Valmistelija
Ulpu Viimaluoto, Kunnallistekniikan päällikkö , ulpu.viimaluoto@lapua.fi
Perustelut
Lankilantien tiehoitokunnan puheenjohtaja on toimittanut tekniselle lautakunnalle osoitetun anomuksen 11.4.2023.
Anomuksessa tiehoitokunnan puheenjohtaja kirjoittaa, että Lankilantie on yksityistiekokouksessaan 3.4.2023 päättänyt ryhtyä sillan perusparannusshankkeeseen ja anoa, että kaupunki ottaa vastatakseen siltahankkeen edellyttämät toimenpiteet esisuunnittelusta toteutukseen tarvittavin tarjouspyynnöin ja rahoitushakemuksin. Tiekunta anoo myös, että kaupunki vastaa kustannuksilta niiltä osin jota ELY-rahoitus ei kata. Tiekunta katsoo, että perushankkeen koko, yksityistien läpikulkuliikenne sekä ELY-rahoituksen tilapäinen korotus tiekunnille antavat perusteet normaalia suuremmalle tuelle.
Lankilankosken yksityistie yhdistää Kuortaneentien ja Vasunmäentien toisiinsa, tien pituus on 1211 metriä. Lankilankosken yksityistiellä on silta, joka ylittää Lapuanjoen. Yksityistiellä on osakkaita 35, osakkaiden lisäksi tietä käyttää läpikulkutienä kävelijät, pyöräilijät sekä henkilö- ja pakettiautoliikenne.
Sillalle tehtiin viimeisin kuntokartoitus vuonna 2021, kuntokartoitus ohjeistaa sillan uusimiseen tai kunnostamiseen. Kuntokartoituksen jälkeen sillalle asennettiin 4t -painorajoitukset ohjeistuksen mukaan. Painorajoitus vaikeuttaa mm sillan talvikunnossapitoa.
Tiekunta pidättää itselleen oikeuden olla mukana ja vaikuttamassa perusparannusprosessissa tehtäviin ratkaisuihin tiekunnan esittämien tavoitteiden mukaisesti.
ELY-keskusten myöntämä tuki yksityisteiden siltahankkeisiin on noussut 31.12.2025 asti 75% ->85%. Korotetun avustusmäärän saaneiden hankkeiden tulee olla valmiita kaikilta osin 31.12.2025 mennessä. Lapuan kaupungin tekninen lautakunta on linjannut 1.11.2022 kokouksessaan § 149 Yksityisteiden luokitus, että ELYn avustamia perusparannushankkeita pyritään avustamaan niin, että tiekunnan osuudeksi jää 10 % kustannusarviosta. Mikäli tiekunnan perusparannettavalla tieosuudella ei ole pysyvää asutusta, tiekunnan osuus kasvaa 15 prosenttiin kustannusarviosta. Kalliimpia siltahankkeita voidaan tapauskohtaisesti avustaa niin, että tiekunnan osuudeksi jää kustannusarviosta 5-10 %.
Ehdotus
Esittelijä
Mirva Korpi, Tekninen johtaja, mirva.korpi@lapua.fi
Kaupunki ottaa Lankilan sillan perusparannushankkeen hoitaakseen esisuunnittelusta toteutukseen tarvittavin tarjouspyynnöin ja rahoitushakemuksin. Jotta kaupunki voi toteuttaa sillan perusparannushankkeen, kaupungin ja tiehoitokunnan on tehtävä hoito- ja kunnossapitosopimus. Kaupunki laskuttaa 5 % osuuden tiekunnalta töiden jälkeen. Avustuksen ehtona on, että siltahanke saa valtionavustusta.
Yksityistielain 84 §:n mukaan kunta päättää sen varoista yksityistien tienpitoon myönnettävistä avustuksista, avustuksen ehdoista ja käytön valvonnasta samoin kuin tien tekemisen tai kunnossapidon ottamisesta kokonaan tai osaksi kunnan suoritettavaksi. Edellytyksenä avustuksen myöntämiselle tienpitoon on, että tietä koskevien asioiden hoitamista varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset niin kuin yksityistielain 50 §:ssä edellytetään. Hallintosäännön mukaan tekninen lautakunta päättää yksityistielain mukaisista tehtävistä.
Päätös
Keskustelun jälkeen tekninen johtaja muutti esitystään:
Lautakunta päättää palauttaa asian uuteen valmisteluun lisäselvityksiä varten.
Lautakunta hyväksyi teknisen johtajan muutetun ehdotuksen yksimielisesti.