Ympäristölautakunta, kokous 15.2.2023

§ 12 Osayleiskaava / Lamminnevan tuulivoimapuisto / ympäristölautakunnan lausunto

LAPDno-2023-128

Valmistelija

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, vt. ympäristöinsinööri, mirva.korpi@lapua.fi
  • Arto Kahila, Rakennustarkastaja, arto.kahila@lapua.fi
  • Jarkko Panu, Rakennustarkastaja, jarkko.panu@lapua.fi

Perustelut

Fortum Power and Heat Oy suunnittelee tuulivoimapuistoa kahden kunnan (Seinäjoki ja Lapua) alueelle, Seinäjoen keskustasta 7 kilometriä koilliseen ja Lapuan keskustasta 8 kilometriä etelään. Hankealueen koko on 5 500 hehtaaria, josta Lapuan kaupungin puolelle sijoittuu 2 912 hehtaaria. Hankkeessa suunnitellaan enintään 38 uuden tuulivoimalan rakentamista, joista Lapuan puolelle sijoittuu noin 25. Suunniteltujen voimaloiden kokonaiskorkeus on korkeintaan 300 metriä. Suunniteltujen tuulivoimaloiden yksikköteho on noin 6–10 MW ja hankealueen kokonaisteho on arviolta noin 228–380 MW. Hankkeesta laaditaan Maankäyttö- ja rakennuslain 77 a §:n mukainen oikeusvaikutteinen osayleiskaava. Kaavaa voidaan suo-
raan käyttää rakennusluvan myöntämisen perusteena.

Lapuan Lamminnevan tuulivoimapuiston osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma oheismateriaalina. 

Seinäjoen kaupungin alueelle sijoittuva osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma Seinäjoen kaupungin verkkosivuilla asuminen ja ympäristö/ kaupunkisuunnittelu ja kaavoitus/ ajankohtaiset yleiskaavat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mirva Korpi, Tekninen johtaja, vt. ympäristöinsinööri, mirva.korpi@lapua.fi

Laadittu osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä siihen liittyvä ympäristövaikutusten arviointisuunnitelma on kokonaisuutena selkeä. Arviointiohjelmassa on kuvattu asianmukaisesti hankealueen ja lähiympäristön nykytila.
Tuulivoimaloiden sijoittelu sekä sähkönsiirron sijoittuminen on tarpeen esittää arviointiselostusvaiheessa sellaisilla karttapohjilla ja sellaisessa mittakaavassa, että kiinteistönomistajat pystyvät riittävän luotettavasti
arvioimaan oman kiinteistönsä sijainnin suhteessa voimaloihin ja sähkönsiirtoreittiin. Lisäksi hankkeessa on vaihtoehto kolme siirtolinjoille, joka on hyvä tuoda selkeästi esille myös kartoissa. Nykyisten siirtolinjojen
paikoille sijoittumisessa tulee huomioida niiden sijoittuminen maakunnalliseen kulttuurimaisemaan ja myös niiden muutoksia tulee havainnollistaa havainnekuvin.


Hankkeen jatkosuunnittelussa on tärkeää esittää vaihtoehdoista myös sellaisia karttoja, joista voimaloiden sijoittuminen suhteessa maakuntakaavaan on havaittavissa. Voimassa olevan nykyisen maakuntakaavan ohjeellinen ulkoilureitin ja moottorikelkkailun runkoreitin sekä V-2 Virkistysalue merkinnän perustelut ja tarve tulee huomioida. Lisäksi osana näihin liittyvä Hirvijärven virkistysalueelle laadittu (1997) yleissuunnitelma tulee huomioida. Hirvijärven alueella on voimassa oikeusvaikutukseton Hirvijärvi–Varpula osayleiskaava, joka on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 25.7.1983. Lisäksi tätä aluetta koskeva asemakaavan muutos ja laajennus on ollut nähtävillä. Nämä sijoittuvat lähelle tuulivoima-aluetta ja nämä tulisi huomioida.


Tuulivoimaloiden kehitys on mennyt nopeasti eteenpäin ja nyt suunnitellaan jo yli 10 MW voimaloita, joten energiatehokkuuden osalta tehon rajaaminen voi aiheuttaa lupavaiheessa tarpeettomia rajoituksia. Hankkeen suhde valtakunnallisiin alueidenkäyttötavoitteisiin sekä maakuntakaavassa osoitettuihin varauksiin, ratkaisuihin ja periaatteisiin on tärkeää arvioida huolellisesti myös osayleiskaavalle asetettujen sisältövaatimusten näkökulmasta.


Tuulivoimahankealuetta sivuaa Lapuan kaavoituskatsauksessa 2020, mainittu Ruhan kyläalueen osayleiskaava. Tämä on hyvä todeta selvyyden vuoksi selostuksessa.
Asemakaava: Hankealueen vaikutusalueella on hyväksytty Kaara, Toukolan ja Kaaranpiston alueen asemakaava.
Hankealueen lähivyöhykkeille sijoittuu suhteellisen tiivistäkin asutusta, joihin maisemavaikutusta tulee erityisesti tutkia voimaloiden merkittävän 300 m korkeuden ja vireillä olevien muidenkin hankkeiden osalta vaikutusalueen laajuuden osalta. Kokonaiskuvassa on tärkeää laatia riittävän laajat näkymäalueanalyysikartat.

Asukaskyselyjen osalta nähdään tarpeelliseksi alueen asukkaille kirjeitse ja sähköisesti tiedottaminen ja mahdollisuus palautteen antamiseen. Etenkin vapaa-ajan asuntojen osalta omistajat voivat käydä kiinteistöllä harvakseltaan.

Ympäristölautakunta pitää tärkeänä, että osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaiset selvitykset ja suunnitelmat on toteutettava myös tuulivoima-alueen laajennusosan osalta. 

Seinäjoen alueella sijaitsevat tuulivoimapuiston osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan ei ole huomauttamista. 

 

Päätös

Lautakunta hyväksyi esityksen.