Perustelut
Into Seinäjoki Oy on lähestynyt Etelä-Pohjanmaan kuntia matkailuyhteistyöehdotuksella:
”Etelä-Pohjanmaan matkailumarkkinointi on vuosikymmeniä ollut pirstaloitunutta ja hajanaista. Visit Lakeus Oy:n toiminta päättyy 31.12.2024. Vuonna 1992 perustettu Seinänaapurien Matkailu Oy, sittemmin Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy, myöhemmin Visit Lakeus Oy, ei ole koskaan edustanut koko maakuntaa. Päin vastoin, alussa osakkaina olleita kuntia on vuosien mittaan luopunut osakkuudesta ja ne ovat keskittyneet omiin markkinointitoimiin. Maakunnan matkailutarjontaa ei siis ole pystytty esittelemään tai markkinoimaan kattavasti.
Uudistuva matkailumarkkinointi Etelä-Pohjanmaalla -hankkeessa on valmisteltu uutta maakunnallista matkailumarkkinoinnin yhteistyömallia. Mallia on esitelty lokakuun lopulla mm. Matkailufoorumissa, EPL:n järjestämässä kuntajohtajakokouksessa ja kunnallisjohdon neuvottelutilaisuudessa. Hankkeen taustalla on ollut tarve sirpaleisen matkailuyhteistyön ja -markkinoinnin selkeyttämiseen ja resurssien kokoamiseen.
Hankkeessa on haastateltu lähes 40 matkailutoimijaa ja -yritystä, järjestetty kaksi työpajaa (joissa molemmissa runsas osanotto, mm. 16-18 edustajaa kunnista) sekä tutustuttu muualla Suomessa toimiviin alueorganisaatioiden toimintaan. Valmistelutyö on ollut perusteellista ja pyritty kuulemaan eri osapuolia. Tiivistetysti voi sanoa, että kaikki ovat olleet yksimielisiä siitä, että selkeyttämistä ja yhteistyötä tarvitaan nykyistä enemmän.
Mikä muuttuu uudessa toimintamallissa:
· alueorganisaatio ei ole pelkästään markkinointiyhtiö, vaan myös matkailun kehittäminen ja yhteistyö ovat keskiössä
· kuntien maksuosuudet on jaettu kolmeen eri kategoriaan (ei Seinäjoki), joissa eri hintaluokat (3 000€, 5 000€ ja 8 000€); luokitteluperusteena asukasluku ja matkailullinen merkittävyys destinaationa.
· kuntamaksuilla palkataan ns. kuntakummi, jonka tehtäviin kuuluu kuntien näkyvyydestä huolehtiminen sekä mm. yhteistyö ja sparraaminen matkailuyritysten kanssa
· selkeästi suurempi panostus osallistamiseen, verkostoitumiseen ja yhteiseen suunnitteluun
· kansainvälisen matkailumarkkinoinnin käynnistäminen.
Huomioitavaa on se, että kuntakummin palkkauksen edellytys on saada kokoon esitetty rahoitus kaikista Etelä-Pohjanmaan kunnista. Seinäjoen kaupungin osuus säilyy nykytasolla. Yhteistyösopimus esitetään tehtäväksi kolmen vuoden ajalle eli vuosille 2025-2027.
Kuntien maksuosuudet määräytyvät seuraavasti:
8 000€ +alv: Alavus, Ilmajoki, Kauhajoki, Kauhava, Kurikka, Lapua ja Ähtäri
5 000€ + alv: Alajärvi, Isokyrö, Kuortane, Lappajärvi ja Teuva
3 000€ + alv: Evijärvi, Isojoki, Karijoki, Soini ja Vimpeli
Uusi yhtiö on Into Seinäjoki Oy:n tytäryhtiö. Yhtiön nimi muutetaan Visit Seinäjoki Region Oy:ksi ja alueen brändi eli markkinointinimi tulee olemaan Visit Seinäjoki Region. Nimenmuutos (vrt. Visit Lakeus) perustuu tarpeen olla tunnistettava ja löydettävissä kartoilta. Lähes kaikkien Suomen matkailualueiden nimet noudattavat maakuntakeskusten nimiä. Nimen muutoksen tarpeellisuus on myös välttämätön kansainvälisen tunnettuuden vuoksi. Etelä-Pohjanmaa tai South Ostrobothia eivät ole helposti löydettäviä eikä tunnistettavia, ei aina suomalaistenkaan keskuudessa.
Palvelusopimuksen tehneet kunnat saavat vastineeksi mm. kuntien esittelytekstit ja kuntien omat kohteet (esim. nähtävyydet, museot, kirkot, luontoreitit) näkyville sivustolle. Yrityksille tarjotaan eri hintaluokan näkyvyyspaketteja. Mikäli kuntakumppanuutta ei ole, yritysten näkyvyyspaketittien hinnat kaksinkertaistuvat.
Kuntakummin tehtäväkenttä on monipuolinen ja laaja. Hän tulee toimimaan aktiivisesti kuntien ja yritysten viestinviejänä yhtiöön päin, toimii myös matkailuyritysten sparraajana ja kutsuu koolle matkailuyritykset kunnittain. Hän huolehtii myös kuntakohtaisista sisältökoonneista ja somepäivityksistä erikseen laadittavan suunnitelman mukaisesti.”
Tapaaminen lapualaisten matkailutoimijoiden kanssa järjestettiin 12.11.2024. Tapaamisessa keskusteltiin myös maakunnan matkailuorganisaation uudistuksesta (Visit Lakeus => Visit Seinäjoki Region). Yrittäjät näkivät tärkeänä, että Lapuan kaupunki osallistuisi matkailuyhteistyöhön, sillä se takaisi matkailupalveluiden löydettävyyden ja näkyvyyden. Kuntaosuudet olisivat myös tärkeitä yrityskohtaisen maksuosuuden kohtuuhintaisuuden takaamisessa.
Saadun ehdotuksen pohjalta matkailuyhteistyöhön sisältyy mm. näkyvyys sivustoilla, matkailuyritysten sparraus ja somepäivitykset. Matkailuyhteistyöhön tulisi sisällyttää jatkossa myös yhteisten matkailupakettien myyntiä, hakukonemarkkinointia ja proaktiivista somemarkkinointia. Matkailuyhteistyön kehittämisen näkökulmasta on perusteltua sitoutua tässä vaiheessa vuodeksi ja arvioida kehitystä uudelleen vuoden kuluttua. Osallistuminen matkailuyhteistyöhön voidaan maksaa kustannuspaikalta 006840.
Hallintosäännön 27 §:n mukaan kaupunginhallituksen tehtäviin kuuluu huolehtia seudullisesta yhteistyöstä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Satu Kankare, Kaupunginjohtaja, satu.kankare@lapua.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää hyväksyä esitetyn Etelä-Pohjanmaan kuntien matkailuyhteistyön 8.000 euroa vuodelle 2025.
Päätös
Kaupunginjohtaja alusti asiaa. Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan ehdotuksen keskustelun jälkeen.