Valmistelija
Minna Kangasluoma, Hallintopäällikkö, minna.kangasluoma@lapua.fi
Perustelut
Nykyinen uimahalli on rakennettu vuonna 1973 ja sitä on laajennettu ja peruskorjattu vuonna 1995. Uimahallia ei ole kokonaisuudessaan peruskorjattu rakentamisen jälkeen. Teknisiä parannuksia ja korjauksia on tehty vuosittain kunnossapidon yhteydessä ja uimahallin laajennuksen yhteydessä 1995. Uimahallin vesikattoa ja ilmanvaihto- ja automaatiotekniikkaa uusittiin vuonna 2015.
Nykyinen uimahalli alkaa olla teknisen ja toiminnallisen elinkaarensa päässä. Kuntotutkimuksissa on ilmennyt tarve vedeneristeiden uusimiselle, salaojien uusimiselle ja allasrakenteiden korjauksille. Rakenteiden lopullinen kunto selviää tarkemmin vasta peruskorjauksen yhteydessä rakenteita purettaessa, mutta myös betonisissa runkorakenteissa on paikoin merkittävääkin korjaustarvetta. Liitteenä olevassa tarveselvitys-hankesuunnitelmassa kappale 4 käsittelee nykyisiä toimitiloja, rakenteellista kuntoa ja kehitystarpeita.
Uimahallin peruskorjaus- ja laajennusvaihtoehtoja vertailtaessa uudisrakentamiseen (RT-kortin 103270 Uimahallit Tilaajan ohje) olemassa olevan rakennuksen purkaminen ja uuden rakentaminen tulee olla yksi tarkasteltavista vaihtoehdoista, kun korjausaste on yli 60 %. Uimahallin korjausaste on kuntotutkimusten ja selvitysten perusteella Rimako Oy:n toimesta arvioitu olevan 85-90 %. Peruskorjausvaihtoehdossa riski korjausasteen ja kustannusten nousuun on suuri, eikä sitä voi tarkasti määritellä etukäteen.
Hallin korjauksen ollessa teknisen kunnon vuoksi edessä, on syytä myös samalla harkita palvelutason parantamista, mikä on myös edellytys valtion liikuntapaikka-avustuksen saannille. Uimahallin käyttäjäryhmät, koululaiset/opettajat, erilaiset vesiliikuntaryhmät, vammaisryhmät, kuntoutujat, vesiliikunnan aktiiviharrastajat ja urheiluseurat tulee ottaa laajasti huomioon. Käyttäjäryhmien toiminnallisista tarpeista perustellaan virkistyksen ja kuntoilun edellyttämä allasvalikoima ja tilantarvevaatimus. Nykyisen uimahallin toiminnallisuutta heikentää allasvesien lämpötilasäätöjen ongelmat eli opetusaltaassa veden lämpötilan tulee olla n. 29-30 astetta ja kuntouintialtaassa 26-27 astetta. Tällä järjestelmällä se ei ole mahdollista, koska altaat ovat samassa kierrossa, jolloin opetusaltaan lämpötilan nosto aiheuttaa myös kuntouintialtaan liiallista lämpötilan nousua. Esteettömyyssuunnitteluun tulee kiinnittää erityistä huomiota ja huomioida nykyisen uimahallin esteettömyyskartoitus vuodelta 2020.
Energiatehokkuuden kannalta uudisrakentaminen mahdollistaa suurimman energian säästöpotentiaalin, mikä on nousevissa energiahinnoissa merkittävä päätökseen vaikuttava asia.
Mikäli nykyiset tilat peruskorjataan, on uimahalli poissa käytöstä remontin ajan noin 18 – 24 kuukautta. Oppilaille on järjestettävä kuljetus naapurikuntien uimahalleihin, koska uintiopetus on opetussuunnitelman mukainen velvoite. Uimahallin tilapäinen sulkeminen aiheuttaa haittaa autottomille sekä erityisesti lapsille, nuorille ja ikäihmisille.
Uimahallin tarveselvitys-hankesuunnitelman mukaiset toteutusvaihtoehdot ovat nykyisen peruskorjaus ja mahdollinen laajennus sekä kokonaan uuden uimahallin rakentaminen. Iltakouluja on pidetty valtuustolle 12.4.2021, 17.1.2022, 15.2.2022 ja 29.9.2022. Valtuuston talousseminaarissa 25.-26.10.2022 valtuusto linjasi, että valtuustolle esitetään vaihtoehdoiksi perusparannus/laajennus VE2A tai uudisrakennus. Valtuuston talousseminaarin linjauksen mukaisesti tekninen johtaja teki esityksen tekniselle lautakunnalle 21.11.2022.
Talousseminaarin jälkeen on tarveselvitys-hankesuunnitelmaan lisätty uusi uimahalli vaihtoehto VE3B, jossa allastilavuus vastaisi peruskorjaus/laajennus vaihtoehdon VE2A allastilavuutta. Liitteenä olevan tavoitehinta-arvion mukaan investointi olisi suuruudeltaan peruskorjaus/laajennus vaihtoehdolla VE2A 7.507.200 euroa ja uusi uimahalli vaihtoehdolla VE3B 9.542.400 euroa. Rimako Oy:n kustannusarvioon elokuussa 2021 on tehty noin 15 % korotukset kustannuksiin. Lopullinen kustannustaso määräytyy hankinta-ajankohdan mukaisesti.
