, siitä voi seurata vastuussa olevalle vahingonkorvausvastuu. 

Jos kadun kunnossapidosta vastuussa olevan havaitaan laiminlyöneen velvollisuutensa pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa, kuten viivyttelemällä kadulta vaadittavan kunnossapitotason saavuttamisessa, siitä voi seurata vahingonkorvausvastuu. Lapuan kaupunki ei ole viivytellyt kadun kunnossapidon osalta. Routavaurioita on keväälllä 2025 ollut paljon ja routavaurioiden korjaus on ollut käynnissä. Kyse ei ole tuottamuksellisesta toiminnasta eikä Lapuan kaupunki ole laiminlyönyt katujen kunnossapitovelvollisuutta. Ehjän ajokaistan leveys on ollut 2,3 metriä. Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin. Vahinko on tapahtunut pahimpaan routa-aikan, jolloin sekä kunnan että valtion teillä on ollut paljon korjaamattomia routavaurioita. Kunta voi asettaa vastuullaan olevat kunnossapito- ja puhtaanapitotehtävät tärkeysjärjestykseen ja kaduittain kiireellisyysjärjestysjärjestykseen. Edellä mainitun perusteella Lapuan kaupunki katsoo, että sillä ei ole vahingonkorvausvastuuta asiassa.