Investointiehdotuksessa on varauduttu uimahallin peruskorjaukseen/uuden uimahallin rakentamiseen suunnitelmavuosina 2024-2025. Investointiehdotuksessa on suunnitelmavuodelle 2024 esitetty 6,5 miljoonan euron määrärahaa ja suunnitelmavuodelle 2025 5,5 miljoonan euron määrärahaa.
Rakentamisen arvioidaan hidastuvan Suomessa ensi vuoden aikana. Korkotason arvioidaan nousevan. Tarveselvitys-hankesuunnitelman mukaisesti esitetäänkin, että valtuusto tekisi nyt päätöksen siitä, tehdäänkö peruskorjaus/laajennus vai uusi uimahalli. Suunnitelmat valmisteltaisiin vuoden 2023 aikana ja kilpailutus toteutettaisiin alkuvuonna 2024. Suunnitelmien ja kilpailutuksen valmistuttua valtuusto päättäisi rakentamisesta.
Lapuan kaupunginhallitus on 22.11.2022 päättänyt, että 1. Keskustan kaupunginosan kortteleiden 121-124, 126, 128, 135 sekä katu-, tori-, puisto- ja liikennealueille pannaan vireille asemakaavan muutoksen laatiminen. Lapuan kaupunginhallitus on 17.10.2022 päättänyt, että Kiviristin alueelle pannaan vireille asemakaavan muutoksen laatiminen. Mikäli valtuusto päättäisi rakentaa uuden uimahallin, tulisi em. asemakaavan muutossuunnitelmissa arvioida uuden uimahallin sijoittumista joko entisen Matkahuollon alueelle tai vanhan lukion alueelle. Uimahallin rakentaminen keskeiselle paikalle lisäisi Lapuan keskustan vetovoimaisuutta.
Teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti suositelluin ja riskittömin vaihtoehto on uuden uimahallin rakentaminen vaihtoehdon VE3B mukaisesti. Tarveselvitys-hankesuunnitelmassa on esitetty molemmat vaihtoehdot, joten valmistelu on tehty kattaen vaihtoehdot, joista valtuusto tekee lopullisen päätöksen.
Uimahallin hintavertailu sekä uimahallin tarveselvitys-hankesuunnitelma liitteenä
Vammaisneuvoston lausunto uimahalli-asiaan, vanhusneuvoston kannanotto, vanhusneuvoston päivitetty kannanotto ja Lapuan Virkiän uintijaoston lausunto uuden uimahallin puolesta
sekä Lapuan Yrittäjät ry:n yritysvaikutusten arviointi, Lapuan kaupunki uimahallihanke 2023 oheismateriaalina.
Lapuan urheilutalon kuntokatselmusraportti ja Lapuan uimahallin uima-altaiden betonirakenteiden kuntotutkimus sekä esteettömyyskartoitus oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
Satu Kankare, Kaupunginjohtaja, satu.kankare@lapua.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
1. hyväksyy uimahallin tarveselvitys-hankesuunnitelman
2. päättää, että vaihtoehdoista valitaan uuden uimahallin rakentaminen vaihtoehdon VE3B mukaisesti ja käynnistetään tarveselvitys-hankesuunnitelman mukainen suunnittelu.
Kaupunginhallitus toteaa, että uimahallin sijoituspaikasta tulee tehdä sijoituspäätös mahdollisimman pian huomioiden esittelytekstissä mainitut vireillä olevat asemakaavat sekä ottaen huomioon Lapuan keskustan kehittäminen.
Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että se tulee myöhemmin nimeämään suunnittelutoimikunnan ohjaamaan hankkeen valmistelua, mikäli kaupunginvaltuusto päättää uimahallin peruskorjauksesta ja laajennuksesta tai uuden uimahallin rakentamisesta.
Päätös
Keskustelun jälkeen kaupunginjohtaja muutti ehdotustaan kohdan 2 osalta siten, että kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto
1. hyväksyy uimahallin tarveselvitys-hankesuunnitelman
2. päättää, että vaihtoehdoista valitaan uuden uimahallin rakentaminen vaihtoehdon VE3B mukaisesti 10 miljoonan euron hintakatolla sisältäen infran ja mahdollisen valtionavun.
Kaupunginhallitus toteaa, että uimahallin sijoituspaikasta tulee tehdä sijoituspäätös mahdollisimman pian huomioiden esittelytekstissä mainitut vireillä olevat asemakaavat sekä ottaen huomioon Lapuan keskustan kehittäminen.
Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että se tulee myöhemmin nimeämään suunnittelutoimikunnan ohjaamaan hankkeen valmistelua, mikäli kaupunginvaltuusto päättää uimahallin peruskorjauksesta ja laajennuksesta tai uuden uimahallin rakentamisesta.
Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan muutetun ehdotuksen keskustelun jälkeen.